Wanneer gebruik je een infographic?

De combinatie van data, tekst en beeld zorgt ervoor dat infographics makkelijk te verwerken zijn door onze hersenen.

- Ruben Olislagers

Je kunt infographics voor veel doelen inzetten. Bijvoorbeeld om:

  • (complexe) processen te verduidelijken
  • 'saaie' data op een boeiende manier weer te geven
  • een verhaal te vertellen
  • een grote hoeveelheid informatie scanbaar te maken

Hoe ziet een effectieve infographic eruit?

Infographics kunnen heel krachtig zijn, maar er gaat ook veel mis. Om een effectieve infographic te maken, moet je op een paar dingen letten:

Houd rekening met de context
Denk je aan een infographic, dan zie je waarschijnlijk een langwerpig visueel verhaal voor je. Dat 'lange' formaat is zo'n beetje de standaard voor infographics geworden, terwijl het niet overal past. In een boek of presentatie is het bijvoorbeeld helemaal niet handig. Bovendien geeft een infographic veel meer informatie dan je in een boek of presentatie nodig hebt. De tekst of presentator geven al uitleg bij het onderwerp, dus dat hoef je niet meer in een infographic te doen.

Check voordat je een infographic maakt dus goed of de context zich ervoor leent. Misschien heb je wel helemaal geen infographic nodig, of moet je 'm visueel of inhoudelijk een andere draai geven.

Let op je design
Een infographic is bedoeld om snel een boodschap duidelijk te maken. Let er dus op dat:

  • de belangrijkste informatie ook de aandacht grijpt. Een te drukke infographic is te moeilijk. Hou het rustig, ook tekstueel. Zodat je hoofdboodschap er écht uitspringt.
  • de tekst goed leesbaar is. Zorg voor een prettig lettertype en voorkom dat tekst wegvalt in de achtergrond.
  • je bovenaan met een sterke titel begint, zodat kijkers meteen weten waar je infographic over gaat.
  • je informatie naar een conclusie leidt. Wat moeten we eigenlijk met de informatie die je geeft?
  • er een heldere bronvermelding bij je infographic staat. Niet iedereen gelooft meteen wat je vertelt.

Test, test, test!
Misschien zijn jij en je team wel dagen met je infographic bezig geweest. Je hebt hem honderd keer doorgelicht: voor jou is helemaal duidelijk wat je ermee wilt vertellen. Maar geldt dat ook voor anderen? Voordat je je infographic de wereld in slingert, is het belangrijk dat je hem goed test. Laat hem zien aan mensen zonder voorkennis. Snappen zij waar het over gaat? En wat je ermee wilt bereiken?

Hoe maak je een infographic?

Tools voor leken
Je hoeft geen designer te zijn om een infographic te maken (al helpt het natuurlijk wel). Er bestaan hele toegankelijke tools waarmee je ook zonder designervaring een mooi ontwerp kunt maken. De cursisten van onze training Infographics maken creëren soms verrassend mooie dingen met een combinatie van PowerPoint en gratis iconen van Freepik.com. Andere favorieten zijn Canva en Piktochart. Beide zijn (beperkt) gratis te gebruiken en bieden handige templates en iconen die je vrij mag gebruiken.

Tools voor designers
Heb je wat meer ontwerpervaring en wil je je eigen iconen en illustraties maken? Dan is het gratis Adobe XD een aanrader. Met dit programma kun je je infographic helemaal from scratch creëren.

Wil je professioneel aan de slag met infographics? Dan is Adobe Illustrator onze favoriet. Dit programma heeft heel veel mogelijkheden. Bovendien kun je er een eigen beeldbank in aanleggen.

Leren hoe je met deze tools aan de slag gaat? We bespreken het tijdens de training 'Infographics maken'.

Voorbeelden van goede en minder goede infographics

De infographics hieronder zien er allebei goed uit, toch? Nou, de ene is veel sterker dan de andere. Ruben Olislagers vertelt waarom.

wp-contentuploads201404Earth-Day-2014-Infographic.jpgfit-in__1200x9600

'Dit is een goede infographic! Hij ziet er niet alleen mooi uit, de boodschap is ook meteen duidelijk: in de VS wordt veel te veel papier verspild. Verder:

  • kan je brein de informatie goed verwerken, doordat de vormgeving rustig is en het contrast duidelijk;
  • staan er sterke vergelijkingen in die direct tot de verbeelding spreken;
  • sluit de infographic af met een duidelijke conclusie: verander je gewoonte, gebruik minder papier.'

turning-water-and-energy-into-wine_51a660d6d2257_w587

'Dit is ook een mooie infographic, maar hij is veel minder sterk dan de vorige. Het grootste probleem is dat de hoofdboodschap niet meteen duidelijk wordt.

  • De titel 'Turning water and energy into wine’ zegt niet direct waar de infographic over gaat. Als je verder leest, blijkt dat de hoofdboodschap eigenlijk is: een duurzame oplossing om bij wijn maken minder water en energie te gebruiken.
  • Deze belangrijke info staat links net onder de titel, maar is te wollig geschreven en daardoor niet meteen helder.
  • Bovendien is de tekst te klein en te lang, waardoor mensen de hoofdboodschap missen en afhaken.
  • Alle tekst staat in kapitalen, waardoor het voor de lezer lastig wordt om de tekst te scannen. Daarnaast neemt de copy meer ruimte in beslag, waardoor die langer lijkt. En te lange teksten worden vaak niet gelezen.
  • Verder staan sommige teksten gedeeltelijk over de illustratie heen, zoals de tekst linksboven bij het riviertje. Deze tekst wordt hierdoor nog slechter leesbaar.
  • Onderaan bij de conclusie staan veel getallen, maar doordat er geen heldere vergelijkingen worden gemaakt, krijg je geen gevoel bij de hoeveelheden.'

Ontdekken hoe je een goede infographic maakt? Meld je aan voor onze training Infographics maken!

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Praktijkgerichte trainingen

Je leert het snelst door te doen. Daarom geven we geen hoorcolleges, maar zetten we je aan het werk. Aan de hand van prikkelende opdrachten en praktijkcases doe je inzichten op die je direct kunt toepassen. Ook krijg je de ruimte om je eigen vragen te stellen. Zo ga je gegarandeerd naar huis met kennis waar je echt iets aan hebt.

Inspirerende locatie

Uit welke richting je ook komt, onze trainingslocatie is makkelijk te bereiken. We zitten pal naast Utrecht Centraal, met om de hoek een parkeergarage. De trainingsruimtes zijn licht, kleurrijk en voorzien van handige faciliteiten - zoals whitewalls voor een brainstorm. Zo stimuleren we concentratie, creativiteit en samenwerking.

Voor elk budget

We willen dat iedereen goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporatie, maar ook freelancers, ondernemers en non-profit professionals. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Boek je slim (heel vroeg, of juist last minute), dan betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

CF-community

Volg je een training, dan ben je automatisch lid van de CF-community. Daarmee krijg je toegang tot mooie evenementen, zoals gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse trip naar het Google-hoofdkantoor in Dublin. Ook krijg je 50% korting op alle In a Day-events, zoals Growth hacking in a day en Design thinking in a day.

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.