Training UX Copywriting

Waarom zegt Coolblue niet gewoon 'Bestelling verzonden' als je pakket op weg is, maar: 'Aftellen maar'? Omdat die creatievere zin beter bij hun pay-off past: 'Service met een glimlach'. En bij de merkbeleving die Coolblue z'n klanten biedt. De bezoekers van een website of de gebruikers van een app op een menselijke en overtuigende manier aanspreken, dat is wat een UX-copywriter doet.

UX-copywriters schrijven meestal korte stukjes tekst. En dat is niet altijd makkelijk. Soms kun je maar 2 of 3 woorden gebruiken om een bezoeker de juiste richting in te sturen. Die woorden moeten dan ook nog eens aansluiten bij de merkbeleving van het bedrijf. Best een uitdaging. En omdat de meeste sitebezoekers en appgebruikers niet lezen, maar scannen, is het extra belangrijk dat de UX-copy op orde is.

Wat is UX-copywriting?

De laatste tijd zie je steeds vaker 'UX-copywriting' of 'UX Writing' voorbij komen.

De term copywriting is inmiddels wel ingeburgerd. Sommige mensen beweren dat het een hip woord is voor 'teksten schrijven'. En inderdaad, een copywriter schrijft teksten. Maar wel teksten die lezers verleiden om iets te doen. Bijvoorbeeld een product kopen, een dienst afnemen of fan worden van een merk.

Maar dan UX-copywriting. Ook geen nieuwe term: hij bestaat al sinds er websites (en apps) worden gemaakt. Maar er wordt wel vaker dan vroeger over UX-copy als aparte discipline gesproken. Bij UX-copy ligt de focus op gebruikersbeleving en gebruiksvriendelijkheid. Dus niet alleen op informeren en verleiden.

UX-copy gaat vooral over het digitale domein: teksten voor websites, apps, apparaten met een display ('Internet of Things), etc. Dat is het domein waarin ook UX-designers werken. Eigenlijk streven UX-copywriters hetzelfde na als UX-designers, maar dan met woorden: een sterke gebruikerservaring neerzetten.

Wat kun je na het volgen van de training UX Copywriting

  • Je kunt online bezoekers actiegericht en motiverend richting jouw einddoel sturen
  • Je weet hoe je bezoekers aanspreekt in de juiste merktaal
  • Je kent de verschillende soorten UX-copy
  • Je kunt een website of app optimaliseren met UX-copy
  • Je kent de verschillende richtlijnen, principes en modellen binnen UX-copy

Wie is de trainer?

Eddy is een ervaren interaction specialist. Elke dag helpt hij organisaties om hun sites effectief te verbeteren. Dat doet hij onder meer door de psychologie van consumenten in de digitale wereld te doorgronden en de inzichten hieruit online toe te passen. Hij werkt net zo graag voor profit- als non-profit-organisaties. Voor grote ondernemingen én voor kleine. Vanuit z’n bureau Booming geeft Eddy onder andere advies aan de grootste internetretailers van Nederland.

Programma van de training UX Copywriting

College 1

  • Verschillende soorten tekst: wat is het verschil tussen copy, persuasive copy en UX-copy?
  • Verschillende soorten UX-copy: microcopy, messaging, conversational copy, merkbeleving en sitecontent
  • Aan de slag met je eigen case (introductie)
  • De gebruikers- en organisatiedoelen bij je UX-copyconcept vaststellen (voor jouw case)
  • Verschillende richtlijnen, principes en modellen binnen UX-copywriting toepassen

College 2

  • Verschillende richtlijnen, principes en modellen binnen UX-copywriting toepassen (vervolg)
  • Bestaande teksten herschrijven én nieuwe teksten schrijven
  • Gebruikers met UX-copy door een web- of app-proces leiden
  • Aan je eigen case werken
  • Feedback verzamelen bij je docent en medecursisten

Voor wie is de training UX Copywriting bedoeld?

Deze training is voor iedereen die overtuigende teksten voor web- of app-bezoekers wilt schrijven. In de training zien we vaak marketeers, salesprofessionals, accountmanagers, webbeheerders en -developers, UX designers en webredacteuren.

Hoe bereid ik me voor?

Als je die hebt, dan kun je je eigen case meenemen naar de training. Denk aan een tekst voor een website, landingspagina of app. Heb je geen eigen case? Dan kun je een opdracht kiezen die de docent tijdens de training inbrengt.

Lesmateriaal bij de training UX Copywriting

Je ontvangt:

  • Alle stof digitaal als pdf
  • Alle oefeningen, mét antwoorden, digitaal
  • E-book 'UX Copywriting Vuistregels'
  • Feedback van de docent op je eigen case

Trainingsdata

13
nov
Vr 13 nov 2020 Van 10:00 tot 16:45 in Utrecht Introductiekorting: 2e persoon gratis! Vr 13 nov
Van 10:00 tot 16:45
Utrecht
595,-
Neem optie
8
dec
Di 8 dec 2020 Van 10:00 tot 16:45 in Utrecht Introductiekorting: 2e persoon gratis! Di  8 dec
Van 10:00 tot 16:45
Utrecht
595,-
Neem optie
27
jan
Wo 27 jan 2021 Van 10:00 tot 16:45 in Utrecht Wo 27 jan
Van 10:00 tot 16:45
Utrecht
595,-
Neem optie
25
mrt
Do 25 mrt 2021 Van 10:00 tot 16:45 in Utrecht Do 25 mrt
Van 10:00 tot 16:45
Utrecht
595,-
Neem optie
28
mei
Vr 28 mei 2021 Van 10:00 tot 16:45 in Utrecht Vr 28 mei
Van 10:00 tot 16:45
Utrecht
595,-
Neem optie
20
jul
Di 20 jul 2021 Van 10:00 tot 16:45 in Utrecht Di 20 jul
Van 10:00 tot 16:45
Utrecht
595,-
Neem optie
20
sep
Ma 20 sep 2021 Van 10:00 tot 16:45 in Utrecht Ma 20 sep
Van 10:00 tot 16:45
Utrecht
595,-
Neem optie
25
nov
Do 25 nov 2021 Van 10:00 tot 16:45 in Utrecht Do 25 nov
Van 10:00 tot 16:45
Utrecht
595,-
Neem optie

Opleidingsvoordeel

TIP: Boek deze training met extra voordeel als onderdeel van een opleiding.

Online Copywriter

Leer hoe je met krachtige verhalen en de juiste woorden een overtuigend merk neerzet.

€250,- voordeel

Bekijk opleiding

UX Design Master

Leer het UX-vak over de volle breedte kennen en ga meteen aan de slag.

€660,- voordeel

Bekijk opleiding

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Misschien vind je deze artikelen interessant

26 oktober 2020 | Noortje Noy

3 tips van branding specialist Leila Mulder

Branding is mega-belangrijk. Met een sterk merk dat (online) opvalt, onderscheid je je. Branding-specialist Leila Mulder geef…

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.