Online Masterclass Online Storytelling
Bijna niets brengt een boodschap zo krachtig over als een goed verhaal. Niet gek dus dat merken, bedrijven en organisaties storytelling inzetten om klanten te bereiken. Maar hoe vertel je een verhaal via internet, en welke kansen bieden social media en andere platforms om je doelgroep te boeien? In de Online Masterclass Online Storytelling beginnen we bij de basics: de impact en structuur van verhalen.
Wat is online storytelling?
Storytelling is een vorm van contentmarketing waarbij directe conversie niet meteen het hoogste doel is: het gaat erom dat je een passend, positief beeld schept bij je merk, bedrijf of organisatie. Dat doe je door persoonlijke verhalen te presenteren - in tekst, beeld of video. Belangrijk is dat de verhalen authentiek zijn, want door 'nepverhalen' prikken consumenten genadeloos heen. Wees dus eerlijk en laat verschillende kanten van het verhaal zien. Bijvoorbeeld door het niet alleen zelf te vertellen, maar door ook klanten en leveranciers aan het woord te laten. Zo is storytelling een effectieve manier om de normen en waarden van je bedrijf te laten zien, en om je merk of product op een sympathieke manier in de markt te laden.
Wat kun je na het volgen van de Online Masterclass Online Storytelling
- Je kent de theorie achter een krachtig verhaal: structuur en impact
- Je kent voorbeelden van succesvolle storytellingcampagnes
- Je kunt verschillende verhaalgenres toepassen
- Je begrijpt hoe je social media inzet voor storytelling
- Je kunt een verhaal vertellen via een strategische combinatie van mediakanalen
- Je weet hoe je een vlog of virale video maakt
Wie is de trainer?
Paulus Veltman
Paulus Veltman is een internationale keynote speaker, trainer en consultant. Hij vertelt met passie over nieuwe technologie en online media en specialiseert zich in online storytelling en de beeldexplosie.
Bij Competence Factory geeft Paulus de trainingen Online Storytelling, Social Mediastrategie en Schrijven voor Social Media. Cursisten omschrijven Paulus steevast als ervaren en enthousiast. Opvallend aan een training van Paulus is zijn persoonlijke aanpak; als cursist weet je zeker dat jouw specifieke praktijksituatie aan bod komt.
Leuk om te weten: Paulus is de auteur van de Twittergids (de meestgebruikte Twitterhandleiding), hij blogt voor Marketingfacts, maakt ieder jaar een verre reis (meestal naar India), en is een fervent Instagrammer (@paulusveltman).
Tip: Op zijn LinkedIn-profiel deelt Paulus zijn recente presentaties.
Programma van de Online Masterclass Online Storytelling
Online sessie 1
- De kracht van verhalen
- De structuur van verhalen
- The Hero’s Journey
- Empowerment stories
- Verhalen in de marketingmix (praktijkcases)
Online sessie 2
- Fanverhalen / fandoms
- Hoe gebruik je social media voor (visual) storytelling?
- Transmedia storytelling (definitie en praktijkvoorbeelden)
- Virale video en vloggen
- Praktijkoefeningen: (a.) Vind je verhaal; (b.) Vertel je verhaal
Voor wie is de training Online Masterclass Online Storytelling bedoeld?
De Online Masterclass Online storytelling is bedoeld voor iedereen die de kracht van verhalen wil gebruiken in een online omgeving. Denk aan:
- marketing-, PR- en communicatieprofessionals
- contentmanagers
- redacteuren
- journalisten
- fondsenwervers
- programmamakers
- zzp'ers
Hoe bereid ik me voor?
Voor deze online masterclass krijg je ter voorbereiding een aantal video's, artikelen en opdrachten. Ook krijg je huiswerk: tussen de eerste en tweede online sessie geeft de trainer je een praktijkopdracht.
Is deze training ook beschikbaar als maatwerk?
Trainingsdata
feb
mrt
jun
okt
dec
mrt
jul
okt
dec