Het meten van je resultaten

 

Kijkcijfers

Hoe meer kijkcijfers, hoe beter. Vooral als je doel is om een populair YouTube-kanaal te hebben. Dit is de meest makkelijke manier om het succes van je vlogs te meten. Maar voor zakelijke vloggers is dit niet altijd even belangrijk. Je wilt namelijk weten wie je video heeft afgekeken en of je kijker ook echt interesse heeft in jouw product of dienst. 

 

Loyaliteitscijfers

Onder je video op YouTube kun je zien hoeveel mensen je video hebben gestart (de kijkcijfers), maar je kunt ook naar de loyaliteitscijfers kijken. Dit is het aantal mensen dat je video heeft afgekeken. Ook zie je hier op welk moment je kijkers zijn afgehaakt. Voor een volgende vlog kun je deze informatie goed gebruiken!

 

Overige data

Andere data waar je naar kunt kijken:

  • Traffic naar je website
  • Het aantal keren dat je vlog gedeeld is
  • Je positie van je website in Google: video wordt erg goed gevonden door Google. Als je video aansluit bij je website, kan dit invloed hebben op jouw ranking. (Bovenaan komen in Google? Dit zijn de factoren om nu hoger te komen.)

 

Voordelen die je niet kunt meten

Er zijn ook een hoop krachtige resultaten die helaas onmeetbaar zijn. Denk aan het bouwen van je merk, opmerkingen van belangrijke mensen uit je netwerk, het verbeteren van je imago van jouw bedrijf of persoon. Deze resultaten laten vaak een krachtiger effect achter bij je kijker.

 

Verbinding

Zo willen mensen graag ‘erbij horen’ en geassocieerd worden met bedrijven en mensen die willen verbinden. Dit kun je goed doen door bijvoorbeeld een video te maken waarbij je een kijkje achter de schermen van jouw organisatie geeft. 

 

Het delen van kennis

Het is niet altijd vanzelfsprekend dat experts hun kennis delen. Als jij dat als bedrijf of persoon op een authentieke manier wél doet, ben je relevant. Met tips, een goed interview of uitleg help je mensen verder en ben je van waarde.

 

Entertainment

Niet alles hoeft even serieus te zijn. Een boodschap met een knipoog kan prima gecombineerd worden met een zakelijke doelstelling. Denk bijvoorbeeld aan bloopers, een quiz of het creëren van interactie door een vraag te stellen. Op deze manier geef je jezelf of organisatie meer karakter.   

 

Hoe bepaal je of jouw vlog succesvol is?

Als je het niet kunt meten, is het lastiger om te bepalen of je bepaalde doelstellingen hebt behaald. Toch merk je dit uiteindelijk wel. Je kunt vaak bij (potentiële) klanten achterhalen of ze je video’s gezien hebben. Maar wat je doelen ook zijn met vloggen, heb geduld! Het duurt even voor je kunt concluderen of het iets oplevert. 

 

Wil jij leren hoe je goede zakelijke vlogs maakt met niets meer dan jouw smartphone? Volg dan de nieuwe eendaagse training Zakelijke Video’s maken met je Smartphone. Dan zie ik je daar!

 

Daan van Bergen

Daan is zelfstandig videoproducent en marketeer. Hij maakt pakkende videoproducties voor uiteenlopende opdrachtgevers, denk aan Vattenfall, Siemens en de overheid. De kennis en ervaring die hij in z’n werk heeft opgedaan, vormen het hart van zijn trainingen. Wil je je alvast inlezen? Daan schreef ook een boek: ‘Vloggen voor professionals’.  


Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Daarom kies je Competence Factory

What you see is what you pay

What you see is
what you pay

Je betaalt gewoon de prijs die je op de website ziet. Nooit bijkomende kosten.

Transparant over locatie

Transparant over locatie

Trainingen zijn altijd in Utrecht, pal naast het Centraal Station.

Les in creatieve spaces

Les in creatieve spaces

Voel je thuis en leef je uit. Teken je ideeën gerust uit op de white walls.

Top 10-trainingen gaan altijd door

Top 10-trainingen gaan altijd door

Lekker snel starten, en je wordt nooit omgeboekt naar een andere dag.



Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.