Opleiding Conversiespecialist

Conversie is hét doel van commerciële organisaties. En daarmee ook van hun websites: het is de bedoeling dat bezoekers iets kopen, contact opnemen of zich inschrijven. Tijdens de opleiding Conversieoptimalisatie leer je hoe je de effectiviteit van een website substantieel kunt verhogen. Aan de hand van praktische opdrachten en heldere voorbeelden maak je kennis met de vakgebieden die het succes van een site bepalen: zoekmachineoptimalisatie (SEO), conversieoptimalisatie en usability. 

Zo is de opleiding opgebouwd

De opleiding Conversiespecialist bestaat uit vijf trainingsdagen en drie trainingen die op elkaar aansluiten:

Wat is conversie?

Binnen online marketing draait alles om conversie: doelen halen. Zo kun je bepalen dat jouw website inschrijvingen moet genereren, bijvoorbeeld voor een nieuwsbrief of evenement. Wanneer een bezoeker daadwerkelijk z'n e-mailadres invult om op je mailing- of gastenlijst te komen, spreek je van conversie. Meestal wordt in percentages weergegeven hoe goed je website converteert: een conversie van 10% betekent dat 10 op de 100 bezoekers doen wat je wilt dat ze doen.

 

Wat kun je na het volgen van de opleiding Conversiespecialist

Na afloop heb je de skills om als conversiespecialist aan het werk te gaan. Je kunt onder andere:

  • sites optimaliseren voor SEO, zodat ze meer traffic genereren
  • een contentstrategie opzetten waarmee je meer kansrijk publiek naar je site trekt
  • de vormgeving en interactieve elementen op je site afstemmen op je conversiedoelen
  • de gebruiksvriendelijkheid van je site aanpakken, zodat je minder bezoekers onderweg kwijtraakt
  • het gedrag van je bezoekers beïnvloeden, zodat ze eerder tot conversie overgaan

Programma van de opleiding Conversiespecialist

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

College 1

  • Wat is zoekmachineoptimalisatie (SEO) en wat is zoekmachine-adverteren (SEA)?
  • Hoe werken Google en Bing en welke SEO-tips gelden specifiek voor deze zoekmachines?
  • Wat zijn backlinks en wat is een goede linkbuildingstrategie?
  • Welke technieken en tips zijn niet meer actueel en leveren direct gevaar op voor je huidige ranking?
  • Welke technieken zijn juist wel actueel en kunnen je een voorsprong op je concurrent geven?
  • Hoe zoekt je doelgroep en hoe verwerk je dat in je zoekmachineoptimalisatie?

College 2

  • Met welke tips kom je boven in de zoekresultaten van je doelgroep?
  • Welke componenten op een website bepalen het zoekresultaat en waar moet je op letten?
  • Hoe optimaliseer je een bestaande site, en wat doe je op een nieuwe? 
  • Hoe zorg je dat je doelgroep op jouw resultaat klikt en niet op die van de concurrent?
  • Hoe meet je de resultaten van je inspanningen?
  • Hoe zet je een effectieve contentstrategie op die veel verkeer uit zoekmachines oplevert?
  • Hoe zorg je voor een aantrekkelijke vertoning die veel clicks oplevert in de zoekresultaten?

Conversieoptimalisatie

Dag 1

College 1

  • Wat zijn conversie en Conversion Rate Optimization (CRO)?
  • Voorbeelden en je eigen website beoordelen
  • Funneloptimalisatie
  • Conversiedoelstellingen en oefeningen

College 2

  • Traffic
  • Usability & design
  • Wat zien je klanten, wat zijn hun doelen? Welke persona’s kun je maken?
  • Hoe bied je relevantie en waarde aan je klant?

Dag 2

College 3

  • Landingspagina’s optimaliseren
  • Klantreis in kaart brengen en optimaliseren

College 4

  • Online persuasion: hoe beïnvloed je jouw online bezoekers?
  • Personalisatie: hoe houd je rekening met verschillende koop- en beslisstijlen?

Usability

Dag 1

College 1

  • Introductie usability
  • Websitestrategie en doelstellingen
  • Doelgroepen
  • Conversiepunten (taken van de bezoeker)
  • Zelf een gebruikerstest maken en afnemen
  • Usability-richtlijnen (10 heuristieken van Jakob Nielsen)

College 2

  • Accessibility / W3C en drempelvrij (hoe toegankelijk is je website)
  • Hoe snel laadt je site
  • Responsive design
  • Gebruik van smartphone en tablet
  • Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie
  • Navigatie
  • Zoekfunctie
  • Lay-out en gestaltprincipes
  • Schrijfstijl

Dag 2

College 3

  • Functionaliteiten
  • Formulieren
  • Foutmeldingen
  • Call to actions / Links
  • Afbeeldingen en multimedia

College 4

  • Je bezoekers online beïnvloeden
  • Tools gebruikerstesten
  • Concurrentieanalyse
  • Eyetracking
  • A/B-testen
  • Expert review

Voor wie is de opleiding Conversiespecialist bedoeld?

De opleiding is bedoeld voor iedereen die de effectiviteit van een website wil verbeteren en hogere conversiecijfers wil halen. Denk aan:

  • (online) marketeers
  • e-commercespecialisten
  • contentspecialisten
  • seo-experts
  • webredacteurs
  • ondernemers met een eigen site

Opleidingsdata

Amsterdam
Rotterdam
Utrecht
8
jan
Wo 08 januari 2020 Je opleidingvoordeel is €284,50 Wo 08 januari 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €284,50
2.561,-
Neem optie
4
feb
Di 04 februari 2020 Je opleidingvoordeel is €284,50 Di 04 februari 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €284,50
2.561,-
Neem optie
10
mrt
Di 10 maart 2020 Je opleidingvoordeel is €284,50 Di 10 maart 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €284,50
2.561,-
Neem optie
6
apr
Ma 06 april 2020 Je opleidingvoordeel is €284,50 Ma 06 april 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €284,50
2.561,-
Neem optie
8
mei
Vr 08 mei 2020 Je opleidingvoordeel is €284,50 Vr 08 mei 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €284,50
2.561,-
Neem optie
25
jun
Do 25 juni 2020 Je opleidingvoordeel is €284,50 Do 25 juni 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €284,50
2.561,-
Neem optie
14
aug
Vr 14 augustus 2020 Je opleidingvoordeel is €284,50 Vr 14 augustus 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €284,50
2.561,-
Neem optie
22
sep
Di 22 september 2020 Je opleidingvoordeel is €284,50 Di 22 september 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €284,50
2.561,-
Neem optie
15
okt
Do 15 oktober 2020 Je opleidingvoordeel is €284,50 Do 15 oktober 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €284,50
2.561,-
Neem optie
19
nov
Do 19 november 2020 Je opleidingvoordeel is €284,50 Do 19 november 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €284,50
2.561,-
Neem optie
21
dec
Ma 21 december 2020 Je opleidingvoordeel is €284,50 Ma 21 december 2020
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €284,50
2.561,-
Neem optie
22
jan
Vr 22 januari 2021 Je opleidingvoordeel is €284,50 Vr 22 januari 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €284,50
2.561,-
Neem optie

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Misschien vind je deze artikelen interessant

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.