"Onze uitdaging was om het beste van traditionele journalistiek te combineren met het beste van moderne technologie." Met deze woorden introduceerde mediamagnaat Rupert Murdoch The Daily.
De nieuwe, dagelijkse krant die exclusief voor de iPad is ontwikkeld, moet de nieuwe standaard voor nieuws worden. In de woorden van Murdoch zelf: ‘New times demand new publishing'.
De basis wordt nog altijd gevormd door nieuwsartikelen, maar in The Daily zorgen veel (360°) foto's, interactieve graphics, HD-video, Twitter- en Facebook-integratie en gesproken toelichtingen voor de interactieve begeleiding. Middels de iPad-app krijgt de lezer dagelijks een nieuwe editie voorgeschoteld. Enkele keren per dag wordt The Daily bijgewerkt om ook in het laatste nieuws te kunnen voorzien.
Apple
News Corp, het bedrijf van Murdoch, werkte voor The Daily nauw samen met iPad-fabrikant Apple. Beide bedrijven maakten hun beste mensen vrij om het product de mogelijkheden van de tablet-computer zoveel mogelijk te laten benutten. Bij de navigatie is de hand van Apple duidelijk zichtbaar. Het door artikelen bladeren met de ‘carrousel' doet denken aan de iPod.
Overigens overweegt Murdoch zijn digitale krant op termijn ook beschikbaar maken te maken voor concurrerende tablets. Hij is een fan van Apple en de iPad, maar ziet ook de beperkingen van het bedrijf. Zo is de app-constructie een gesloten geheel waardoor het niet mogelijk is te linken naar artikelen in The Daily. Daarnaast worden uitgevers door Apple verplicht om hun abonnementen via iTunes te verkopen, waarbij het bedrijf uit het Amerikaanse Cupertino 30 procent van de inkomsten opstrijkt.
Goedkoper dan papieren krant
De krant is gericht op de VS en komt voorlopig ook alleen beschikbaar voor download in de Amerikaanse App Store. Daar is The Daily nog tot 28 februari gratis te lezen. Daarna kan men voor 0,99 dollar een weekabonnement kopen. Een jaar de krant lezen kost 39,99 dollar.
Daarmee is The Daily fors goedkoper dan een vergelijkbaar abonnement op een papieren krant. De New York Times kost bijvoorbeeld al 40 dollar per maand. De prijs is volgens Murdoch zo laag te houden vanwege de fors lagere kosten. "Geen papier, geen dure drukpersen en geen trucks." Die kostenreductie berekent hij door aan de lezer, zonder te bezuinigen op de content. De redactie bestaat uit een aantal gerenommeerde verslaggevers en freelancers, met aan het hoofd Jesse Angelo, voormalig hoofdredacteur van The New York Post.
Gratis nieuws
Murdoch is eigenaar van mediaconglomeraat News Corp, waar onder meer tv-zenders als Fox News en kranten als The New York Post en The Times onderdeel van zijn. Hij 'strijdt' al jaren tegen de algemene opvatting dat nieuws op internet gratis moet zijn. Zo introduceerde hij het afgelopen jaar een paywall bij de Britse kwaliteitskrant The Times. Zijn pogingen worden op de voet en uiterst kritisch gevolgd in de uitgeverswereld, maar niets deed zoveel stof opwaaien als de introductie van The Daily.
"We kunnen en moeten de wereld van de nieuwsvergaring weer winstgevend maken", aldus Murdoch. De 79-jarige mediamagnaat heeft zo'n 30 miljoen dollar in de ontwikkeling van The Daily gestoken en verwacht dat het project jaarlijks zo'n 26 miljoen dollar gaat kosten. Zijn inkomsten komen voor een deel uit advertenties en voor een deel uit abonnementsgelden. De Australiër verwacht dat eind 2012 zo'n 50 miljoen mensen over een iPad beschikken. Vijftig miljoen potentiële lezers, denkt hij.
Critici
Toch zal het niet makkelijk zijn om de 50 miljoen iPad-eigenaren te overtuigen ook te betalen voor The Daily. Volgens critici zijn de huidige generaties lezers inmiddels gewend geraakt aan de mogelijkheid om nieuws gratis tot zich te nemen. Zo rekent The Guardian voor dat er momenteel zo'n 9.000 gratis nieuws-apps beschikbaar zijn in de App Store.
Ook betwijfelt men of de digitale krant ook wel de ‘best of both worlds' is, zoals wordt gesteld. Het publicatieritme is eigenlijk gelijk aan dat van een traditionele krant, alles wordt 's avonds klaargezet. In de tijd van nieuws via blogs, Twitter, Facebook en live RSS-feeds is dit wellicht wat ouderwets.
Tenslotte wordt de look and feel door velen meer ervaren als die van een tijdschrift dan van een krant. The Daily komt ook niet tot zijn recht als je snel op de hoogte wilt zijn van het laatste nieuws. De gelikte interactieve content verdient het om er even rustig de tijd voor te nemen. De komende maanden moeten uitwijzen of de lezer dat gaat doen, of ook op de iPad de voorkeur geeft aan snelle, hapklare en gratis digitale nieuwsbrokken.