Online Masterclass Design Thinking

Design thinking: de meest innovatieve merken ter wereld (Apple, Google en Tesla) gebruiken het, en de meest toonaangevende universiteiten (Stanford, Harvard en MIT) doceren het. In tijden van Corona kan Design Thinking organisaties leiden naar cruciale innovaties. Maar wat is Design Thinking? En hoe zet je het in als organisatie, merk, ondernemer of ZZP'er? Tijdens deze online masterclass werk je aan de hand van deze methode een Corona-proof case uit samen met je mede-cursisten.

Wat is Design Thinking?

Design thinking is een innovatiemethode waarmee moderne organisaties op een creatieve manier problemen oplossen en innovatieve oplossingen voor klanten vinden. Klanten of eindgebruikers staan centraal en er is veel ruimte voor creativiteit. Ontwerpdenken is gebaseerd op logica, verbeeldingskracht en intuïtie. Het toepassen van design thinking betekent vanuit de eindgebruiker denken – niet vanuit het product of het beleid. Met design thinking verken je verschillende opties en ontwikkel je ideeën en prototypen waarmee je voor de eindgebruiker of klant écht waarde toevoegt. De methode is ook geschikt voor het oplossen van ingewikkelde organisatieproblemen.

In deze Online Masterclass leer je werken met de design thinking methodiek. Deze kent vijf stappen:

  1. Empathie. Wat zijn de wensen, dromen, angsten en frustraties van de eindgebruiker?
  2. Definitie. Wat is nu werkelijk het probleem of de uitdaging?
  3. Ideeën. Op welke manieren kunnen we het probleem oplossen?
  4. Prototype. Hoe komt de oplossing eruit te zien?
  5. Testen. Werkt de oplossing ook echt voor de eindgebruiker?

Wat kun je na het volgen van de Online Masterclass Design Thinking

Tijdens deze online masterclass ontwikkel je aan de hand van de methodiek en toolkit van design thinking een sterk concept voor een service of experience.  Aan de hand van inspirerende praktijkvoorbeelden word je eerst meegenomen door de theorie, maar je gaat het grootste deel van de dag zelf aan de slag. Na het afronden van de online masterclass kun je onder andere:

  • Een stappenplan voor Design Thinking uitwerken
  • Technieken toepassen om je werkelijk in te leven in de eindgebruiker
  • Brainstormtechnieken toepassen om nieuwe ideeën te genereren
  • Goede ideeën identificeren en selecteren
  • Ideeën schetsmatig presenteren en tastbaar maken in een prototype
  • Een eenvoudige promo-video maken voor een concept

Wie is de trainer?

Fieke Sluijs

Fieke werkt als zelfstandig grafisch ontwerper en heeft meer dan tien jaar ervaring als docent Experience Design en Design Thinking. Daarnaast is ze ook nog actief als Learning Experience Designer en heeft ze innovatieve onderwijsprogramma's opgezet, onder andere bij de faculteit Creative Business van Hogeschool Inholland en de Universiteit Utrecht. Ze omschrijft zichzelf als een ‘gedreven en enthousiaste vakidioot’. Ze daagt cursisten uit om mijlen buiten hun comfort zone creatieve doorbraken te forceren.

Programma van de Online Masterclass Design Thinking

Online sessie 1

  • Innovatie en het innovatieparadox: wat bepaalt het duurzame succes van een organisatie? Het antwoord ligt in een balans van behoud en durf, ratio en emotie, logica en intuïtie, tekst en beeld. Kortom: left brain, right brain.
  • Iedereen is een designer. Jij ook, ook al zegt je LinkedIn-profiel misschien iets anders. Design Thinking is geen exclusieve eigenschap van ontwerpers—alle grote vernieuwers op het gebied van literatuur, kunst, muziek, wetenschap, techniek en bedrijfsleven hebben het toegepast.
  • Design thinking stappenplan: je ontdekt de volgorde in de Design Thinking-methode.

Online sessie 2

  • Empathie: de eerste stap in het Design Thinking-proces is om je klant of eindgebruiker werkelijk te begrijpen. Je oefent interviewtechnieken om de ambities en pijnpunten van mensen te achterhalen.
  • Probleemdefinitie: je vertaalt de pains en gains van eenklant of eindgebruiker naar een concrete probleemdefinitie die voldoende creatieve ruimte overlaat.
  • Ideeëngeneratie: je past nieuwe brainstorm-methodes toe en leert handige manieren om de beste ideeën te identificeren.
  • Prototyping met video: je ontdekt verschillende video-formats en maakt een eigen video waarin je je concept uitlegt.

Voor wie is de training Online Masterclass Design Thinking bedoeld?

De Online Masterclass Design Thinking richt zich op iedereen die behoefte heeft om op een creatieve manier te innoveren. Mensen die minder willen vergaderen en meer willen doen. Dit zijn bijvoorbeeld marketeers, grafisch ontwerpers, art directors, project managers, contentmanagers en social media strategen. Maar ook managers en CEO's zullen deze training als bijzonder nuttig (en plezierig) ervaren!

Hoe bereid ik me voor?

Voor deze online masterclass krijg je ter voorbereiding een aantal video's, artikelen en opdrachten. Ook krijg je huiswerk: tussen de eerste en tweede online sessie geeft de trainer je een praktijkopdracht.

Trainingsdata

25
jan
Ma 25 jan & ma 1 feb 2021 Van 13:30 tot 16:30 in Online Ma 25, ma  1 feb
Van 13:30 tot 16:30
Online
595,-
Neem optie
23
feb
Di 23 feb & di 2 mrt 2021 Van 13:30 tot 16:30 in Online Di 23, di  2 mrt
Van 13:30 tot 16:30
Online
595,-
Neem optie
19
mrt
Vr 19 mrt & vr 26 mrt 2021 Van 13:30 tot 16:30 in Online Vr 19, vr 26 mrt
Van 13:30 tot 16:30
Online
595,-
Neem optie
3
mei
Ma 3 mei & ma 10 mei 2021 Van 13:30 tot 16:30 in Online Ma  3, ma 10 mei
Van 13:30 tot 16:30
Online
595,-
Neem optie
17
jun
Do 17 jun & do 24 jun 2021 Van 13:30 tot 16:30 in Online Do 17, do 24 jun
Van 13:30 tot 16:30
Online
595,-
Neem optie
6
sep
Ma 6 sep & ma 13 sep 2021 Van 13:30 tot 16:30 in Online Ma  6, ma 13 sep
Van 13:30 tot 16:30
Online
595,-
Neem optie
29
nov
Ma 29 nov & ma 6 dec 2021 Van 13:30 tot 16:30 in Online Ma 29, ma  6 dec
Van 13:30 tot 16:30
Online
595,-
Neem optie
28
feb
Ma 28 feb & ma 7 mrt 2022 Van 13:30 tot 16:30 in Online Ma 28, ma  7 mrt
Van 13:30 tot 16:30
Online
595,-
Neem optie
4
jul
Ma 4 jul & ma 11 jul 2022 Van 13:30 tot 16:30 in Online Ma  4, ma 11 jul
Van 13:30 tot 16:30
Online
595,-
Neem optie
12
sep
Ma 12 sep & ma 19 sep 2022 Van 13:30 tot 16:30 in Online Ma 12, ma 19 sep
Van 13:30 tot 16:30
Online
595,-
Neem optie
5
dec
Ma 5 dec & ma 12 dec 2022 Van 13:30 tot 16:30 in Online Ma  5, ma 12 dec
Van 13:30 tot 16:30
Online
595,-
Neem optie

Gerelateerde trainingen

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Misschien vind je deze artikelen interessant

20 oktober 2020 | Noortje Noy

Adverteren via Google Shopping: zo doe je het goed

Voor veel e-commerce bedrijven is het een onmisbaar onderdeel in hun marketingstrategie: Google Shopping. Met deze zoekmachin…

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.