Op 25 november 2022 is het weer zover: Black Friday! Dé dag om als consument je slag te slaan en alvast een start te maken met de sint- en kerstinkopen. Niet alleen in winkels is het een gekkenhuis, ook bij online ondernemers stijgen de omzetten elk jaar. Wil jij als ondernemer goed voorbereid zijn op Black Friday? Lees dan de tips van trainster Chantal Schinkels!
Wat is Black Friday?
Black Friday is ontstaan in de Verenigde Staten en valt altijd de dag na Thanksgiving. Winkels gaan vroeg open en hebben speciaal voor die dag mooie acties bedacht. Misschien ken je het wel van populaire tv-series zoals ‘How I met your Mother’, waarin Amerikanen na het Thanksgiving diner met het hele gezin in de rij gaan staan voor hun favoriete winkel. Black Friday is voor veel Amerikanen hét moment om te starten met hun kerstinkopen.
Sinds 2015 is dit van oorsprong Amerikaanse fenomeen ook in Nederland razend populair, vooral voor de sinterklaasinkopen. Waar bedrijven eerst enkel één dag lang stuntten met de beste deals, kun je tegenwoordig zelfs de hele week al aanbiedingen scoren. Ook op Cyber Monday, de maandag na Black Friday, komen er nog deals voorbij.
Meedoen aan Black Friday?
Ondanks dat we in Nederland vaak niet stunten met kortingen van 75% zoals in de Verenigde Staten, kijken consumenten toch reikhalzend uit naar de acties. Ze verwachten dan ook steeds vaker dat je als (online) ondernemer meedoet aan Black Friday. Voordat je dit besluit maakt, is het verstandig om jezelf een aantal vragen te stellen:
-
- Kunnen mijn logistieke voorzieningen de drukte aan?
Tussen Black Friday en Sinterklaas zitten maar een paar dagen om de bestelling bij de klant te krijgen. Overleg met je verzendpartij of je een belofte zoals ‘vandaag besteld, morgen in huis’ ook in die periode kan waarmaken. Kijk naar je logistiek en zorg eventueel voor extra handjes.
Tip: Bekijk of je verschillende verzendopties kan aanbieden
Niet iedere klant heeft de bestelling voor Sinterklaas nodig. Misschien is het een kerst- of verjaardagscadeau, waarvoor de klant minder snelle verzending nodig heeft. Biedt daarom verzendopties aan met verschillende levertijden. Dat scheelt niet alleen in het logistieke proces, maar voorkomt ook teleurgestelde klanten. - Hoe zit het met mijn marges?
Je actie valt natuurlijk op als je hoge kortingen aanbiedt. Hou daarbij wel altijd je marges in de gaten. Het zou vervelend zijn om er na een enorm drukke periode achter te komen dat je er geld op verloren hebt.
- Wil ik wel echt meedoen aan Black Friday?
Het is inmiddels een hype en veel consumenten gaan er maar van uit dat je meedoet aan deze actiedag. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet! Black Friday koopjesjagers zijn vaak maar eenmalige klanten en advertenties plaatsen is in deze periode duurder dan normaal. Denk dus goed na of Black Friday wel past binnen de strategie van je bedrijf en je merkwaarden.
- Kunnen mijn logistieke voorzieningen de drukte aan?
Een goede voorbereiding is het halve werk
Oké, je hebt besloten om mee te doen aan Black Friday… maar hoe haal je er alles uit? Hieronder een checklist die jou helpt om op 25 november 2022 te knallen!
-
- Maak nu alvast een ‘Black Friday Sale’-pagina aan
Maak een algemene Black Friday landingspagina met een placeholder die aangeeft dat op 25 november 2022 daar de aanbiedingen te zien zijn. Je kunt er eventueel ook nog een timer op zetten die aftelt naar Black Friday.Op de dag zelf zorg je dat alle aanbiedingen op deze pagina te zien zijn. Het mooie van een algemene landingspagina; je kunt hem blijven hergebruiken. Houd je pagina online en je kunt er volgend jaar opnieuw je aanbiedingen op plaatsen. - Vergroot je mailinglijst
Hoe meer e-mailadressen je tegen eind november hebt, hoe meer mensen je kunt mailen met al je geweldige acties. - Bekijk je hosting
Als er één ding is dat je wil voorkomen, dan is het dat je webshop door de drukte offline gaat. Dat kost niet alleen bezoekers, maar ook omzet. Bespreek op tijd je plannen met je hosting partij en vraag of ze met je mee willen denken. - Bepaal je advertentiebudget en nieuwe ROAS
Adverteren is in de Black Friday periode erg duur. Bepaal daarom van te voren je nieuwe advertentiebudget maar ook je ROAS (Return on Ad Spend). Omdat je marges kleiner zijn, kan het zomaar zijn dat een voorheen goed renderende advertentie ineens meer kost dan oplevert.
Werk je samen met een online marketing partner? Zorg er dan voor dat je ruim van te voren een Black Friday plan maakt. - Stop op tijd met ontwikkelen
Een webshop staat nooit stil. Je bent altijd wel aan het optimaliseren of functionaliteiten aan het toevoegen. Maar doorontwikkelen tijdens zo’n drukke periode kan negatieve gevolgen hebben. Denk bijvoorbeeld aan onvoorziene bugs het trager worden van je webshop. Bepaald daarom - eventueel met je development partij - wanneer je een laatste nieuwe release gaat doen en tot wanneer je alleen noodzakelijke aanpassingen doet. - Vergeet je social media niet
Veel bedrijven plannen altijd een aardige periode vooruit. Kijk daarom goed naar je contentplanning en zorg dat je mensen van te voren al enthousiast maakt voor je Black Friday aanbiedingen. Begin op tijd, want anders zijn je klanten al bedolven onder de acties van je concurrenten. - Houd het eerlijk
Een paar dagen voor Black Friday je prijzen omhoog gooien zorgt er misschien voor dat je aanbiedingen nog interessanter lijken, maar doe het niet. Dit komt altijd wel uit en kan je bedrijf meer kwaad dan goed doen.
- Maak nu alvast een ‘Black Friday Sale’-pagina aan
Black Friday overleefd, en dan?
Het is natuurlijk nog even afwachten of je actie een succes is geworden of niet. Maar dat wil niet zeggen dat je niet ook alvast je ‘aftercare’ klaar kunt zetten. Een aantal dingen om niet te vergeten na Black Friday:
- Evalueren
Plan een meeting om je actie, de voorbereiding en de dag zelf te evalueren met je (externe) team. Wat ging goed en wat kan beter? Zet dat op papier zodat je er volgend jaar mee aan de slag kan. - Probeer de koopjesjagers aan je te binden
Meedoen aan Black Friday is een marketinginstrument om nieuwe klanten kennis te laten maken met jouw producten en bedrijf. Wil je die eenmalige kopers aan je binden, zorg er dan voor dat je ook een ‘after sales’ actie klaar hebt staan. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld e-mailmarketing gebruiken. - Bereid je voor op volgend jaar
Ruim je landingspagina op en zorg dat deze klaar staat voor volgend jaar.
To Black Friday or not to Black Friday?
Meedoen aan Black Friday kan heel slim zijn, maar voel je zeker niet verplicht. Kijk van te voren goed naar je business model en merkwaarden, zodat je zeker weet of het bij jouw bedrijf past. Check ook wat je concurrenten doen en of je genoeg resources hebt om er een succes van te maken. Een Black Friday-actie kan veel nieuwe klanten - en omzet - binnen halen, maar kan ook zorgen voor negatieve reviews en ontevreden klanten. Doe het niet omdat ‘iedereen’ het doet, maar alleen als het jouw merk sterker maakt.
Over Chantal
Chantal heeft haar kennis over e-commerce vooral opgedaan door te dóen: tien jaar geleden begon ze een webshop, waarbij ze voor alles zelf verantwoordelijk was. Dat bleek een uitstekende leerschool, want zo leerde ze in razend tempo de kneepjes van vak kennen. Inmiddels begeleidt ze andere bedrijven bij hun e-commerce activiteiten, bijvoorbeeld door mee te denken over hun strategie en online zichtbaarheid. Verder deelt ze haar kennis via blogs en trainingen. En wist je dat Chantal een boek op haar naam heeft? “De IT Girl: hoe overleef je een door mannen gedomineerde werkvloer?”