Eind november werd bekend gemaakt dat Wired ongeveer 32.000 iPad edities per maand verkoopt. De eerste iPad – Wired ging werd bijna 110.000 keer gedownload, waarvan maar liefst 24.000 in de eerste 24 uur.
In juli en augustus volgde een afzet van respectievelijk 31.000 en 28.000 nummers. Wired is een tech- magazine met, naar alle waarschijnlijkheid, relatief veel iPad bezitters als lezer. Het heeft een betaalde oplage van ongeveer 700.000 stuks en verkoopt maandelijks ongeveer 83.000 edities in de losse verkoop.
Een jaarabonnement (12 edities) kost 10 dollar, een los exemplaar 4,99 dollar. De introductieprijs van de iPad editie was met 4,99 dollar gelijk aan de losse verkoopprijs. Na wat protest hierover ging de prijs omlaag naar 3,99 dollar (2,99 euro), waarvan Apple als fee 30% ontvangt.
Extra kosten
Hoofdredacteur Chris Anderson schat in dat men op dit moment nog 20% extra ‘editorial resources’ nodig heeft om de iPad versie te maken. De verwachting is dat dit percentage naar 10 à 15% zal zakken. Wat dit in dollars betekent is onbekend. Overall ziet het plaatje er niet slecht uit, zeker niet als je de grote pr-waarde en het enthousiasme op de advertentiemarkt meetelt.
Geschatte omzetcijfers lezersmarkt (over 12 maanden)
Abonnee omzet: 700.000 x $ 10 = $ 7.000.000
Losse verkoop: 83.000 x $ 4,99 x 12 maanden = $ 4.970.040
iPad editie: 32.000 x $ 3,99 x 12 maanden = $ 1.532.160
Totaal omzet lezersmarkt: $ 13.502.200 per jaar
Over de invloed van de iPad editie op de verkoop van abonnementen en losse verkoop van de printversie is nog weinig bekend. Wat dat betreft lijkt de strategie van Wired goed gekozen; abonnees zullen hooguit een keer een extra digitale editie kopen, maar hun relatief goedkope abonnement niet snel opzeggen. Editie 1 werd waarschijnlijk vooral uit nieuwsgierigheid veel verkocht.
Vooral degenen die af en toe een exemplaar aanschaffen zullen eerder geneigd zijn om dit exemplaar digitaal aan te schaffen.Een ontwikkeling waar Wired uitgever Condé Nast blij mee zal zijn. Het levert immers een prima marge op. Niet zozeer kannibalisatie van de printversie, maar een goede aanvulling.