Opleiding Conversiespecialist (CRO)

Conversie is hét doel van commerciële organisaties. En daarmee ook van hun websites: het is de bedoeling dat bezoekers iets kopen, contact opnemen of zich inschrijven. Tijdens de opleiding Conversieoptimalisatie leer je hoe je de effectiviteit van een website substantieel kunt verhogen. Aan de hand van praktische opdrachten en heldere voorbeelden maak je kennis met de vakgebieden die het succes van een site bepalen: zoekmachineoptimalisatie (SEO), conversieoptimalisatie en usability. 

Zo is de opleiding opgebouwd

De opleiding Conversiespecialist bestaat uit zes trainingsdagen en vier trainingen die op elkaar aansluiten:

Wat is conversie?

Binnen online marketing draait alles om conversie: doelen halen. Zo kun je bepalen dat jouw website inschrijvingen moet genereren, bijvoorbeeld voor een nieuwsbrief of evenement. Wanneer een bezoeker daadwerkelijk z'n e-mailadres invult om op je mailing- of gastenlijst te komen, spreek je van conversie. Meestal wordt in percentages weergegeven hoe goed je website converteert: een conversie van 10% betekent dat 10 op de 100 bezoekers doen wat je wilt dat ze doen.

 

Wat kun je na het volgen van de opleiding Conversiespecialist (CRO)

Na afloop heb je de skills om als conversiespecialist aan het werk te gaan. Je kunt onder andere:

  • sites optimaliseren voor SEO, zodat ze meer traffic genereren
  • een contentstrategie opzetten waarmee je meer kansrijk publiek naar je site trekt
  • de vormgeving en interactieve elementen op je site afstemmen op je conversiedoelen
  • de gebruiksvriendelijkheid van je site aanpakken, zodat je minder bezoekers onderweg kwijtraakt
  • het gedrag van je bezoekers beïnvloeden, zodat ze eerder tot conversie overgaan

Programma van de opleiding Conversiespecialist (CRO)

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

College 1

  • Wat is zoekmachineoptimalisatie (SEO) en wat is zoekmachine-adverteren (SEA)?
  • Hoe werken Google en Bing en welke SEO-tips gelden specifiek voor deze zoekmachines?
  • Wat zijn backlinks en wat is een goede linkbuildingstrategie?
  • Welke technieken en tips zijn niet meer actueel en leveren direct gevaar op voor je huidige ranking?
  • Welke technieken zijn juist wel actueel en kunnen je een voorsprong op je concurrent geven?
  • Hoe zoekt je doelgroep en hoe verwerk je dat in je zoekmachineoptimalisatie?

College 2

  • Met welke tips kom je boven in de zoekresultaten van je doelgroep?
  • Welke componenten op een website bepalen het zoekresultaat en waar moet je op letten?
  • Hoe optimaliseer je een bestaande site, en wat doe je op een nieuwe? 
  • Hoe zorg je dat je doelgroep op jouw resultaat klikt en niet op die van de concurrent?
  • Hoe meet je de resultaten van je inspanningen?
  • Hoe zet je een effectieve contentstrategie op die veel verkeer uit zoekmachines oplevert?
  • Hoe zorg je voor een aantrekkelijke vertoning die veel clicks oplevert in de zoekresultaten?

Conversieoptimalisatie

Dag 1

College 1

  • Wat zijn conversie en Conversion Rate Optimization (CRO)?
  • Voorbeelden en je eigen website beoordelen
  • Funneloptimalisatie
  • Conversiedoelstellingen en oefeningen

College 2

  • Traffic
  • Usability & design
  • Wat zien je klanten, wat zijn hun doelen? Welke persona’s kun je maken?
  • Hoe bied je relevantie en waarde aan je klant?

Dag 2

College 3

  • Landingspagina’s optimaliseren
  • Klantreis in kaart brengen en optimaliseren

College 4

  • Online persuasion: hoe beïnvloed je jouw online bezoekers?
  • Personalisatie: hoe houd je rekening met verschillende koop- en beslisstijlen?

Usability

Dag 1

College 1

  • Introductie usability
  • Websitestrategie en doelstellingen
  • Doelgroepen
  • Conversiepunten (taken van de bezoeker)
  • Zelf een gebruikerstest maken en afnemen
  • Usability-richtlijnen (10 heuristieken van Jakob Nielsen)

College 2

  • Accessibility / W3C en drempelvrij (hoe toegankelijk is je website)
  • Hoe snel laadt je site
  • Responsive design
  • Gebruik van smartphone en tablet
  • Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie
  • Navigatie
  • Zoekfunctie
  • Lay-out en gestaltprincipes
  • Schrijfstijl

Dag 2

College 3

  • Functionaliteiten
  • Formulieren
  • Foutmeldingen
  • Call to actions / Links
  • Afbeeldingen en multimedia

College 4

  • Je bezoekers online beïnvloeden
  • Tools gebruikerstesten
  • Concurrentieanalyse
  • Eyetracking
  • A/B-testen
  • Expert review

Persuasive Copywriting

College 1

  • Hoe gebruik je het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action) om het gesprek met je lezer aan te gaan?
  • Wie is je doelgroep en hoe zet je hen in vier eenvoudige stappen aan tot conversie?
  • Hoe maak je een goede call-to-action?
  • Hoe kun je de inzichten van Cialdini en McGovern gebruiken om je lezers te overtuigen?
  • Schrijfopdracht: gebruik de AIDA-formule om een bestaande tekst te herschrijven. Deze bespreken we klassikaal, waarna deelnemers elkaar feedback geven
  • We onderzoeken het leesgedrag van een websitebezoeker, onder andere via eyetracking

College 2

  • Beginnen met schrijven: bepaal je communicatiedoelen en structuur
  • Tips voor vloeiende zinnen, die we gebruiken op een paar voorbeeldzinnen
  • Welke woorden gebruik je wel, en welke absoluut niet?
  • Hoe gebruik je argumentatie in je voordeel?
  • Hoe zorg je voor samenhang tussen vorm en inhoud?
  • Het belang van een goede titel, intro en eerste zin
  • Hoe knoop je een gesprek aan met je lezer?

Voor wie is de opleiding Conversiespecialist (CRO) bedoeld?

De opleiding is bedoeld voor iedereen die de effectiviteit van een website wil verbeteren en hogere conversiecijfers wil halen. Denk aan:

  • (online) marketeers
  • e-commercespecialisten
  • contentspecialisten
  • seo-experts
  • webredacteurs
  • ondernemers met een eigen site

Opleidingsdata

15
okt
Do 15 oktober 2020 in Utrecht Do 15 oktober 2020
Utrecht
3.440,-
Neem optie
19
nov
Do 19 november 2020 in Utrecht Do 19 november 2020
Utrecht
3.440,-
Neem optie
21
dec
Ma 21 december 2020 in Utrecht Ma 21 december 2020
Utrecht
3.440,-
Neem optie
22
jan
Vr 22 januari 2021 in Utrecht Vr 22 januari 2021
Utrecht
3.440,-
Neem optie
19
feb
Vr 19 februari 2021 in Utrecht Vr 19 februari 2021
Utrecht
3.440,-
Neem optie
25
mrt
Do 25 maart 2021 in Utrecht Do 25 maart 2021
Utrecht
3.440,-
Neem optie
23
apr
Vr 23 april 2021 in Utrecht Vr 23 april 2021
Utrecht
3.440,-
Neem optie
25
mei
Di 25 mei 2021 in Utrecht Di 25 mei 2021
Utrecht
3.440,-
Neem optie
30
jun
Wo 30 juni 2021 in Utrecht Wo 30 juni 2021
Utrecht
3.440,-
Neem optie
30
jul
Vr 30 juli 2021 in Utrecht Vr 30 juli 2021
Utrecht
3.440,-
Neem optie
25
aug
Wo 25 augustus 2021 in Utrecht Wo 25 augustus 2021
Utrecht
3.440,-
Neem optie
24
sep
Vr 24 september 2021 in Utrecht Vr 24 september 2021
Utrecht
3.440,-
Neem optie
28
okt
Do 28 oktober 2021 in Utrecht Do 28 oktober 2021
Utrecht
3.440,-
Neem optie
25
nov
Do 25 november 2021 in Utrecht Do 25 november 2021
Utrecht
3.440,-
Neem optie
23
dec
Do 23 december 2021 in Utrecht Do 23 december 2021
Utrecht
3.440,-
Neem optie

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Misschien vind je deze artikelen interessant

29 september 2020 | Noortje Noy

Data-driven marketeer: marketing op basis van harde feiten

We hebben steeds meer data over onze websitebezoekers. Maar hoe werkt data-driven marketing precies, en hoe ga je als data-dr…

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.