Training UX Copywriting
Waarom zegt Coolblue niet gewoon 'Bestelling verzonden' als je pakket op weg is, maar: 'Aftellen maar'? Omdat die creatievere zin beter bij hun pay-off past: 'Service met een glimlach'. En bij de merkbeleving die Coolblue z'n klanten biedt. De bezoekers van een website of de gebruikers van een app op een menselijke en overtuigende manier aanspreken, dat is wat een UX-copywriter doet.
UX-copywriters schrijven meestal korte stukjes tekst. En dat is niet altijd makkelijk. Soms kun je maar 2 of 3 woorden gebruiken om een bezoeker de juiste richting in te sturen. Die woorden moeten dan ook nog eens aansluiten bij de merkbeleving van het bedrijf. Best een uitdaging. En omdat de meeste sitebezoekers en appgebruikers niet lezen, maar scannen, is het extra belangrijk dat de UX-copy op orde is.
Wat is UX-copywriting?
De laatste tijd zie je steeds vaker 'UX-copywriting' of 'UX Writing' voorbij komen.
De term copywriting is inmiddels wel ingeburgerd. Sommige mensen beweren dat het een hip woord is voor 'teksten schrijven'. En inderdaad, een copywriter schrijft teksten. Maar wel teksten die lezers verleiden om iets te doen. Bijvoorbeeld een product kopen, een dienst afnemen of fan worden van een merk.
Maar dan UX-copywriting. Ook geen nieuwe term: hij bestaat al sinds er websites (en apps) worden gemaakt. Maar er wordt wel vaker dan vroeger over UX-copy als aparte discipline gesproken. Bij UX-copy ligt de focus op gebruikersbeleving en gebruiksvriendelijkheid. Dus niet alleen op informeren en verleiden.
UX-copy gaat vooral over het digitale domein: teksten voor websites, apps, apparaten met een display ('Internet of Things), etc. Dat is het domein waarin ook UX-designers werken. Eigenlijk streven UX-copywriters hetzelfde na als UX-designers, maar dan met woorden: een sterke gebruikerservaring neerzetten.
Wat kun je na het volgen van de training UX Copywriting
- Je kunt online bezoekers actiegericht en motiverend richting jouw einddoel sturen
- Je weet hoe je bezoekers aanspreekt in de juiste merktaal
- Je kent de verschillende soorten UX-copy
- Je kunt een website of app optimaliseren met UX-copy
- Je kent de verschillende richtlijnen, principes en modellen binnen UX-copy
Wie is de trainer?
Ginette Lavell
Ginette helpt merken hun essentie en verhaal te vinden. Ze ontwikkelt payoffs, ontwerpt tones-of-voice en traint webredacties in het vinden van de juiste toon. Daarnaast brengt ze als UX-copywriter de klantervaring naar een hoger niveau. Ginette heeft jaren ervaring in de reclame- en communicatiewereld, maar ook in de journalistiek. Ze werkt freelance, voor digitale ontwerpbureaus en direct voor klanten - vooral in de culturele sector. Maar ook verzekeraars, retailers en overheden weten haar te vinden.
Programma van de training UX Copywriting
College 1
- Verschillende soorten tekst: wat is het verschil tussen copy, persuasive copy en UX-copy?
- Verschillende soorten UX-copy: microcopy, messaging, conversational copy, merkbeleving en sitecontent
- Aan de slag met je eigen case (introductie)
- De gebruikers- en organisatiedoelen bij je UX-copyconcept vaststellen (voor jouw case)
- Verschillende richtlijnen, principes en modellen binnen UX-copywriting toepassen
College 2
- Verschillende richtlijnen, principes en modellen binnen UX-copywriting toepassen (vervolg)
- Bestaande teksten herschrijven én nieuwe teksten schrijven
- Gebruikers met UX-copy door een web- of app-proces leiden
- Aan je eigen case werken
- Feedback verzamelen bij je docent en medecursisten
Voor wie is de training UX Copywriting bedoeld?
Deze training is voor iedereen die overtuigende teksten voor web- of app-bezoekers wilt schrijven. In de training zien we vaak marketeers, salesprofessionals, accountmanagers, webbeheerders en -developers, UX designers en webredacteuren.
Hoe bereid ik me voor?
Als je die hebt, dan kun je je eigen case meenemen naar de training. Denk aan een tekst voor een website, landingspagina of app. Heb je geen eigen case? Dan kun je een opdracht kiezen die de docent tijdens de training inbrengt.
Lesmateriaal bij de training UX Copywriting
Je ontvangt:
- Alle stof digitaal als pdf
- Alle oefeningen, mét antwoorden, digitaal
- E-book 'UX Copywriting Vuistregels'
- Feedback van de docent op je eigen case
Is deze training ook beschikbaar als maatwerk?
Trainingsdata
mrt
mei
jul
sep
nov
jan
mrt
mei
jun
jul
sep
nov