1. Data driven UX

De tijd van werken op alleen je intuïtie is voorbij. Als UX-designer moet je je ontwerpkeuzes kunnen onderbouwen met data. Dit betekent dat UX-research steeds belangrijker wordt in je proces: een stevig onderzoek naar de wensen, behoeften en ervaringen van je gebruikers, nog voordat je je eerste prototype maakt. Eerst denken, dan doen dus.

 

2. Object-oriented UX

De ‘object-oriented’ aanpak wordt ook wel ‘OOUX’ genoemd. Het is een werkwijze waarbij je je design opbouwt uit verschillende objecten, die allemaal op hun eigen manier interacteren - met elkaar, en met de gebruiker. 

Klinkt ingewikkeld? Een goed voorbeeld van OOUX-design is Spotify. Deze software is opgebouwd uit verschillende objecten: songs, artiesten, albums en playlists. Elk object heeft z’n eigen interacties. Zo kun je als gebruiker songs toevoegen aan een playlist, een album delen en een artiest volgen. OOUX is dus een manier om alle interacties binnen je ontwerp overzichtelijk in kaart te brengen, zodat je ze gericht kunt optimaliseren.

 

3. Ethische UX

Ethiek is een hot topic in UX-design. Denk eens aan de neuromarketing-boodschappen die je op een site als Booking.com aantreft: ‘Dit is de laatste hotelkamer, boek ‘m snel!’, ‘De laatste kamer is 1 minuut geleden geboekt!’ en ‘Dit hotel is vandaag door 68 mensen bekeken’. Het werkt, anders zou Booking.com er niet mee doorgaan. Maar is het ook ethisch verantwoord om mensen zo onder druk te zetten? Wat doet het met je merk als je deze technieken toepast? Vinden gebruikers je minder sympathiek, of vergeven ze je, omdat de rest van de gebruikerservaring ‘klopt’?

 

4. Gezonde UX

Nog iets over ethiek. Door slim te designen, kun je gebruikers verleiden om steeds meer tijd door te brengen in je app. Maar dat heeft wel invloed op hun levens. Misschien missen ze door toedoen van je app bijvoorbeeld vaker een treinstation. Of zitten pa en ma stiekem iets te vaak op hun telefoon, waardoor de kinderen minder aandacht krijgen.

Natuurlijk is het aan de gebruikers om hun schermtijd in de gaten te houden. Maar als UX-designer kun je een handje helpen. Bijvoorbeeld door zo te ontwerpen dat jouw design hand in hand gaat met gezonde gewoonten. 

 

5. Technologische UX

We verwachten steeds meer van sites, apps en producten. Ze moeten niet alleen op zichzelf gebruiksvriendelijk zijn, maar ook soepel integreren met andere technologieën die we gebruiken. Je wilt je Sonos-speaker tenslotte kunnen opstarten, configureren en gebruiken zonder dat je precies weet hoe de techniek werkt. Als gebruikers in staat zijn om op een natuurlijke, ‘menselijke’ manier met technologie om te gaan, gaat de acceptatie van technologie veel sneller en groeit de gebruikerstevredenheid. 

 

6. Spatial computing UX

Een term die je de komende jaren veel gaat horen, is ‘spatial computing’. En de verwachtingen zijn hooggespannen, want ‘spatial computing’ wordt gezien als niets minder dan een revolutie. Het verandert namelijk de manier waarop we ons tot computers (en beeldschermen) verhouden. 

Dankzij spatial computing snapt je computer (of smartphone) straks precies waar jij je bevindt, welke objecten er om je heen staan, of je omstanders hebt en waar jij vanuit jouw positie tegenaan kijkt. Dat komt door een combinatie van camera-data en machine learning-algoritmes. Wat dat betekent? Dat je informatie niet meer ‘plat’ hoeft af te lezen van je display, maar dat je die via VR in de werkelijkheid kunt plaatsen. Hoe stom is het eigenlijk dat je je 3D Ikea-kastje in elkaar moet zetten vanuit een 2D-handleiding? Zo’n spatial computing-app moet natuurlijk wel gebruiksvriendelijk zijn. 

Bron: VR door een zakelijke bril - trainer en VR-expert Freek Teunen.

 

8. Small Scale UX Design

Niet alles in UX-design hoeft wereldschokkend te zijn om impact te maken. Vaak kunnen kleine veranderingen al tot enorme verbeteringen leiden. Bij mobiel UX-design gaat het er bijvoorbeeld om dat je de behoeften van de gebruiker (h)erkent, en erop anticipeert. Nieuwe navigatiestandaarden, animatie, voice-UX en kunstmatige intelligentie - al deze ‘kleinere’ trends gaan de komende jaren een wereld van verschil maken. 

 

Gratis webinar: The Future of UX

Ben je benieuwd naar de laatste trends en ontwikkelingen in UX-design? UX-experts Eddy Boeve, Marlon Augustijn en VR-specialist Freek Teunen duiken tijdens de gratis online Future of UX Factory in de toekomst van UX-design. Erbij zijn? Meld je aan!

 

Factory events

Elk kwartaal openen wij onze factory-deuren voor ons netwerk van o.a. online marketeers, communicatieadviseurs, digital managers, creatieven, webdevelopers en UX designers. Om je te inspireren, nieuwe skills te leren en toffe mensen te ontmoeten. Iedere editie gaan we aan de slag met een onderwerp uit onze populairste opleidingen. Deze keer digitaal wegens de huidige corona maatregelen, middels een interactieve webinar.

 

Aan de slag

Wil jij onvergetelijke gebruikerservaringen kunnen creëren? Bekijk dan onze UX-trainingen en opleidingen.

 

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Daarom kies je Competence Factory

What you see is
what you pay

Je betaalt gewoon de prijs die je op de website ziet. Nooit bijkomende kosten.

Transparant over locatie

Trainingen zijn altijd in Utrecht, pal naast het Centraal Station.

Les in creatieve spaces

Voel je thuis en leef je uit. Teken je ideeën gerust uit op de white walls.

Top 10-trainingen gaan altijd door

Lekker snel starten, en je wordt nooit omgeboekt naar een andere dag.

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.