Reclamemaken via de krant, billboards of tv kan effectief zijn - maar het is ook een beetje ouderwets. Of laten we zeggen: ‘traditioneel’. Via social media bereik je tegenwoordig sneller en makkelijker je publiek. De populairste kanalen voor online adverteren zijn Facebook en Instagram. Maar ook het duurdere LinkedIn kan de moeite waard zijn. We vertellen je welk platform je het beste kunt kiezen voor je advertenties, en waarom.
Adverteren op Facebook en Instagram
Adverteren via Facebook en Instagram is voordelig, makkelijk en zo geregeld. Je hebt er alleen een Facebook advertentieaccount voor nodig. Van hieruit kun je vrij precies ‘mikken’ op een specifieke doelgroep, bijvoorbeeld mensen in een bepaalde regio, met een bepaalde leeftijd of bepaalde interesses. Ook kun je mensen bereiken die al eens op je website zijn geweest. ‘Retargeting’, heet dat. Wil je vooral naamsbekendheid creëren? Ook dan zijn Facebook en Instagram interessante advertentiekanalen.
Wat kost het?
Wat adverteren via Facebook en Instagram kost, hangt af van je doel en doelgroep. Ligt je focus op leads binnenhalen, dan kunnen de kosten per lead uiteenlopen van 60 cent tot 5 euro. Heb je juist verkeer naar een landingspagina nodig? Dan liggen de kosten tussen de 10 cent en 1 euro per klik. Wil je aankopen pushen, dan variëren de kosten het meest: per aankoop ben je tussen de 10 en 30 euro kwijt - of zelfs meer.
De kosten worden bepaald door 3 factoren:
- Je doelgroep
- Je aanbod
- De advertentie (wat je doelgroep ziet)
Facebook werkt met een veilingmodel: hoe relevanter je bent, hoe beter je advertentie presteert, en hoe lager je kosten per resultaat.
Leren adverteren op Facebook en Instagram
Is adverteren via Facebook en Instagram nog onbekend terrein voor je? Tijdens de training Facebook en Instagram advertising basis leer je je eigen advertentie opzetten. Van begin tot eind. De trainers zijn ervaren social media marketeers en loodsen je stap voor stap door het advertising-systeem van Facebook. Je gaat naar huis met strategische inzichten en praktische tips om tegen de laagste prijs, de beste resultaten te boeken.
Adverteren op LinkedIn
LinkedIn is een zakelijk platform met meer dan 500 miljoen gebruikers. Het is het grootste sociale netwerk voor professionals ter wereld. Als je je er even in verdiept, ontdek je dat LinkedIn uitgebreide marketingmogelijkheden heeft. Doordat LinkedIn volledig gericht is op zakelijke onderwerpen, zijn de gebruikers dat ook. Hier kun je in je advertenties handig op inspelen.
Op LinkedIn kun je je doelgroepen nog verder specificeren dan op Facebook en Instagram. LinkedIn ‘weet’ namelijk meer over z’n gebruikers, in elk geval op zakelijk vlak. Zo kun je advertenties bijvoorbeeld nauwkeurig afstemmen op functies, bedrijven en vaardigheden.
Wat kost het?
Adverteren op LinkedIn is wel een stuk prijziger dan adverteren via Facebook en Instagram. Je betaalt al snel 2 of 3 keer zo veel. Hoe dat komt? Voornamelijk doordat je heel gericht kunt targetten. Ook is er op LinkedIn minder ruimte voor advertenties, dat drijft de prijs omhoog. Het concept blijft hetzelfde: hoe relevanter je bent, hoe lager je kosten uitpakken.
Leren adverteren op LinkedIn
De marketingmogelijkheden van LinkedIn ontdekken? Tijdens de training LinkedIn Advertising laten onze marketing-experts zien hoe je een goede marketingstrategie ontwikkelt voor LinkedIn. Verhoog je bereik, volgers en leads!
Welk platform kun je het beste inzetten?
Is jouw doelgroep de zakelijke branche? En wil je bepaalde bedrijven bereiken, of mensen die daar werken? Dan is adverteren via LinkedIn je beste keuze. Jouw boodschap komt zeker weten bij de juiste mensen terecht.
Bereik je liever een breder publiek, of maakt het voor jouw boodschap niet uit welke functie of vaardigheden je doelgroep heeft? Dan zijn Facebook en Instagram geschikte advertentiekanalen.
Tips van trainer Tjerk
‘Stel jezelf vooraf altijd deze vragen:
- Wie is je doelgroep?
- Wat is je doelstelling?
Beide bepalen namelijk welk advertentiekanaal voor jou het effectiefst is. Wil je specifiek marketingmanagers van grote bedrijven benaderen? Dan ben je bezig met B2B en is LinkedIn het meest geschikt. Wil je juist leads halen uit een groep die geïnteresseerd is in (online) marketing? Dan kun je net zo goed Facebook en Instagram gebruiken. Misschien passen die kanalen zelfs beter.
Het verschil zit ‘m vooral in targeting. Doen functies en vaardigheden ertoe, dan moet je op LinkedIn zijn. Wil je mensen juist op interesses ‘pakken’, dan hebben Facebook en Instagram de upperhand.
Daarnaast kun je ook nog naar leeftijd kijken. Wil je een doelgroep bereiken van rond de 20, dan kun je het beste focussen op Instagram. Is je doelgroep boven de 30, dan kunnen Facebook, Instagram en LinkedIn alledrie effectief zijn.’
Advertising expert worden
Snel op aansturend én uitvoerend niveau met social media-marketing aan de slag? Dat kan! Tijdens de opleiding Social Media Manager laten ervaren trainers je in acht dagen de mogelijkheden zien van de belangrijkste social media-platforms. Je verkent de strategische kanten van social media-marketing en gaat aan de slag met content, advertising en storytelling.