Online Masterclass Creative Concepting

Waar haalt Greenwheels zijn succes vandaan en hoe komt het dat I Amsterdam wereldberoemd is geworden? En wat maakt dan dat we schreeuwende communicatie van een ander merk soms straal voorbijlopen? Het heeft vaak niet eens met budget te maken. Maar simpelweg met een sterke visie, slimme aanpak en flink wat creativiteit. Moeilijk? Welnee. In deze online masterclass leer je hoe je middels een eenvoudig en concreet stappenplan van idee tot innovatief concept komt. Met de juiste tools, ongeacht voor welk medium. Want het vertellen van een steengoed merkverhaal is een must en daar heb je creative concepting bij nodig.

Wat is creative concepting?

Een succesvol concept vertelt in één klap waar je voor staat en waarom je ertoe doet in deze wereld. Op een duidelijke, eenvoudige en pakkende manier. Dat wekt vertrouwen, sympathie en behoefte op bij je consument. Creative concepting zorgt voor een kloppend en sterk merkverhaal met hoge economische waarde waar inventiviteit en strategie samen komen. Daardoor stijg je uit boven de massa, maak je van je idee een briljant en relevant concept, waardoor je je communicatie efficiënter maakt. En dus de juiste beslissingen kan nemen.

Wat kun je na het volgen van de Online Masterclass Creative Concepting

Tijdens deze online masterclass leer je wat een concept eigenlijk is, hoe die vanuit creativiteit kan ontstaan en wat de meerwaarde daarvan is. Daarvoor maak je gebruik van je zintuigen. Aan de hand van inspirerende voorbeelden uit de praktijk word je meegenomen in theorie, maar je gaat ook zelf aan de slag. En proefondervindelijk ken je na het afronden van deze online masterclass de belangrijkste creatieve stappen om tot een sterk concept te komen zoals:

  • creatieve denktechnieken toepassen voor ideevormgeving, centrering  en verdieping
  • door ‘anders kijken’ op zoek te gaan naar de ziel van je merk om de kernwaarde haarscherp te krijgen
  • tools gebruiken om in en out of the box te denken, beperkingen te omarmen en de uitkomsten daarvan te benutten
  • middels het stappenplan zelf een sterk en overtuigend concept ontwikkelen voor een bestaand -of nog niet bestaand- merk

Wie is de trainer?

Esther Mutsaers

Als concept, media en merkspecialist vertaalt Esther merkverhalen naar waardevolle concepten en bijpassende content. Vanuit haar jarenlange ervaring als hoofdredacteur en content director wordt de vertaling met name in printvorm vertaalt voor commerciële klanten. Ondertussen creëerde zij een origineel spelconcept, geboren uit passie voor de stad Amsterdam. Esther geeft ook les aan HBO studenten op Academie Artemis in Amsterdam: concepting en media campaigning. Ook geeft zij verschillende communicatietrainingen aan professionals bij De Redactie. Daarnaast adviseert zij merken die toe zijn aan herstructurering van hun communicatie: waar staat het merk nu, welk verhaal wordt verteld, en is dat het verhaal dat nog steeds verteld moet worden? Daarbij gaat ze altijd op zoek naar de kern van een merk en bouwt vanuit daar een effectief conceptplan: van onderzoek naar creatief plan, naar strategie naar structuur. Out of the box, is altijd een must.

Met haar ervaring en enthousiasme neemt Esther je mee in alle onderdelen van creative concepting. Wat zijn concepten, hoe werk je die uit, wat heb je daarvoor nodig, welke fases doorloop je? Met de nodige tricks and tools en uiteindelijk een stappenplan kan jij zelf makkelijk en met plezier aan de slag met jouw concept. Let go!

Programma van de Online Masterclass Creative Concepting

Online sessie 1

  • Iedereen heeft creativiteit in zich, jij ook. Waarom heb ik creative concepting nodig en wat is het verschil tussen een idee en een concept?
  • De eerste stap: geen concept zonder sterke visie. Waar komen we vandaan, waar gaat de wereld naar toe. Wat is eigenlijk jouw persoonlijke visie?
  • Must: gebruik je zintuigen, je hebt ze niet voor niets. Ze zijn nuttig, doen een appel op ons gevoel dus zet ze in om je concept te versterken.
  • Kern is king: waarom is het woord ‘waarom’ het allerbelangrijkste element van je concept. En wat is het antwoord?
  • Ga grondig te werk: geen goed concept zonder serieus onderzoek. Echt niets vergeten?

Online sessie 2

  • Haal kansen uit beperkingen. Zet de boel eens up side down en creëer een ander perspectief! Zo doe je dat.
  • Creatieve denktechnieken zoals mindmapping en scampering. En schrijf een fantasieverhaal in no time. Het nut? Geef ál je gedachten de ruimte.
  • Visual storytelling: een concept zonder beeldtaal is er niet. Wat doet het precies en hoe kan je het inzetten?
  • Verbreding, verdieping en conclusie. Wat was al die tijd al beschikbaar maar zag je over het hoofd. Gevonden? Zo vat je al je bevindingen samen in één goed onderbouwd concept-verhaal van maximaal 10 volzinnen.
  • Aan het einde van de masterclass krijg je een concreet stappenplan mee. Lets go!

Voor wie is de training Online Masterclass Creative Concepting bedoeld?

De Online Masterclass Creative Concepting is voor iedereen die op zoek is naar een oplossing van een brand-probleem en die leert omzetten tot innovatief concept. Loop je al jaren rond met een idee, zoek je naar een passende oplossing binnen je brand als eigenaar of zie je kansen als werknemer? Leer van je idee een concreet concept te maken op een creatieve manier.

Hoe bereid ik me voor?

Voor deze online masterclass krijg je ter voorbereiding een aantal video's, artikelen en opdrachten. Ook krijg je huiswerk: tussen de eerste en tweede online sessie geeft de trainer je een praktijkopdracht.

Gerelateerde trainingen

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Misschien vind je deze artikelen interessant

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.