Training Online Marketingstrategie

Waarom groeien sommige bedrijven uit tot multinationals, en blijven andere steken in de start-upfase? Groot of klein, alle succesvolle organisaties hebben één ding gemeen: ze volgen een ijzersterke strategie. En omdat klanten zich steeds vaker online begeven, is het slim om je daarbij vooral op digitale middelen te richten. De tweedaagse training Online marketingstrategie helpt je hiermee op weg. Je leert actuele mogelijkheden kennen, schrijft een onlinemarketingplan en gaat concreet aan de slag om je doelgroep gericht te bereiken.
Wat is online marketing?
'Online marketing' is de verzamelnaam voor alle digitale vormen van marketing. Meestal is een website de basis, maar ook zoekmachines, sociale media, e-mail, video's en banneradvertenties kunnen voor online marketing worden ingezet. Het is de kunst om met een afgewogen mix van deze middelen je doelen te halen. Dat lukt alleen als je een heldere strategie hebt die je houvast en richting geeft.
Wat kun je na het volgen van de Training Online Marketingstrategie
- Je kent de belangrijkste, actuele ontwikkelingen en cijfers binnen online marketing
- Je kunt een creatief, resultaatgericht marketingplan schrijven
- Je kunt een strategie bepalen aan de hand van de online marketingfunnel
- Je kent de mogelijkheden van verschillende vormen van online marketing, waaronder contentmarketing, SEO/SEA, e-mailmarketing
- Je kunt je doelgroep, propositie en brand bepalen
- Je kunt technieken voor leadgeneratie toepassen
- Je kent tools om te controleren, beheren en bijsturen, waaronder Google Analytics
Wie is de trainer?
Marieke Pijler
Marieke Pijler is onderneemster in hart en nieren. Haar bedrijf Brand Density verzorgt de online marketing en branding voor verschillende start-ups en gevestigde merken. Marieke heeft een MBA in Marketing- en Supply Chain Management en is een enorme geek als het gaat om de laatste marketingontwikkelingen. Die deelt ze overigens graag tijdens haar trainingen!
Met ervaring als marketingstrateeg bij mediabedrijven, brandmanager bij TED en programmamanager in de TV en video-industrie, is Marieke met haar slechts 29 lentes al een doorgewinterde contentprofessional. Sinds 2016 is zij bovendien directeur eigenaar van Brand Density B.V, een online marketingcommunicatie- en branding agency, van waaruit ze een aantal nieuwe labels gaat groeien.
Bij Competence Factory geeft Marieke verschillende trainingen, waaronder Online marketingstrategie, Contentcreatie voor social media en Persuasive en SEO-copywriting. Ze heeft een enorme passie voor haar vak en dat uit zich tijdens trainingen in de energie waarmee ze haar visie en kennis overbrengt. Die is aanstekelijk en maakt dat je als cursist zin krijgen om je marketingpotentie te laten gelden in de praktijk.
Ze heeft verder een hele praktische insteek. Het succes van een training wordt in haar beleving bepaald door het resultaat wat een cursist boekt: is iemand écht aan de slag gegaan binnen en na een training? Marieke wordt gelukkig van de e-mails en LinkedIn-berichten die ze in de weken na een training ontvangt. Dat zijn vaak berichten waarin cursisten vertellen welke stappen en sprongen ze gemaakt hebben, variërend van een succesvolle campagne tot een carrièrestap. Ze geeft cursisten dan ook altijd handvatten mee om het in de praktijk écht zelf te kunnen doen. Eerder ga je bij Marieke niet naar huis!
Energiek, bevlogen en met humor. Ik zie de potentie van ieder individu in het marketing- en communicatieveld en geef daarin graag advies. Ik ben verder vrij direct, of beter gezegd: 'to the point'. De cursisten verwachten veel van mij, maar ik heb natuurlijk ook een zekere verwachting van de cursisten; wie het verschil wil maken in dit vak moet voorzien zijn van een flinke dosis discipline en welwillendheid om 'een leven lang te leren'.
Programma van de training Online Marketingstrategie
Dag 1
- De belangrijkste trends en ontwikkelingen in online marketing. Bijvoorbeeld: inbound vs. outbound, technologie, social selling
- Maak een situatie-analyse
- Welke vormen van online marketing zijn er? Bijvoorbeeld: contentmarketing, SEO/SEA, e-mail
- Doelen stellen: online marketingdoelstellingen en KPI's
- Strategie: hoe werkt de online marketingfunnel en hoe bepaal je je strategie?
- Welke online marketingkanalen zijn er, en welke voordelen hebben ze?
- Je doelgroep, propositie en brand bepalen
- De stappen in je online marketingplan bespreken, huiswerk
Dag 2
- Vervolg: welke vormen en kanalen van online marketing zijn er?
- Je online marketingstrategie verder uitwerken
- Tactics: welke online marketingtactieken zijn er?
- Leads afvangen: hoe zorg je voor een effectieve follow-up en aansluiting bij sales?
- Acties bepalen
- Controleren, beheren en bijsturen, bijvoorbeeld met meettools als Google Analytics
Voor wie is de training Online Marketingstrategie bedoeld?
Heb je in je werk te maken met online marketing, en wil je je kennis van het vakgebied updaten en verbreden? Dan is deze training geschikt voor jou. In een typische trainingsgroep zitten (junior) marketing- en communicatiespecialisten, ondernemers en zzp'ers die strategisch met online marketing bezig willen zijn.
Hoe bereid ik me voor?
Voor het eerste college hoef je niets voor te bereiden. Ook hoef je van tevoren geen lesmateriaal aan te schaffen, want dat ontvang je tijdens de training. Houd er wel rekening mee dat je na dag 1 huiswerk krijgt.
Cursusdata
mrt
apr
mei
jun
jul
sep
okt
nov
jan
mrt
apr
mei