1. Gebruik de ‘Ivy Lee methode’

Schrijf aan het eind van je werkdag 3 tot 6 belangrijke doelen op die je de volgende dag wil bereiken. Zet ze op volgorde van prioriteit. Begin de volgende dag bij de belangrijkste taak en rond deze af voordat je aan de volgende begint. Aan het einde van de dag schrijf je weer 3 tot 6 nieuwe doelen op. Heb je nog doelen van vandaag over, verwerkt deze dan in het lijstje voor morgen. 

 

2. Blok focus-uurtjes voor jezelf

Plan momenten waarop je echt even gefocust gaat werken en deel dit met je collega’s/omgeving. Dan weten zij dat ze je even niet moeten storen. Zet alles uit wat je af kan leiden, zoals de meldingen op je telefoon. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de ‘Focus’ functie op je Iphone. Daarmee kun je instellen welke apps je notificaties mogen sturen en welke contacten je mogen bellen. Zo mis je niks belangrijks, maar word je ook niet onnodig afgeleid. Komt er iets in je op wat niet bij je huidige taak hoort, schrijf het dan op en werk door. De pomodorotechniek kan je hierbij helpen.

 

3. Neem pauze

Vergeet niet op tijd pauze te nemen en te bewegen. Gun jezelf elk uur minstens vijf minuten pauze. Na elke twee uur neem je langer pauze en ga je buiten een rondje lopen of even rekken en strekken. Organiseer je een langere meeting, plan dan tijd om samen een (digitale) energiser te doen.

 

4. Houd contact

Werk je (weer) voornamelijk thuis, vind dan manieren om toch collega’s te blijven zien en ideeën uit te wisselen. Ga bijvoorbeeld samen buiten wandelen met de collega die om de hoek woont. Is het niet mogelijk om elkaar fysiek te zien, plan dan in dat je tegelijk gaat wandelen en elkaar belt.

 

5. Zet jezelf 'uit'

Last but not least: zet jezelf ‘uit’. Doe aan het einde van de dag een ‘mindsweep’ en sluit dan ook echt af. Schrijf op wat je nog dwars zit en wat je doelen voor de volgende dag zijn, check je agenda en je mail nog een laatste keer en ontspan.

We denken bij ontspannen vaak aan een boek lezen, podcast luisteren of mediteren. Misschien kom jij helemaal tot rust tijdens een sportles of het bingen van een serie op Netflix. Voor je hersenen is dat allemaal nieuwe informatie en een nieuwe focus. Het klinkt misschien saai, maar als je je hersenen echt de kans wil geven om op te laden, doe dan even helemaal niets en laat je gedachten en blik dwalen. 

 

Over Bas

 

Bas is trainer en psychologiedocent, gespecialiseerd in creativiteit, persoonlijke ontwikkeling en omgaan met stress. Zijn interactieve trainingen zijn een waardevolle leerervaring, waarin je te maken krijgt met theorie en praktijk: je leert wat er gebeurt in je brein tijdens creatieve processen én maakt kennis met praktische handvatten om je anders te verhouden tot je werk, omgeving en jezelf. Bas biedt je bovendien alle ruimte, aandacht en hulp om je persoonlijke leerdoelen te behalen.

 

 

 

Meer tips voor focus en structuur

Heb je extra hulp nodig bij het plannen of wil je meer tips om geconcentreerd te werken? Kijk dan eens naar een training Fix je Focus of Doelgericht Plannen en Organiseren. Of volg het gratis webinar op 23 november, waarin structuurcoach en trainer Salina van den Nieuwenhuizen je praktische tips geeft voor meer structuur in je leven.


Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Daarom kies je Competence Factory

What you see is what you pay

What you see is
what you pay

Je betaalt gewoon de prijs die je op de website ziet. Nooit bijkomende kosten.

Transparant over locatie

Transparant over locatie

Trainingen zijn altijd in Utrecht, pal naast het Centraal Station.

Les in creatieve spaces

Les in creatieve spaces

Voel je thuis en leef je uit. Teken je ideeën gerust uit op de white walls.

Top 10-trainingen gaan altijd door

Top 10-trainingen gaan altijd door

Lekker snel starten, en je wordt nooit omgeboekt naar een andere dag.



Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.