De kick-off door Ruben Olislagers

00:01:25-00:13:00

UX design expert en trainer Ruben Olislagers deed de kick-off. Hij vertelde iets over Competence Factory, en kondigde de sprekers en trainers aan. Ruben houdt voor Competence Factory de UX-trends nauw in de gaten en werkt mee aan het ontwikkelen van nieuwe trainingen en opleidingen rondom web- en UX design en digital design.

Als eerste spreker, Eddy Boeve.

De Future of UX door Eddy Boeve

00:13:00-00:45:00

UX specialist en trainer Eddy Boeve vertelde over de upcoming trends en welke onderwerpen je de komende tijd in de gaten moet houden, en waar je meer van gaat horen. Eddy is een ervaren specialist. Elke dag helpt hij organisaties om hun sites effectief te verbeteren. Dat doet hij onder meer door de psychologie van consumenten in de digitale wereld te doorgronden en de inzichten hieruit online toe te passen. Hij werkt net zo graag voor profit- als non-profit-organisaties. Voor grote ondernemingen én voor kleine. Vanuit z’n bureau Booming geeft Eddy onder andere advies aan de grootste internetretailers van Nederland. 

Upcoming trends:

  1. Data Driven UX: er is veel beschikbare data waar je op kunt bouwen. Hier zal steeds meer in geïnvesteerd worden. 
  2. Object-oriented UX: UX designers komen steeds dichterbij de ‘achterkant’ van websites en apps en moeten hier dus steeds meer kennis over hebben.
  3. Ethische UX: het beïnvloeden van de web- of appbezoeker, hoe ethisch is dat eigenlijk? Dit wordt steeds belangrijker. 
  4. Gezonde UX: hoe kun je de gezondheid van mensen beïnvloeden met je website of app? Zorg met jouw UX voor een gezonder leven, niet ongezonder.
  5. Technologische UX: er zijn steeds meer nieuwe technologieën waarmee je rekening mee moet houden, zoals AR/ VR, Voice, ML, AI, loT. Hoe ga je ook hier de beste ervaring in ontwerpen?
  6. Small Scale UX-ontwerp: vergeet de kleine, ‘simpele’ dingen niet. Die kunnen soms de grootste verschillen maken! 

 

Freek Teunen over Virtual Reality en UX

00:45:00-01:20:00

VR specialist en trainer Freek Teunen vertelde meer over de ontwikkelingen van Virtual Reality en hoe UX design daar een steeds grotere rol in gaat spelen. Freek reist de wereld over om de nieuwste ontwikkelingen te spotten – liefst ruim voor ze bekend worden. VR biedt bedrijven allerlei manieren om tijd en kosten te sparen, en om producten te presenteren en promoten. Maar Freek zet de technologie ook graag maatschappelijk in. Zo bedacht hij de VR-Droomvlucht, zodat ook mindervalide Efteling-bezoekers de legendarische attractie kunnen beleven. Ook bouwde hij aan een virtuele speeltuin voor zieke en gehandicapte kinderen, die draait in het Wilhelmina Kinderziekenhuis. Zijn wekelijkse Zoom meetings met het team? Gewoon via VR natuurlijk!

Over VR
VR is totaal ergens anders zijn, in een virtuele wereld. Voor VR zijn nog geen UX guidelines, omdat het relatief nieuw is en nog volop in ontwikkeling. Zodra UX designers en VR specialisten gaan samenwerken, gaan we een toffe toekomst tegemoet. Een nieuwe wereld. Freek voorspelt: nu betreed je de VR-wereld nog met grote, lompe brillen, in de toekomst zal het er steeds ‘sexier’ uit gaan zien. Nog verder in de toekomst, zal het misschien wel in lensvorm zijn.

Over AR
Maar je hebt ook nog Augmented reality (AR), het toepassen van beelden op bestaande beelden. Hiervoor gebruik je de camera van je telefoon of tablet en komt er een digitale laag over wat je op je beeld ziet. In de toekomst zal dit handsfree worden, je hoeft dan niet meer het touchscreen aan te raken. Je doet het in het echt met je handen en voeten. 

 

Marlon Augustijn over UX Research

01:20:00-01:51:00

UX expert en trainer Marlon Augustijn ging meer de diepte in op UX research. Marlon is een UX-designer met een achtergrond in webdesign en zoekmachineoptimalisatie. Hij staat al bijna tien jaar aan het roer bij First Aid Marketing. Met advies over conversie, SEO, UX en visual design helpt hij organisaties en ondernemers online te groeien. Én helpt hij zijn cursisten met z’n kennis en ervaringen bij verschillende trainingen op weg in het vak van UX Design.

UX research
Vaak is bij UX research geld en tijd een issue. Opdrachtgevers zien vaak niet in, dat wanneer ze zonder plan ergens aan starten, het soms duurder uit kan pakken dan wanneer je hier van te voren in investeert. In de toekomst moet het duidelijker worden voor opdrachtgevers wat het oplevert als je wél op tijd investeert in een plan en wat er gebeurt als je dat niet doet. Hoe eerder je als UX designer de oplossing kent, hoe fijner dat is voor je gebruikers. Dit doe je door onderzoek te doen: kwantitatief (analysetools), maar ook kwalitatief (interviews, testing). Met de kwantitatieve data weet je wel wat er gebeurt op je website of app en hoe vaak, maar niet wáárom. Met het kwalitatieve onderzoek kom je achter die waardevolle data.

 

Afsluiting

01:51:45-einde...

We sloten af met een interactieve borrel, waar nog vragen gesteld konden worden aan alle experts en er van een drankje genoten werd (op 1,5 meter afstand). Het was dit keer wel niet live, maar zeker weer een succes! We hebben ervan genoten. Tot de volgende!

 

Trainingen

Interesse in meer verdieping in de UX-wereld? Bekijk onze opleidingen en trainingen.

 

Zo ging het eraan toe behind the scenes:

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Daarom kies je Competence Factory

What you see is
what you pay

Je betaalt gewoon de prijs die je op de website ziet. Nooit bijkomende kosten.

Transparant over locatie

Trainingen zijn altijd in Utrecht, pal naast het Centraal Station.

Les in creatieve spaces

Voel je thuis en leef je uit. Teken je ideeën gerust uit op de white walls.

Top 10-trainingen gaan altijd door

Lekker snel starten, en je wordt nooit omgeboekt naar een andere dag.

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.