Video is een krachtig medium. Steeds meer organisaties starten daarom met vloggen. Om een vlog te maken, heb je eigenlijk niet meer nodig dan een smartphone of een simpel fototoestel met videofunctie. Vloggen is dus zeer effectief en makkelijk toepasbaar. Wil jij ermee aan de slag? In dit artikel vertelt trainer Daan van Bergen je over de voordelen van vloggen en hoe je het succes ervan meet.
Het meten van je resultaten
Kijkcijfers
Hoe meer kijkcijfers, hoe beter. Vooral als je doel is om een populair YouTube-kanaal te hebben. Dit is de meest makkelijke manier om het succes van je vlogs te meten. Maar voor zakelijke vloggers is dit niet altijd even belangrijk. Je wilt namelijk weten wie je video heeft afgekeken en of je kijker ook echt interesse heeft in jouw product of dienst.
Loyaliteitscijfers
Onder je video op YouTube kun je zien hoeveel mensen je video hebben gestart (de kijkcijfers), maar je kunt ook naar de loyaliteitscijfers kijken. Dit is het aantal mensen dat je video heeft afgekeken. Ook zie je hier op welk moment je kijkers zijn afgehaakt. Voor een volgende vlog kun je deze informatie goed gebruiken!
Overige data
Andere data waar je naar kunt kijken:
- Traffic naar je website
- Het aantal keren dat je vlog gedeeld is
- Je positie van je website in Google: video wordt erg goed gevonden door Google. Als je video aansluit bij je website, kan dit invloed hebben op jouw ranking. (Bovenaan komen in Google? Dit zijn de factoren om nu hoger te komen.)
Voordelen die je niet kunt meten
Er zijn ook een hoop krachtige resultaten die helaas onmeetbaar zijn. Denk aan het bouwen van je merk, opmerkingen van belangrijke mensen uit je netwerk, het verbeteren van je imago van jouw bedrijf of persoon. Deze resultaten laten vaak een krachtiger effect achter bij je kijker.
Verbinding
Zo willen mensen graag ‘erbij horen’ en geassocieerd worden met bedrijven en mensen die willen verbinden. Dit kun je goed doen door bijvoorbeeld een video te maken waarbij je een kijkje achter de schermen van jouw organisatie geeft.
Het delen van kennis
Het is niet altijd vanzelfsprekend dat experts hun kennis delen. Als jij dat als bedrijf of persoon op een authentieke manier wél doet, ben je relevant. Met tips, een goed interview of uitleg help je mensen verder en ben je van waarde.
Entertainment
Niet alles hoeft even serieus te zijn. Een boodschap met een knipoog kan prima gecombineerd worden met een zakelijke doelstelling. Denk bijvoorbeeld aan bloopers, een quiz of het creëren van interactie door een vraag te stellen. Op deze manier geef je jezelf of organisatie meer karakter.
Hoe bepaal je of jouw vlog succesvol is?
Als je het niet kunt meten, is het lastiger om te bepalen of je bepaalde doelstellingen hebt behaald. Toch merk je dit uiteindelijk wel. Je kunt vaak bij (potentiële) klanten achterhalen of ze je video’s gezien hebben. Maar wat je doelen ook zijn met vloggen, heb geduld! Het duurt even voor je kunt concluderen of het iets oplevert.
Wil jij leren hoe je goede zakelijke vlogs maakt met niets meer dan jouw smartphone? Volg dan de nieuwe eendaagse training Zakelijke Video’s maken met je Smartphone. Dan zie ik je daar!
Daan van Bergen
Daan is zelfstandig videoproducent en marketeer. Hij maakt pakkende videoproducties voor uiteenlopende opdrachtgevers, denk aan Vattenfall, Siemens en de overheid. De kennis en ervaring die hij in z’n werk heeft opgedaan, vormen het hart van zijn trainingen. Wil je je alvast inlezen? Daan schreef ook een boek: ‘Vloggen voor professionals’.