Training Google Analytics gevorderd
Heb je de basis van Google Analytics onder de knie, dan is het tijd om méér uit de tool te halen. In de training Google Analytics gevorderd duik je de diepte in. Je leert onder andere hoe je je database optimaliseert, zodat je er meer inzichten over je doelgroepen, campagnes en conversies uithaalt. Ook ontdek je nieuwe toepassingen en ga je aan de slag met Google Tag Management. Je sluit de training af met het officiële Google Analytics IQ-examen.
Ieder jaar reist Competence Factory met een aantal cursisten en partners naar Google HQ in Dublin. Wil je mee? Check deze pagina
Wat is Google Analytics?
Met Google Analytics kun je analyseren wat er op je website gebeurt. Je ontdekt hoe bezoekers zich op je site gedragen, waar ze vandaan komen, hoe ze zoeken en waar ze converteren (of juist afhaken). Met die informatie kun je je website verbeteren en gerichte advertentiecampagnes opstarten. Het enige wat je nodig hebt om met Google Analytics aan de slag te gaan, is een account dat gekoppeld is aan je website.
Wat kun je na het volgen van de training Google Analytics gevorderd
- Je kunt je database en rapportages op verschillende manieren aanpassen, zodat je er gericht specifieke inzichten uit kunt halen
- Je weet hoe je je Analytics- en Adwords-rapportages aan elkaar koppelt, en welke inzichten dit oplevert
- Je kunt A/B-tests uitvoeren via Google Analytics, en conclusies trekken uit de resultaten
- Je kunt inzicht creëren in de manier waarop bezoekers reageren op de producten in een webshop
- Je bent in staat om het Google Analytics IQ-examen af te leggen
Wie is de trainer?
Martijn Drijver - Online marketing
Als senior online marketeer bij Fosby weet Martijn alles over webanalytics, leadgeneratie en conversie-optimalisatie. Complexe materie soms, die hij kundig weet te vertalen naar heldere inzichten en praktische oefeningen. Zijn trainingen zijn diepgaand, persoonlijk en toepasbaar. Na afloop kun je direct zelf aan de slag. Opvallend: Martijn is gek op gadgets, vooral als ze iets met internet of things te maken hebben.
Programma van de training Google Analytics gevorderd
Dag 1
College 1
- Introductie en inleiding, werken met het testaccount
- Recap basistraining: nog even kort door de stof van Google Analytics basis
- Admin-omgeving en instellingen: cookieregels, accountstructuur, journey vastleggen, Adwords koppelen
- Hoe gebruik je reguliere expressies?
- Een aangepast dashboard instellen en je rapportinstellingen wijzigen. Annotaties: wie deed wat, en wanneer?
College 2
- Segmentatie: webgedrag van verschillende groepen, standaardsegmenten, engagementrapport, segmentatie versus conversieratio
- Aangepaste dimensies en statistieken: met extra code kun je nóg meer segmentatie toepassen.
- Aangepaste statistieken: leadwaarde, scrollingtijd, temperatuur
- Contentgroepen: hoe presteren de verschillende onderdelen van je site? Tracking, page views, regels, landingspagina's, analyses
- Je rapporten aanpassen via de customization tab, rapporteren versus analyseren
- Adwords en remarketing: welke Adwords-rapportages zijn beschikbaar in Google Analytics, en hoe koppel je ze aan elkaar?
Dag 2
College 3
- A/B testen: content experiments, performance vergelijken, doelen optimaliseren, resultaten beoordelen
- Multi Channel Funnels; werken met een ongefilterd (backup) profiel, de anatomie van een conversiepad, assisting interactions analysis, settings
- Conversie-attributie, wat is dat? Conversie op verschillende kanalen, toeschrijvingsmodellen en beperkingen
- Enhanced E-commerce: basisstatistieken, basisfunnel, implementatie, bedankpagina, bestelproces, productdetails, add to cart, productlijsten, GTM Support, inzichten, winkelgedrag, betaalgedrag, productprestaties
- Data import, import dataset, refunds CSV, CSV uploaden, productgegevens importeren
- Measurement plan: doelen bepalen, meetpunten, micro- en macroconversies, stappenplan
College 4
- Custom data import: scope, schema key, imported data. Data typen, dimensies/metrics, data key
- Debugging: dieper kijken naar metingen op een pagina, GTM debug mode, tools
- Voorbereiden Google Analytics IQ-examen
- Examen! 90 minuten, 70 vragen
Voor wie is de training Google Analytics gevorderd bedoeld?
De training is geschikt voor iedereen die alles uit Google Analytics wil halen. In een typische trainingsgroep zitten online marketeers, communicatiemedewerkers, contentmanagers en webdesigners. Maar ook web- en data-analisten.
Heb je Google Analytics basis gevolgd? Dan is Google Analytics gevorderd de ideale volgende stap.
Is deze training ook beschikbaar als maatwerk?
Trainingsdata
feb
apr
jun
aug
sep
nov
jan
mrt
apr
mei
jul
aug
sep
nov