inloggen/aanmelden

naar Competence Factory

Staan social media stil? Als je ieder jaar braaf de cijfertjes van Newcom bekijkt, zou je dat haast denken. Nederlanders zitten al jaren twee uur per dag op social media (inclusief WhatsApp). Het ene platform loopt een klein beetje terug, het andere groeit nog wat. Niet echt spannend. 

Maar schijn bedriegt. Er is wel degelijk van alles in beweging. Het afgelopen jaar is het gemiddelde bereik op de meeste platforms stevig gedaald, om maar wat te noemen. Juist ook op TikTok. Is er teveel content? Of draait Big Tech achter de schermen aan de knoppen?

In dit artikel zet ik vijf belangrijke ontwikkelingen op een rijtje en geef ik tips hoe je daar als socialmediaprofessional op kan inspelen. Veel succes (en plezier) met de trends voor 2026!

Waarom is video-first onmisbaar op social media in 2026?

Video-first betekent dat socialmediaplatforms content primair beoordelen op videovorm, kijktijd en betrokkenheid, waarbij korte verticale video’s structureel meer bereik krijgen dan statische posts.

De opmars van video op social media gaat onverminderd door. Steeds meer onderzoek laat zien dat short form (korte, verticale) video’s meer bereik en interactie genereren dan andere content. Platforms als Instagram sturen daar ook stevig op, waardoor je eigenlijk geen keus meer hebt. Een no-brainer, dus, voor elke socialmediaprofessional.

TIP: Neem short form video op in je contentstrategie en ga onmiddelijk aan de slag! 

Hoe zorgen carrousels voor meer bereik en interactie?

Wil je meer bereik en interactie, maar wordt dat steeds lastiger? Daar heb je niet altijd video voor nodig. Op Instagram en LinkedIn kun je ook carrousels gebruiken, een soort slideshows van meerdere dia’s. Dit type content scoort extra hoog op zaken als interactie (swipen), leestijd en commentaar.

TIP: Op LinkedIn moet je een trucje uithalen om een carrousel te platsen. De meeste mensen doen dit met Canva. Meer uitleg in deze blogpost van Nina Voordes.

Wat betekent social search voor je contentstrategie?

Mensen gebruiken steeds minder Google en steeds vaker social media en AI om dingen op te zoeken. Dat heet social search. Met name op TikTok is social search een ding, omdat je daar echt vraaggestuurd kan zoeken. Er zijn betrouwbare cijfers die deze trend bevestigen. 

TIP: Zorg dat jouw content ook de vragen van je doelgroep beantwoordt. Maak helpful content.

Wordt social commerce in 2026 eindelijk groot?

Als mensen zoeken op social media, gaan ze dan ook kopen op social media? Veel deskundigen voorspellen een grote toekomst voor deze zogenaamde social commerce. Dat doen ze niet voor de eerste keer, maar tot nu toe wilde het nooit zo heel erg lukken. In Europa is afrekenen binnen de app vaak (nog) niet mogelijk, dat helpt zeker niet mee.

TIP: Duik hier eens in, als je wat te verkopen hebt aan een wat jonger publiek. Hou, bijvoorbeeld, TikTok Shop in de gaten.

Welke rol speelt AI op social media (en wat moet je zelf blijven doen)?

Het antwoord op deze vraag is ja. Als je serieus bezig bent met social media, krijg je op steeds meer plaatsen met AI te maken. 

  • AI helpt met je strategie en planning. 
  • AI ondersteunt het maken van content. 
  • Vermomd als algoritme bepaalt het wie je met die content bereikt. 
  • AI neemt het modereren van content over van “echte” mensen en laat je grotendeels handsfree adverteren.

Wat kan je daarmee? Een hoop dingen zijn eigenlijk wel handig, aan andere zaken kun je toch niks doen. Maar ik ben niet overal gerust op. Zo ben ik echt bang voor een tsunami van AI slop, laagwaardige content die massaal door AI wordt gegenereerd. Voorlopig is het beste antwoord hierop: blijf zelf wel relevante content maken. 

TIP: Focus op je doelgroep(en). Probeer zoveel mogelijk over ze te weten te komen en maak ze blij met interessante en authentieke content.

Social media in 2026 in het kort:

  • Video is het dominante format
  • Mensen zoeken via social media en AI
  • Interactie weegt zwaarder dan bereik
  • Social commerce groeit voorzichtig
  • AI ondersteunt, maar vervangt geen relevantie

 

Opgeslagen
Opgeslagen in favorieten