Opleiding Conversiespecialist (CRO)
Conversie is hét doel van commerciële organisaties. En daarmee ook van hun websites: het is de bedoeling dat bezoekers iets kopen, contact opnemen of zich inschrijven. Tijdens deze CRO opleiding (Conversion Rate Optimisation) leer je hoe je de effectiviteit van een website substantieel kunt verhogen. Aan de hand van praktische opdrachten en heldere voorbeelden maak je kennis met de vakgebieden die het succes van een site bepalen: zoekmachineoptimalisatie (SEO), conversieoptimalisatie en usability.
Zo is de opleiding opgebouwd
De opleiding Conversiespecialist bestaat uit zes trainingsdagen en vier trainingen die op elkaar aansluiten:
Wat is conversie?
Binnen online marketing draait alles om conversie: doelen halen. Zo kun je bepalen dat jouw website inschrijvingen moet genereren, bijvoorbeeld voor een nieuwsbrief of evenement. Wanneer een bezoeker daadwerkelijk z'n e-mailadres invult om op je mailing- of gastenlijst te komen, spreek je van conversie. Meestal wordt in percentages weergegeven hoe goed je website converteert: een conversie van 10% betekent dat 10 op de 100 bezoekers doen wat je wilt dat ze doen. CRO staat voor conversion rate optimisation: het verhogen van je conversiepercentages. En dat is precies waarmee je aan de slag gaat in deze CRO opleiding.
Conversieoptimalisatie-expert worden, waar begin je?
Bij online marketing draait alles uiteindelijk om één ding: conversiedoelen behalen. Een webpagina kan bijvoorbeeld als doel hebben om inschrijvingen te genereren voor een nieuwsbrief of evenement. Meldt een bezoeker zich hiervoor aan, dan spreek je van conversie. Als je je conversieratio wilt verhogen, ga je aan de slag met conversion rate optimisation (CRO).
Wat kun je na het volgen van de opleiding Conversiespecialist (CRO)
Na afloop heb je de skills om als conversiespecialist aan het werk te gaan. Je kunt onder andere:
- sites optimaliseren voor SEO, zodat ze meer traffic genereren
- een contentstrategie opzetten waarmee je meer kansrijk publiek naar je site trekt
- de vormgeving en interactieve elementen op je site afstemmen op je conversiedoelen
- de gebruiksvriendelijkheid van je site aanpakken, zodat je minder bezoekers onderweg kwijtraakt
- het gedrag van je bezoekers beïnvloeden, zodat ze eerder tot conversie overgaan
Wie zijn de trainers?
Onze trainers staan met beide benen in hun vakgebied: buiten Competence Factory hebben ze een succesvolle baan of onderneming. Ze kunnen je dus altijd de laatste vakinhoudelijke nieuwtjes vertellen. Bovendien zitten ze vol praktische voorbeelden die ze in hun trainingen verwerken. Doordat we de groepen klein houden, heb je intensief contact met je trainer. Wij zorgen ervoor dat alle trainers elkaar regelmatig ontmoeten, zodat ze kennis en ervaringen kunnen uitwisselen om nog betere trainingen te geven. Komen jouw vragen pas na de training naar boven? Ook dan staan onze trainers voor je klaar.
Guido Tijmensen
Guido werkt al meer dan tien jaar in de marketingwereld. Sinds twee jaar is hij eigenaar van Digital Inside, een onlinemarketingbureau in Utrecht. In zijn SEO-trainingen doe je niet alleen praktische oefeningen, maar denk je ook strategisch na over je online vindbaarheid. Guido vindt het belangrijk om constant te blijven leren, want daar word je alleen maar beter van. Wat je volgens hem niét moet doen? Vastroesten in je dagelijkse routine. The sky is the limit!
Daan Boekhoorn
Daan is (online) marketingstrateeg met meer dan tien jaar ervaring in het vak. Begin 2019 trok hij de stoute schoenen aan en startte hij Converseon, z’n eigen onlinemarketingbureau. Leuk detail: in die periode volgde hij een aantal trainingen en opleidingen bij Competence Factory. Nu is hij zelf trainer. Met rust en humor zorgt hij ervoor dat iedereen zich op z’n gemak voelt in zijn lessen. Daan is triatleet én een echte bourgondiër. Dat combineren is al een uitdaging op zich!
Marlon Augustijn
Marlon is UX-designer met een achtergrond in webdesign en zoekmachine-optimalisatie. Hij staat al bijna tien jaar aan het roer bij First Aid Marketing. Met gericht advies over conversie, SEO, UX en visual design helpt hij organisaties en ondernemers online te groeien. Tijdens zijn trainingen deelt hij z'n kennis en ervaringen met zijn cursisten. Zo maakt hij je wegwijs in de wereld van UX design.
Eddy Boeve
Eddy is een ervaren interaction specialist. Elke dag helpt hij organisaties hun websites te verbeteren. Dat doet hij onder andere door de psychologie van consumenten in de digitale wereld te doorgronden en die inzichten online toe te passen. Hij werkt net zo graag voor profit- als non-profitorganisaties. Vanuit z’n bureau Booming geeft Eddy onder andere advies aan de grootste internetretailers van Nederland.
Ernst de Roos
Een ervaren, enthousiaste en datagedreven trainer en coach: dat is Ernst ten voeten uit. Hij heeft een achtergrond in bedrijfseconomie, is Business & IT-consultant geweest en heeft gewerkt als IT-manager. De ervaring en kennis die hij heeft opgedaan, deelt-ie nu al een aantal jaar in zijn trainingen. Enthousiast, inspirerend en met veel persoonlijke aandacht geeft Ernst je een inkijkje in de wereld van digital marketing, een vakgebied dat aan de lopende band evolueert. Verwacht daarom nieuwe inzichten in actuele digitale ontwikkelingen, bijvoorbeeld op het gebied van AI, VR, AR en voice. Zijn doel is altijd: let your business perform better in a digital world. En dat merk je!
Felipe Wesbonk
Met zijn expertise en achtergrond in marketing en neurowetenschap, begrijpt Felipe wat nodig is om teams efficiënter te laten werken en betere resultaten te behalen. Hij optimaliseert marketingactiviteiten en verhoogt de efficiëntie door de juiste AI-tools te integreren in werkprocessen.
Geert Poort
Geert heeft veel werkervaring bij overheden, profit- en non-profitorganisaties. Daarnaast adviseert hij bedrijven over de inzet van online media. Hij is mede-auteur van het Handboek Online Redactie, een uitgebreid overzicht van alle kennis die een contentspecialist of online professional nodig heeft. Naast z’n werk volgt hij graag cursussen, vooral op het gebied van online communicatie, coaching en didactiek. Ook volgde Geert na z’n studie een opleiding journalistiek, én lessen aan de kunstacademie. De nadruk op zowel woord als beeld is leidend voor zijn werk als trainer.
Voor wie is de opleiding Conversiespecialist (CRO) bedoeld?
De opleiding is bedoeld voor iedereen die de effectiviteit van een website wil verbeteren en hogere conversiecijfers wil halen. Denk aan:
- (online) marketeers
- e-commercespecialisten
- contentspecialisten
- seo-experts
- webredacteurs
- ondernemers met een eigen site
Is deze opleiding ook beschikbaar als maatwerk?
Ontvang ik een diploma na afloop van deze opleiding?
Hoe ziet het programma van de opleiding Conversiespecialist (CRO) eruit?
-
1 Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
College 1
- Wat is zoekmachineoptimalisatie (SEO) en wat is zoekmachine-adverteren (SEA)?
- Hoe werken Google en Bing en welke SEO-tips gelden specifiek voor deze zoekmachines?
- Wat zijn backlinks en wat is een goede linkbuildingstrategie?
- Welke technieken en tips zijn niet meer actueel en leveren direct gevaar op voor je huidige ranking?
- Welke technieken zijn juist wel actueel en kunnen je een voorsprong op je concurrent geven?
- Hoe zoekt je doelgroep en hoe verwerk je dat in je zoekmachineoptimalisatie?
- Met welke tips kom je boven in de zoekresultaten van je doelgroep?
- Welke componenten op een website bepalen het zoekresultaat en waar moet je op letten?
- Hoe optimaliseer je een bestaande site, en wat doe je op een nieuwe?
- Hoe zorg je dat je doelgroep op jouw resultaat klikt en niet op die van de concurrent?
- Hoe meet je de resultaten van je inspanningen?
- Hoe zet je een effectieve contentstrategie op die veel verkeer uit zoekmachines oplevert?
- Hoe zorg je voor een aantrekkelijke vertoning die veel clicks oplevert in de zoekresultaten?
-
2 Conversieoptimalisatie
Dag 1 Ochtend
- Wat zijn conversie en Conversion Rate Optimization (CRO)?
- Voorbeelden en je eigen website beoordelen
- Funneloptimalisatie
- Conversiedoelstellingen en oefeningen
- Traffic
- Usability & design
- Wat zien je klanten, wat zijn hun doelen? Welke persona’s kun je maken?
- Hoe bied je relevantie en waarde aan je klant?
- AI-tools inzetten voor CRO
- Landingspagina’s optimaliseren
- Klantreis in kaart brengen en optimaliseren
- Online persuasion: hoe beïnvloed je jouw online bezoekers?
- Personalisatie: hoe houd je rekening met verschillende koop- en beslisstijlen?
-
3 Usability
Dag 1
Ochtend- Introductie usability
- Websitestrategie en doelstellingen
- Doelgroepen
- Conversiepunten (taken van de bezoeker)
- Zelf een gebruikerstest maken en afnemen op je smartphone
- Belang van smartphone en tablet
- Mobile First
- Extra aandachtspunten smartphone
- Responsive design
- Usability-richtlijnen (10 heuristieken van Jakob Nielsen)
- Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie
- Call to actions / Links
- Navigatie
- Zoekfunctie
- Functionaliteiten
- Formulieren
- Foutmeldingen
Dag 2
Ochtend- Afbeeldingen en multimedia
- Schrijfstijl
- Lay-out en gestaltprincipes
- Accessibility / W3C en drempelvrij (hoe toegankelijk is je website)
- Hoe snel laadt je site
- Zelf een expert review maken
- Tools gebruikerstesten
- Concurrentieanalyse
- Eyetracking
- A/B-testen
-
4 Persuasive Copywriting
Ochtend
- Hoe gebruik je het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action) om het gesprek met je lezer aan te gaan?
- Wie is je doelgroep en hoe zet je hen in vier eenvoudige stappen aan tot conversie?
- Hoe maak je een goede call-to-action?
- Hoe kun je de inzichten van Cialdini en McGovern gebruiken om je lezers te overtuigen?
- Schrijfopdracht: gebruik de AIDA-formule om een bestaande tekst te herschrijven. Deze bespreken we klassikaal, waarna deelnemers elkaar feedback geven
- We onderzoeken het leesgedrag van een websitebezoeker, onder andere via eyetracking
- Beginnen met schrijven: bepaal je communicatiedoelen en structuur
- Tips voor vloeiende zinnen, die we gebruiken op een paar voorbeeldzinnen
- Welke woorden gebruik je wel, en welke absoluut niet?
- Hoe gebruik je argumentatie in je voordeel?
- Hoe zorg je voor samenhang tussen vorm en inhoud?
- Het belang van een goede titel, intro en eerste zin
- Hoe knoop je een gesprek aan met je lezer?
Ontvang het volledige programma en de brochure van de opleiding Conversiespecialist (CRO) direct per mail
Ontvang het uitgebreide programma per mail
Nienke Rothuis
Opleidingsadviseur
Reviews
Lees hoe we dat doen