Wat is een storyboard?

Met een storyboard leg je het verhaal van je video of animatie grafisch vast in een reeks blokken. Het is perfect om je verhaal voor iedereen te verhelderen, het proces uit te leggen en details van een bepaalde scène of shot te noteren. Door je verhaal in overzichtelijke stukken te verdelen, kun je je zonder afleiding op ieder blok concentreren en bepalen hoe je het wilt hebben.

 

Waar gebruik je een storyboard voor?

Je gebruikt storyboards om je verhaal van je video, animatie of stopmotion te ‘plannen’. Hierdoor weet je wat je nodig hebt voor een bepaalde scène, vanuit welke hoek je bijvoorbeeld wilt filmen en wat mogelijke problemen kunnen zijn. Je gebruikt het als leidraad tijdens het maken van je video. Daarnaast kun je het heel goed gebruiken om je idee te pitchen aan je opdrachtgever en de uitwerking gaandeweg te presenteren en optimaliseren.

 

Zelf een storyboard maken

Om niet onverwachts voor verrassingen te komen staan en je opdrachtgever mee te nemen in je proces, is het dus belangrijk om met een storyboard te werken. Als je zelf een storyboard gaat maken is het belangrijk dat je de volgende stappen doorloopt:

 

1. Bepaal de tijdlijn
Het is belangrijk dat je de tijdlijn hebt bepaald vóór je aan de slag gaat met je storyboard. Maak een lijst van de belangrijkste gebeurtenissen in het verhaal en zet ze op de juiste volgorde zoals je ze wilt vertellen. Misschien maak je wel gebruik van bijvoorbeeld flashbacks, verschuivende perspectieven of tijdreizen.

 

2. Bepaal de belangrijkste scènes
Met een storyboard wil je in grote lijnen je verhaal vastleggen en vertellen: je legt niet elk shot tot in de details vast, maar het gaat om de belangrijke momenten. Denk daarom goed na over je verhaal en kies de belangrijke scènes uit die de ontwikkeling laten zien, van begin tot eind.

 

3. Bepaal hoe gedetailleerd je wilt werken
Maak je een eerste versie van je storyboard en moet je nog akkoord krijgen van je opdrachtgever? Dan is het slim om gewoon te beginnen met potlood. Je storyboard hoeft geen kunstwerk te worden, maar het gaat erom dat het helderheid schept onder iedereen die erbij betrokken is.

Als je een storyboard maakt voor een film, zul je eerst het verhaal in grote lijnen vastleggen in één storyboard, uiteindelijk maak je voor elke scène een apart storyboard. Voor bijvoorbeeld een korte animatie of reclame-video is één storyboard al genoeg.

 

4. Visualiseer je verhaal
Wanneer je bovenstaand bepaald hebt, ga je aan de slag met je storyboard. Je weet welke shots je wilt laten zien en kunt nu gaan nadenken hoe je de actie in elk blok gaat weergeven. Onder het blok zet je de belangrijkste informatie van de scène of het shot: wat gebeurt er? Is er een dialoog of zie je tekst in beeld? Wat voor perspectief heeft het shot? En vergeet je blokken niet te nummeren, zodat je er makkelijk naar kunt verwijzen.

 

5. Deel jouw storyboard en optimaliseer
Ben je tevreden met de eerste versie van je storyboard? Dan kun je het resultaat delen met je opdrachtgever en verder gaan uitwerken. Wanneer je start met een schets in potlood, kun je je storyboard daarna omzetten naar een digitale versie die je steeds verder finetunet. Zodra je aan de slag gaat met het daadwerkelijke produceren van je video, moet je het storyboard als richtlijn zien. Sta jezelf dus toe om af te wijken als dat nodig is. Het blijft een creatief proces en je wilt jezelf de vrijheid geven om ad hoc te optimaliseren en nieuwe keuzes te maken.

 

Zelf een storyboard maken met dit template

Jouw eigen storyboard maken? We hebben een template voor je gemaakt, zodat je makkelijk aan de slag kunt!

 

Voorbeelden van storyboards

Trainer en motion graphic designer Ruben van Esterik heeft een paar van zijn storyboards met ons gedeeld:

Storyboard voor de video The bright idea:

Het eindresultaat:

 

Storyboard voor American Express:

 

Het eindresultaat:

 

Storyboard voor Competence Factory (video nog in progress!):

 

Concept bedenken en uitwerken

Wil jij professionele bewegende content maken? Voor het ontwerpproces maakt het niet uit of je een video of animatie maakt: in beide gevallen wil je met bewegende beelden een verhaal vertellen. Eerst moet je je boodschap helder krijgen en een creatieve invalshoek bedenken. Daarna ga je pas beelden monteren of een animatie ontwerpen. Volg de training Video en Animatie en leer meer over de beide technieken.


Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Daarom kies je Competence Factory

What you see is what you pay

What you see is
what you pay

Je betaalt gewoon de prijs die je op de website ziet. Nooit bijkomende kosten.

Transparant over locatie

Transparant over locatie

Trainingen zijn altijd in Utrecht, pal naast het Centraal Station.

Les in creatieve spaces

Les in creatieve spaces

Voel je thuis en leef je uit. Teken je ideeën gerust uit op de white walls.

Top 10-trainingen gaan altijd door

Top 10-trainingen gaan altijd door

Lekker snel starten, en je wordt nooit omgeboekt naar een andere dag.



Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.