Opleiding Social media manager

Snel op aansturend én uitvoerend niveau met social media-marketing aan de slag ? Dat kan! Tijdens de opleiding Social media manager laten ervaren trainers je in acht dagen de mogelijkheden zien van de belangrijkste social media-platforms. Je verkent de strategische kanten van social media-marketing en gaat aan de slag met content, advertising en storytelling. 

Wat is social media marketing?

Simpel: social media-marketing bestaat uit alle marketingactiviteiten waarvoor je social media inzet. Denk aan een Facebookpagina om evenementen en acties aan te kondigen, Instagram stories om advertenties te laden en Pinterest om nieuwe producten te laten zien. Het voordeel van social media is dat ze een enorm bereik hebben, waarbinnen je tegen relatief lage kosten heel gericht kunt targeten. Dat maakt ze buitengewoon effectief.

Wat kun je na het volgen van de opleiding Social media manager

De opleiding Social media manager bestaat uit 6 trainingen: Social mediastrategieOnline storytellingSchrijven voor social mediaFacebook en Instagram advertising level I (basis)Facebook en Instagram advertising level II (gevorderd), LinkedIn advertising. Na afloop kun je onder andere:

  • Je kent de verschillende doelen waarvoor je social media kunt inzetten: van sales tot klanttevredenheid.
  • Je weet hoe je resultaatgerichte social media-doelen opstelt, hoe je doelgroepen definieert en welke kanalen hierbij passen.
  • Je kunt passende contentformats ontwikkelen en een contentplanning opstellen.
  • Je kent de marketing- en advertentiemogelijkheden van de belangrijkste social media-platforms, zoals Facebook, LinkedIn en Instagram.
  • Je kunt een Facebook-strategie opstellen en weet hoe je hiervoor pakkende content creëert.
  • Je weet hoe je een Facebook advertentie-account aanmaakt en kunt deze inzetten om je doelgroep te bereiken.

Programma van de opleiding Social media manager

Social mediastrategie

Dag 1

College 1

  • Je stelt resultaatgerichte social media-doelen op. Verkoop, leadgeneratie, mond-tot-mondreclame, klanttevredenheid: er zijn allerlei doelen waarvoor je social media kunt inzetten. In de training beslis je welke doelen jij precies wilt nastreven.
  • Je definieert je doelgroepen. Aan de hand van de customer journey en persona’s ontdek je wat de informatiebehoefte van je doelgroep is, en hoe je hen effectief kunt bereiken.
  • Je kiest je social media-kanalen. Je leert de ins & outs van o.a. Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube en Pinterest. Per platform bespreken we gebruikersgroepen, zakelijke mogelijkheden en praktische toepassingen.

College 2

  • Je start met market sensing. Social media kunnen je helpen om je markt en de reputatie van je organisatie in kaart te brengen. We laten je zien hoe je een concurrentie-analyse uitvoert aan de hand van benchmarking tools.
  • Je ontdekt op welke manieren je via social media kunt communiceren. Social media zijn meer dan marketingplatforms. Tijdens dit onderdeel ontdek je hoe je social media kunt inzetten om je klanten beter te begrijpen, je producten verder te ontwikkelen of diensten te verbeteren, je doelgroep te activeren en te organiseren.

Dag 2

College 3

  • Je verkent content voor social media. We laten je voorbeelden zien van prikkelende contentformats waarmee je doelgroepen activeert. Natuurlijk krijg je de gelegenheid om hierover te brainstormen. Ook krijg je een aantal praktische tips om goede content te creëren.
  • Je plant en organiseert. Je begrijpt wat er komt kijken bij de uitvoer van een social mediastrategie en stelt een contentkalender op. Ook krijg je tips om draagvlak te creëren binnen jouw organisatie.

College 4

  • Je leert hoe je je acties kunt monitoren. Je ontdekt met welke tools je online conversaties rondom jouw organisatie kunt monitoren.
  • Je meet en optimaliseert. Aan bod komen KPI’s, vanity metrics, Net Promoter Score en ROI. Je stelt KPI’s op waaraan je het succes van je social mediastrategie kunt aflezen. Dat gaat verder dan het aantal volgers! Ook bespreken we tools om resultaten te meten.

Online storytelling

College 1

  • De kracht van verhalen
  • De structuur van verhalen
  • The Hero’s Journey
  • Empowerment stories
  • Verhalen in de marketingmix (praktijkcases)

College 2

  • Fanverhalen / fandoms
  • Hoe gebruik je social media voor (visual) storytelling?
  • Transmedia storytelling (definitie en praktijkvoorbeelden)
  • Virale video en vloggen
  • Praktijkoefeningen: (a.) Vind je verhaal; (b.) Vertel je verhaal

Schrijven voor social media

College 1

  • Korte introductie: wat is contentmarketing en wat zijn de belangrijkste trends op dat gebied?
  • Drie schrijfformules
  • Pakkende headlines schrijven
  • Een krachtige call to action schrijven

College 2

  • Effectieve updates maken voor LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram
  • Technische aspecten: hashtags, beeld en video
  • Per platform: praktijkvoorbeelden, veelgemaakte fouten, schrijftips en checklist
  • Inhakers bedenken en publiceren
  • Tools voor contentplanning, contentcreatie en publiceren van content

Facebook en Instagram advertising level I (basis)

College 1

  • We bespreken de belangrijkste trends en ontwikkelingen binnen Facebook en Instagram
  • Je maakt kennis met basisprincipes: algoritme, biedingen, kosten
  • Je formuleert een eigen case waarvoor je een Facebook advertising-campagne gaat uitwerken
  • Advertentie-account instellen
  • Verschillende plaatsen en typen ads
  • Doelen en doelgroepen bepalen
  • Budget bepalen: hoe bereken je wat een klik of view waard is?
  • Conversie meten: wat bepaalt het succes van jouw advertenties?

College 2

  • We bekijken een aantal succesvolle praktijkcases
  • Je ontdekt hoe neuromarketing en de 'koopknop' tot een effectievere campagne leiden
  • Low-budget en slimme campagnetips voor killer Facebook Ads
  • Je werkt je Facebook advertising-campagne verder uit en stelt een advertentie op
  • Je krijgt de ruimte om vragen te stellen over jouw Facebook advertising-campagne

 

Facebook en Instagram advertising level II (gevorderd)

College 1

  • Adverteren via Facebook en Instagram - trends en ontwikkelingen
  • Business-to-business en business-to consumer cases: succesvolle (en minder succesvolle) campagnevoorbeelden
  • De sales-funnel: meer bereik, leads of omzet?
  • De Facebook pixel en conversies meten
  • Resultaat/ROI drastisch vergroten met A/B testen

College 2

  • Conversiemeting: Facebook vs. Google Analytics
  • Werken met UTM-tags in Google Analytics
  • Producten promoten via de catalogus
  • Maak je eigen doelgroepen; Custom audiences en Look-a-like audiences
  • Analyse van jouw advertentieaccount: wat gaat goed, wat kan beter, waarom maak je bepaalde keuzes?

LinkedIn advertising

College 1

  • Een korte introductie in 's werelds grootste online platform voor professionals
  • De basisprincipes van een succesvolle online marketingstrategie
  • Praktijkcases: succesvolle en minder geslaagde voorbeelden van LinkedIn-marketingstrategieën
  • Wat voor content werkt op LinkedIn? Hoe genereer je meer relevante volgers, oprechte interactie, leads en klanten?

College 2

  • Je denkt een strategie uit om jouw doelgroep te bereiken en écht verbinding te maken
  • Je leert hoe de advertentiemanager van LinkedIn werkt en hoe je tegen zo min mogelijk kosten zo veel mogelijk leads genereert
  • Je ontdekt hoe je een deel van je marketingactiviteiten kunt automatiseren

Opleidingsdata

Amsterdam
Rotterdam
Utrecht
23
okt
Wo 23 oktober 2019 Je opleidingvoordeel is €615,- Wo 23 oktober 2019
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €615,-
3.485,-
Neem optie
12
nov
Di 12 november 2019 Je opleidingvoordeel is €615,- Di 12 november 2019
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €615,-
3.485,-
Neem optie
4
dec
Wo 04 december 2019 Je opleidingvoordeel is €615,- Wo 04 december 2019
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €615,-
3.485,-
Neem optie
7
jan
Di 07 januari 2020 Je opleidingvoordeel is €615,- Di 07 januari 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €615,-
3.485,-
Neem optie
24
mrt
Di 24 maart 2020 Je opleidingvoordeel is €615,- Di 24 maart 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €615,-
3.485,-
Neem optie
15
mei
Vr 15 mei 2020 Je opleidingvoordeel is €615,- Vr 15 mei 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €615,-
3.485,-
Neem optie
24
jun
Wo 24 juni 2020 Je opleidingvoordeel is €615,- Wo 24 juni 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €615,-
3.485,-
Neem optie
19
aug
Wo 19 augustus 2020 Je opleidingvoordeel is €615,- Wo 19 augustus 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €615,-
3.485,-
Neem optie
23
okt
Vr 23 oktober 2020 Je opleidingvoordeel is €615,- Vr 23 oktober 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €615,-
3.485,-
Neem optie
23
dec
Wo 23 december 2020 Je opleidingvoordeel is €615,- Wo 23 december 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €615,-
3.485,-
Neem optie
4
feb
Do 04 februari 2021 Je opleidingvoordeel is €615,- Do 04 februari 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €615,-
3.485,-
Neem optie

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Misschien vind je deze artikelen interessant

20 augustusus 2019 | Noor Trommelen

Alle kennis compleet voor de stap naar ondernemerschap

Maak kennis met Daan Boekhoorn, founder van Converseon: een onlinemarketingbureau gevestigd in Weesp. Zelfstandig ondernemer …

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.