Wat kan creative change management voor jouw organisatie betekenen?
Om als organisatie voorop te lopen is er beweging nodig. Maar hoe krijg je medewerkers mee in die beweging en hoe zorg je ervoor dat men niet terugvalt in oude gewoontes? Dat is in het kort waar change management, of veranderingsmanagement, over gaat. Er zijn verschillende change management tools en methodes om je hierbij te helpen, daarnaast is het van belang dat je bepaalde skills beheerst.
Aan de slag met change management tools en methodes
Je hebt verschillende change management tools en methodes. Afhankelijk van de behoeftes van jouw organisatie kies je een bepaalde tool of methode. Dit geeft je extra handvatten om jouw organisatie te begeleiden in de verandering. Daarnaast doorloopt een organisatie doorgaans vier fasen tijdens het implementeren van een verandering:
- Ontkenningsfase
- Weerstandsfase
- Verkenningsfase
- Acceptatiefase
Wil je bijblijven met de concurrentie? Dan is verandering onvermijdelijk en zelfs noodzakelijk. Beweging is nodig om vooruit te komen. Jouw taak als creative change manager, is om de verschillende fasen van de verandering zo soepel mogelijk te laten lopen. Je wilt zo snel mogelijk naar de acceptatiefase bewegen en zorg er altijd voor dat je jezelf goed openstelt om te luisteren naar je team.
Whitepaper Creatief verandermanager worden, waar begin je?
Jouw organisatie naar een nieuw niveau
Wil je jouw organisatie naar the next level tillen? Met een growth hacking mindset ben je al aardig op weg. Je laat je namelijk niet afschrikken door een uitdaging en gelooft erin dat een combinatie van een goede samenwerking en motivatie alles voor elkaar kan krijgen. Met jouw mindset zorg je voor een innovatieve, creatieve organisatie met efficiënte productie. Je maakt gebruik van verschillende organisatie- en werkvormen om ervoor te zorgen dat jouw organisatie voorop blijft lopen. Denk aan scrummen en het managen van agile projecten.
Design Thinking in Nederland
Design Thinking in Nederland is steeds meer in opkomst. De meest innovatieve merken ter wereld zoals Apple, Google en Tesla gebruiken het, en de meest toonaangevende universiteiten doceren het. Het een innovatiemethode waarmee organisaties creatief problemen oplossen en innovatieve oplossingen voor klanten vinden. Klanten of eindgebruikers staan centraal en er is veel ruimte voor creativiteit. Ontwerpdenken vergt afwisselend analytisch en creatief denken: je onderzoekt het gebruikersgedrag, verkent je opties en bedenkt oplossingen die je test om erachter te komen wat in de praktijk de beste resultaten creëert voor je eindgebruiker of klant. De methode is ook geschikt voor het oplossen van ingewikkelde organisatieproblemen. Een handige skill dus voor change managers.
Webinar Design Thinking leren door te doen
Ontwikkel een growth hacking mindset
Innovatie binnen bedrijven wordt vaak tot stand gebracht door mensen met een growth hacking mindset. Mensen met een growth hacking mindset gaan ervan uit dat ze hun intelligentie, vaardigheden en kwaliteiten kunnen ontwikkelen. Hierdoor kunnen ze goed omgaan met feedback én tegenslag, en voelen ze zich geïnspireerd om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Mensen met een growth hacking mindset zijn niet bang om te falen. Als creative change manager is dit een onmisbare skill om innovatie binnen bedrijven voor elkaar te krijgen.
Volg een opleiding of training met subsidie van de overheid!
Met het STAP-budget kun je ieder jaar een bedrag tot 1.000 euro krijgen om jezelf te ontwikkelen.
Alles over het STAP-budgetConcept schrijven: overtuig de wereld
Als creative change manager is het ook van belang dat je ideeën en concepten goed kunt uitschrijven om te pitchen aan je opdracht- of werkgever, maar ook aan ander publiek. Een succesvol concept vertelt namelijk in één klap waar je voor staat en waarom je ertoe doet in deze wereld. Op een heldere, pakkende manier. Dat wekt vertrouwen, sympathie en behoefte op. Creative concepting zorgt voor een kloppend en sterk merkverhaal met hoge economische waarde, waarin inventiviteit en strategie samenkomen. Daardoor stijg je uit boven de massa en maak je van je idee een briljant en relevant concept, waardoor je je communicatie efficiënter maakt. En dus de juiste beslissingen kunt nemen. Zo’n concept krijg je door anders naar je probleem te kijken, door de juiste tools te gebruiken en door gewoon te doen.
Trendwatcher worden en relevant blijven
Of je nu focust op het heden of op de toekomst, trendwatching helpt je om concrete stappen te zetten. Niet gebaseerd op je onderbuikgevoel, maar op daadwerkelijke trends. Je signaleert en analyseert maatschappelijke, technologische en sociale ontwikkelingen, zodat je altijd up-to-date blijft. Als je deze ontwikkelingen toepast, blijft je organisatie relevant. Een trendwatcher worden is wel zo handig, in een wereld die constant verandert.
Over Competence Factory
Competence Factory is jouw favoriete opleidingsclub. Al dertig jaar bereiden we professionals voor op hun future job. In 1991 waren we de eerste met internettrainingen en opleidingen in nieuwe media. En nog steeds zetten we de trend, met vooruitstrevende opleidingen in de vakgebieden van de toekomst. Ook zorgen we dat jouw ontwikkeling na je training niet ophoudt: voor én na de lessen staan we voor je klaar. Zien we je gauw?
Bekijk de video