Online Masterclass Creativiteit en Innovatie

In de huidige periode is veel van wat we kenden en voor lief namen op losse schroeven komen te staan. Ondernemers, ZZP'ers en managers moeten snel hun business (model) heruitvinden om geld te blijven verdienen. Anderen zien nieuwe kansen en willen deze optimaal benutten. Maar hoe kan je creatief zijn als je ook gestrest bent tijdens deze coronacrisis? En hoe zet je je ideeën om in praktijk? In deze training bieden we je technieken om alleen of met anderen creatieve output te leveren. In twee creatieve sessies leer je denktechnieken om te innoveren en jezelf (en je business) aan te passen aan nieuwe situaties. Juist nu is het belangrijk om je creatieve potentie ten volle te benutten. Leer in te tunen met je creatieve stroom en maak van je creativiteit een kracht. 

In deze Online Masterclass maak je kennis met verschillende creatieve denktechnieken zoals de TRIZ-methodiek, zapstorm, mindful vs. mindwandering creativiteit, omgaan met je innerlijke criticus, meditatie en visualisatie. Je leert onderscheid te maken tussen gewone ideeën en originele ideeën. Daarnaast leer je het realiseerbare (korte termijn) van de (nog) niet realiseerbare ideeën (lange termijn) te scheiden.  

Je ontwikkelt aan de hand van verschillende creativiteitstechnieken een ‘creative mindset’. Aan de hand van van inspirerende praktijkvoorbeelden word je eerst meegenomen door de theorie, maar je gaat het grootste deel zelf aan de slag.

Wat is creativiteit?

Creativity is intelligence having fun

Albert Einstein

Creativiteit gaat over het zien, bedenken en maken van iets nieuws - kansen, of oplossingen voor problemen). Het heeft te maken met originaliteit, maar ook met inventiviteit en daadkracht. Een idee alleen is niets. Je moet er ook wat van maken.

Ideeën vallen in drie groepen:

  • NOW-ideeën: eenvoudige ideeën waar je meteen mee aan de slag kunt.
  • WOW-ideeën: originele ideeën waar je snel aan kunt beginnen.
  • HOW-ideeën: creatieve ideeën waar je echt wel zin in hebt, maar die nog verder onderzoek vergen om ze te realiseren.

In deze Online Masterclass leer je je eigen creativiteit aan te boren, en in te zetten voor innovatie.

Wat kun je na het volgen van de Online Masterclass Creativiteit en Innovatie

Na het afronden van de training kun je onder andere:

  • technieken inzetten om op creatieve ideeën te komen
  • kijken naar de kant van kansen en uitdagingen, juist in tijden van crisis en verandering
  • je bent je bewust van de effecten van de negatieve overtuigingen en innerlijke criticus op je creativiteit
  • tools gebruiken om met je innerlijke criticus om te gaan
  • technieken toepassen die aansluiten bij divergeren en convergeren
  • de verschillende ‘modi’ van divergeren/convergeren en mindful/mindwandering herkennen en toepassen, én voorkomen dat ze door elkaar lopen

Wie is de trainer?

Bas Jansen

Bas is trainer en psychologiedocent, gespecialiseerd in creativiteit, persoonlijke ontwikkeling en omgaan met stress. Zijn interactieve trainingen zijn een waardevolle leerervaring, waarin je te maken krijgt met theorie en praktijk: je leert wat er gebeurt in je brein tijdens creatieve processen én maakt kennis met praktische handvatten om je anders te verhouden tot je werk, omgeving en jezelf. Bas biedt je bovendien alle ruimte, aandacht en hulp om je persoonlijke leerdoelen te behalen.

 

 

 

 

 

Dwayne Toemere

Dwayne begon z’n carrière als arbeids- en organisatiepsycholoog voor een personeelsadviesbureau, maar hij miste een creatieve uitlaatklep. Hij koos voor zijn passie: theater. Nu is-ie trainer, coach én afgestudeerd acteur en theatermaker. In zijn trainingen houdt hij zich bezig met persoonlijke ontwikkeling, loopbaanadvies, teambuilding en groepsprocessen. Hoe train je je focus en concentratie? Hoe onderzoek je je eigen kernwaarden en balans? En wat is je creatieve kapitaal? Met persoonlijke aandacht, een productieve sfeer en de nodige humor coacht hij je naar the next level.

 

 

Programma van de Online Masterclass Creativiteit en Innovatie

Dag 1

  • Brainstormen: Brainstormen kan heel erg productief zijn. Maar hoe schep je de juiste voorwaarden voor een brainstorm? En hoe formuleer je een brainstormvraag? Daar gaan we op inzoomen. We brainstormen over een voor jou relevante vraag.
  • Convergeren en divergeren: aan de hand van de techniek van het convergeren en divergeren kies je jouw ideeën en vertaal je deze naar de praktijk.
  • Je krijgt een overzicht van creatieve denktechnieken die je kunt gebruiken
  • De innerlijke criticus: je kent allemaal dat stemmetje in je hoofd dat tegen je praat. Hoe leer je omgaan met je innerlijke criticus? Met behulp van een aantal technieken leer je deze stem in je hoofd de mond te snoeren.

Dag 2

  • Group genius: In dit onderdeel leer je hoe kun je de creativiteit in een groep kunt optimaliseren.
  • Mindful creativiteit versus mind-wandering creativiteit: de theorie en het onderzoek dat is gedaan naar deze concepten geven je inzicht in hoe je jouw creativiteit een boost kan geven. Door middel van concrete oefeningen ga je aan de slag met de ideeën-stroom in je hoofd.
  • Visualisatie: een veelgebruikte techniek voor het bevorderen van creativiteit is visualisatie. Wat gebeurt er precies in de hersenen als we visualiseren? En wat maakt visualisatie zo krachtig? Als ik zeg: ‘denk aan een roze boom’, dan lichten die hersendelen op die ook oplichten wanneer we daadwerkelijk een roze boom zouden zien. Onze hersenen maken geen verschil tussen ingebeeld en echt. Dit gegeven leer je in te zetten om je ideeën te realiseren. 

Voor wie is de training Online Masterclass Creativiteit en Innovatie bedoeld?

De Online Masterclass Creativiteit en Innovatie richt zich op iedereen die wil leren hoe je je business kunt heruitvinden, iedereen die de kansen wil zien in tijden van crisis en iedereen die zijn toolbox wil vullen met creatieve technieken om zelf en met anderen te bouwen aan iets nieuws.

Hoe bereid ik me voor?

Voor deze online masterclass krijg je ter voorbereiding een aantal video's, artikelen en opdrachten. Ook krijg je huiswerk: tussen de eerste en tweede online sessie geeft de trainer je een praktijkopdracht

Trainingsdata

25
feb
Do 25 feb & do 4 mrt 2021 Van 13:30 tot 16:30 in Online Do 25, do  4 mrt
Van 13:30 tot 16:30
Online
595,-
Neem optie
5
jul
Ma 5 jul & ma 12 jul 2021 Van 13:30 tot 16:30 in Online Ma  5, ma 12 jul
Van 13:30 tot 16:30
Online
595,-
Neem optie
3
nov
Wo 3 nov & wo 10 nov 2021 Van 13:30 tot 16:30 in Online Wo  3, wo 10 nov
Van 13:30 tot 16:30
Online
595,-
Neem optie
21
dec
Di 21 dec & di 28 dec 2021 Van 13:30 tot 16:30 in Online Di 21, di 28 dec
Van 13:30 tot 16:30
Online
595,-
Neem optie
17
mrt
Do 17 mrt & do 24 mrt 2022 Van 13:30 tot 16:30 in Online Do 17, do 24 mrt
Van 13:30 tot 16:30
Online
595,-
Neem optie
22
jul
Vr 22 jul & vr 29 jul 2022 Van 13:30 tot 16:30 in Online Vr 22, vr 29 jul
Van 13:30 tot 16:30
Online
595,-
Neem optie
21
okt
Vr 21 okt & vr 28 okt 2022 Van 13:30 tot 16:30 in Online Vr 21, vr 28 okt
Van 13:30 tot 16:30
Online
595,-
Neem optie
16
dec
Vr 16 dec & vr 23 dec 2022 Van 13:30 tot 16:30 in Online Vr 16, vr 23 dec
Van 13:30 tot 16:30
Online
595,-
Neem optie

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Misschien vind je deze artikelen interessant

26 oktober 2020 | Noortje Noy

3 tips van branding specialist Leila Mulder

Branding is mega-belangrijk. Met een sterk merk dat (online) opvalt, onderscheid je je. Branding-specialist Leila Mulder geef…

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.