Opleiding Webredacteur

Webredactie is meer dan alleen teksten schrijven en publiceren. Als webredacteur ben je ook een contentstrateeg, die weet hoe je doelgroepen aan je bindt door woord en beeld slim in te zetten. In de training Webredactie leer je hoe je de doelen van je organisatie vertaalt in een doordachte onlinestrategie. Wat wil je eigenlijk bereiken? En welke content zet je daarvoor in? 

Als webredacteur kijk je naar tekst, maar je weet ook goed hoe je beeld inzet om je boodschap te versterken. Tijdens de training Webredactie leer je hoe je de gebruiksvriendelijkheid van sites beoordeelt aan de hand van Google Analytics en verschillende usability-methoden. Natuurlijk kun je na deze brede opleiding ook als geen ander teksten schrijven en redigeren, van wervende copy tot SEO-proof artikelen.

Bij deze opleiding ontvang je gratis het Handboek Online Redactie door Geert Poort en Corona de Wert.

Zo is de opleiding opgebouwd

De opleiding Webredacteur bestaat uit acht trainingsdagen, waarin je zes trainingen volgt die op elkaar aansluiten:

Wat doet een webredacteur?

Als webredacteur ben je verantwoordelijk voor de content op je website en andere online kanalen. Je weet hoe je met tekst en beeld je doelgroepen bereikt en aanspreekt. Je maakt content toegankelijk en goed vindbaar, zodat het je organisatie leads, conversie én tevreden klanten oplevert.

Wat kun je na het volgen van de opleiding Webredacteur

  • Je kunt een onlinestrategie opzetten
  • Je kunt teksten schijven voor websites en andere online kanalen
  • Je weet hoe je SEO-proof schrijft
  • Je kunt persuasieve teksten schrijven
  • Je hebt kennis van tools voor contentbeheer
  • Je weet hoe je met beeld de boodschap versterkt
  • Je hebt inzicht in Google Analytics
  • Je beheerst verschillende usability-methoden

Programma van de opleiding Webredacteur

Webredactie

Dag 1

College 1

  • Introductie: wat doet een webredacteur?
  • Online strategie: wat is je doel? Vertaling van je doel in missie en merkwaarden
  • Wie zijn je doelgroepen? Welke persona’s kun je onderscheiden?
  • Online ontwerp: indeling van een gebruiksvriendelijke website. Over taken en user stories

College 2

  • Maken van een online strategie en online ontwerp aan de hand van een casus
  • Samenspel tussen ontwerpen en evalueren, introductie van enkele usabilty-methoden
  • Toolkit van de webredacteur: stijlgids, briefings, contentkalender

Dag 2

College 3

  • Introductie Schrijven voor het web
  • Leesgedrag op web
  • Over scanbaar en snackable schrijven
  • Welke schrijfstijl past bij je organisatie?
  • Tips voor tekstopbouw

College 4

  • Wat is een contentstrategie?
  • Welke online kanalen zet je als organisatie in? Wat is de meerwaarde van elk kanaal?
  • Maken van een contentstrategie aan de hand van een casus

SEO-Copywriting

College 1

  • Hoe werkt Google?
  • Wat betekent 'relevantie'?
  • Linkbuilding nieuwe stijl: dit is het, en daarom is het belangrijk
  • Tools die je kunt gebruiken om je tekst beter vindbaar te maken
  • Zo zet je een SEO-strategie op
  • Cases: waarom zijn bepaalde sites zo verschrikkelijk goed vindbaar?

College 2

  • Zo maak je een keyword-analyse
  • Oké, en waar laat je die woorden op je pagina?
  • Schrijfopdracht: optimaliseer een bestaande tekst voor Google
  • De balans tussen leesbaarheid en vindbaarheid
  • Welke keyword-density moet je gebruiken?
  • Redigeertips: zo maak je een bestaande tekst snel SEO-proof
  • Afronding, vragen en evaluatie: laat je eigen teksten beoordelen door de groep of je docent

Persuasive Copywriting

College 1

  • Hoe gebruik je het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action) om het gesprek met je lezer aan te gaan?
  • Wie is je doelgroep en hoe zet je hen in vier eenvoudige stappen aan tot conversie?
  • Hoe maak je een goede call-to-action?
  • Hoe kun je de inzichten van Cialdini en McGovern gebruiken om je lezers te overtuigen?
  • Schrijfopdracht: gebruik de AIDA-formule om een bestaande tekst te herschrijven. Deze bespreken we klassikaal, waarna deelnemers elkaar feedback geven
  • We onderzoeken het leesgedrag van een websitebezoeker, onder andere via eyetracking

College 2

  • Beginnen met schrijven: bepaal je communicatiedoelen en structuur
  • Tips voor vloeiende zinnen, die we gebruiken op een paar voorbeeldzinnen
  • Welke woorden gebruik je wel, en welke absoluut niet?
  • Hoe gebruik je argumentatie in je voordeel?
  • Hoe zorg je voor samenhang tussen vorm en inhoud?
  • Het belang van een goede titel, intro en eerste zin
  • Hoe knoop je een gesprek aan met je lezer?

Beeldredactie

College 1

  • Intro, hoe communiceer je met beeld?
  • Wat is het belang van beeld?
  • Wat is beeldtaal?
  • Wat is krachtig beeld?
  • Wat vertellen beelden en wat soort beelden zijn er (analyse)?
  • Uitsnedes
  • Mensbeeld: waar let je op en hoe zet je het goed in?
  • Stockbeelden gebruiken: wel of niet doen?

College 2

  • Belang van een beeldstrategie
  • Moodboard
  • Beeld briefen
  • Online vs offline
  • Auteursrechten: hoe zit dat?
  • Beeld selecteren en beoordelen
  • Beeld zelf bewerken: hoe doe je dat?

Google Analytics basis

College 1

  • Inleiding in Google Analytics: wat gebeurt er op je site, waar komen je bezoekers vandaan, welke pagina's bezoeken ze, en waarom?
  • Basisfuncties van Google Analytics: tracking codes, data report, accountstructuur, properties, dataweergave, filters, bouncerate, uitstappercentage en statistiekgroepen.
  • Google Analytics installeren en inloggen in je account.
  • Acquisitie: je customer journey onder de loep. Via welke verkeersbronnen komen bezoekers op je site: organisch, betaald of display?
  • Gedrag: hoe navigeren bezoekers over je site? Rapporteer instappunten, uitstappunten en zoekgedrag.

College 2

  • Doelgroep: maak een bezoekersoverzicht. Waar komen ze vandaan, en hoeveel terugkerende bezoekers heb je?
  • Conversies: bepaal wat je wilt meten en wat de doelen van je website zijn. Hoe vaak haal je ze?
  • Dashboard: mogelijkheden, e-commerce, SEO/SEA, social media, IT/techniek, interne zoekmachine. Je dashboard inrichten, snelkoppelingen gebruiken, rapportages aanpassen én exporteren.
  • Tips & what's next: usability, A/B-testen en tagmanagementsysteem.

Usability

Dag 1

College 1

  • Introductie usability
  • Websitestrategie en doelstellingen
  • Doelgroepen
  • Conversiepunten (taken van de bezoeker)
  • Zelf een gebruikerstest maken en afnemen
  • Usability-richtlijnen (10 heuristieken van Jakob Nielsen)

College 2

  • Accessibility / W3C en drempelvrij (hoe toegankelijk is je website)
  • Hoe snel laadt je site
  • Responsive design
  • Gebruik van smartphone en tablet
  • Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie
  • Navigatie
  • Zoekfunctie
  • Lay-out en gestaltprincipes
  • Schrijfstijl

Dag 2

College 3

  • Functionaliteiten
  • Formulieren
  • Foutmeldingen
  • Call to actions / Links
  • Afbeeldingen en multimedia

College 4

  • Je bezoekers online beïnvloeden
  • Tools gebruikerstesten
  • Concurrentieanalyse
  • Eyetracking
  • A/B-testen
  • Expert review

Voor wie is de opleiding Webredacteur bedoeld?

De training is geschikt voor iedereen die zich bezighoudt met contentcreatie: online redacteuren, contentmanagers, copywriters, online marketeers, communicatiemedewerkers, journalisten.

Is deze opleiding ook beschikbaar als maatwerk?

Al onze trainingen en opleidingen zijn als maatwerk beschikbaar. Lees meer over onze in-company oplossingen

Opleidingsdata

27
aug
Vr 27 augustus 2021 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €680,- Vr 27 augustus 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €680,-
3.950,-
Neem optie
3
nov
Wo 03 november 2021 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €680,- Wo 03 november 2021
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €680,-
3.950,-
Neem optie
3
jan
Ma 03 januari 2022 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €680,- Ma 03 januari 2022
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €680,-
3.950,-
Neem optie
10
mrt
Do 10 maart 2022 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €680,- Do 10 maart 2022
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €680,-
3.950,-
Neem optie
30
mei
Ma 30 mei 2022 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €680,- Ma 30 mei 2022
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €680,-
3.950,-
Neem optie
9
aug
Di 09 augustus 2022 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €680,- Di 09 augustus 2022
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €680,-
3.950,-
Neem optie
14
okt
Vr 14 oktober 2022 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €680,- Vr 14 oktober 2022
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €680,-
3.950,-
Neem optie
5
dec
Ma 05 december 2022 in Utrecht Je opleidingvoordeel is €680,- Ma 05 december 2022
Utrecht
Je opleidingvoordeel is €680,-
3.950,-
Neem optie

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Misschien vind je deze artikelen interessant

15 juli 2021 | Evy Brans

Server-side tagging: haal betere data uit je website met meer mogelijkheden

Server-side tagging is een tool om je te helpen beter inzicht te krijgen in het verkeer op je website. Daan Boekhoorn vertelt…

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.