Een simpele post op social media of een jobboard….succes! Daar ga je het vandaag de dag niet meer mee redden. Verplaats je eens in de kandidaat; eigenlijk heel simpel, bekijk het eens door de bril van de sollicitant. Dan ga je heel anders naar processen en recruitment kijken. Verras of verwonder die kandidaat in jouw uitingen, in jouw communicatie en met jouw organisatie. Vertel het echte verhaal, waarom zou die sollicitant bij jou willen werken en wat heb jij te bieden?

Combineer dit met andere technieken en methoden die er wel zijn, maar eigenlijk heel weinig gebruikt worden. En de nieuwe ontwikkelingen zoals chatbots, programmatic advertising en geautomatiseerd cv screening, waarbij sollicitanten op basis van een tekstanalyse/algoritme worden beoordeeld. Geen cv’s en sollicitatiebrieven meer beoordelen, maar iemand echt beoordelen op zijn vaardigheden door bijvoorbeeld het laten spelen van een spel.

Ik gebruik in mijn trainingen letterlijk en figuurlijk brillen, de verschillende brillen in verschillende kleuren, maten en soorten zijn voor mij de verschillende sollicitanten en doelgroepen. Verplaats je eens goed in de doelgroep in plaats van altijd maar uit de recruitmentprocessen die vanuit jouw organisatie zijn opgesteld.

Tip 1   De bril van de sollicitant

Begin ook gewoon bij de basis: Zet een “bril” van een sollicitant op: hoe snel kan ik  (als sollicitant) de vacature button vinden op de website? Vaak is het al een speurtocht om de vacatures te vinden en moet je te veel klikken om ze te vinden op je website. Doe dit ook eens vanuit een mobiele site en desktop versie.

Tip 2   Het sollicitatieproces

Solliciteer ook eens op jouw eigen vacatures, dan is jouw basis een belangrijk meetpunt. Bekijk hoe dit sollicitatieproces gaat, wat ervaar je, wat zie je, hoe gastvrij of vriendelijk zijn de communicatieuitingen en hoe snel krijg jij een reactie? Is het mogelijk om überhaupt fatsoenlijk de vacature te zien op jouw mobiel, kun je mobiel solliciteren? Moet je heel veel invulvelden doorlopen? Op welke manier kun je solliciteren?

Tip 3   Wat beweegt jouw sollicitant?

Stop met die nietszeggende vacatureteksten: een zelfstandig werkende persoonlijkheid, communicatief vaardig, flexibel, stressbestendig, teamplayer, duizendpoot, salestijger, manusje van alles, geen 9 tot 5 mentaliteit etc.

Kijk eens nu eens kritisch naar jouw vacatureteksten en noem 2 unique selling points die specifiek voor jouw organisatie bedrijf gelden. Dus kijk door de bril van de sollicitant. Wat in jouw tekst gaat hem of haar in beweging brengen? Waardoor denkt een sollicitant “Yes, dat is wat ik zoek, daar wil ik werken. Ik ga daar solliciteren!” Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen!

Tip 4   Verlaat de geijkte kanalen

Schaf het cv en die lelijke en saaie motivatiebrieven af. Overal lees je het terug, tekorten in de zorg, in de bouw en ICT personeel is niet te vinden. Onderzoeken vanuit alle hoeken en gaten bevestigen dit beeld momenteel. Maar nu weer terug naar jouw vacaturesite. Ik zet weer een sollicitantenbril op en ik ben een “schaarse” sollicitant. Dan is het best bijzonder om te ervaren dat veel schaarse sollicitanten nog steeds met cv en motivatie moeten solliciteren terwijl zij overal terecht kunnen. Dus maak het zo makkelijk mogelijk om te solliciteren, om in contact te komen. Naast de gebruikelijke kanalen zoals email en telefoon zijn er ook tal van mogelijkheden die vaak onbenut blijven: bijvoorbeeld Whatsapp, Facebook Messenger, Skype, chatbots etc. Verwonder de sollicitant, geef keuzemogelijkheden zodat hij of zij zelf kan beslissen via welk kanaal ze contact zoeken.

Tip 5   Video en film

Ga aan de slag met video en film. Ik haal zelf veel inspiratie uit de E-commerce business, want ook dat kun je vergelijken met recruitment. Vergelijk het met het proces van consumenten die iets aanschaffen, in de digitale winkelwagen plaatsen en vervolgens drukken op afrekenen. Wanneer jij jouw klanten alias sollicitanten wil bewegen om op de sollicitatiebutton te drukken moet je ze net zo goed daartoe verleiden. Bij veel e-commerce business kun je ook door het bekijken van een filmpje zien hoe het product eruit ziet en wat het kan. Hoe mooi is het om zelf het echte vacatureverhaal te laten zien en ervaren door een video. Het bekende gezegde “een beeld zegt meer dan duizend woorden” is dan ook echt van toepassing. Verfilm jouw vacature en laat de aanstaande collega’s aan het woord. Hoe ziet mijn nieuwe werkplek eruit en wat kan ik als toekomstig medewerker verwachten? Stap daarbij over jouw eventuele cameravrees heen. Ik hoor regelmatig excuses waarom mensen dit niet doen, enkele quotes van cursisten : “Ik zie er niet uit/ k heb een bad hairday, mijn stem klinkt verschrikkelijk op beeld/ik kan dit niet, ik heb niet de juiste apparatuur, hoe moet ik dit bewerken” etc.

Verras een sollicitant: maak een korte videoboodschap voor die moeilijk vervulbare vacature wanneer jij een geschikte kandidaat op het oog hebt. Een persoonlijke videoboodschap via Whatsapp of via de mail om jezelf voor te stellen, in plaats van de vaak saaie en geautomatiseerde of geknipt en geplakte uitnodigingsmails.

Tip 6. Vergeet de offline kant niet

Vergeet ook de offline kant niet. Online is ontzettend belangrijk: marketing recruitment, Google Analytics, alles is te meten, maar ook social media recruitment en alles wat daarbij komt kijken.

Toch moeten we de menselijke kant ook niet uit het oog verliezen, stuur bijvoorbeeld een handgeschreven kaartje met een echte postzegel naar die kandidaat op het moment dat deze pas over 1 maand begint bij jouw organisatie; “Beste XXX, alles staat klaar voor jouw komst. Succes nog met de laatste loodjes en tot snel!” Kleine moeite, maar zo’n gastvrij gebaar.

 

Vind je bovenstaande interessant en wil je door een andere bril kijken naar de mogelijkheden voor jouw recruitmentprocessen, inzet van social media voor de vervulling van jouw vacatures en andere mogelijkheden om de geschikte kandidaten te vinden? Overweeg dan eens om mee te doen aan mijn training Social media recruitment, dan neem ik je in twee dagen mee door het gehele proces en leer je nog veel meer tips & trics.

sjoerd-burgerDoor Sjoerd Burger, docent Social media recruitment en Recruiter carrièrebureau Reinier de Graaf Ziekenhuis

 

 

 

 


Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Daarom kies je Competence Factory

What you see is what you pay

What you see is
what you pay

Je betaalt gewoon de prijs die je op de website ziet. Nooit bijkomende kosten.

Transparant over locatie

Transparant over locatie

Trainingen zijn altijd in Utrecht, pal naast het Centraal Station.

Les in creatieve spaces

Les in creatieve spaces

Voel je thuis en leef je uit. Teken je ideeën gerust uit op de white walls.

Top 10-trainingen gaan altijd door

Top 10-trainingen gaan altijd door

Lekker snel starten, en je wordt nooit omgeboekt naar een andere dag.



Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

    Wachtwoord vergeten?