De nieuwe checkout-functie van Instagram
Gepubliceerd op: 05 april 2019 | Geschreven door: Noortje Noy
Shopaholics opgelet! Geld uitgeven wordt straks wel erg makkelijk. Die mooie producten die op Instagram voorbij komen kun je binnenkort namelijk direct in de app bestellen. Op dit moment is de beta fase van deze nieuwe checkout-functie in de VS van start gegaan voor een select groepje merken waaronder H&M, Nike, Zara en Adidas. In Nederland moeten we dus nog even wachten, maar we kunnen natuurlijk wel alvast gaan nadenken over de mogelijkheden die deze functie ons gaat bieden. Dit kan wel eens een grote verandering teweeg gaan brengen in e-commerce land.
Hoe werkt deze checkout-functie?
De checkout-tag
Het is al langer mogelijk om product-tags toe te voegen aan je posts, waardoor mensen direct kunnen doorklikken naar de productpagina op je website. Die stap wordt met deze nieuwe functie dus overgeslagen. In plaats van een knop met ‘Visit website’ krijg je een knop met ‘Checkout on Instagram’ te zien. De checkout-tag kan worden toegevoegd aan organische posts, Stories en Explore content. De functie kan nog niet aan advertenties worden gekoppeld.
Het bestelproces
Wanneer je doorklikt op ‘Checkout on Instagram’ kom je op een nieuw scherm terecht waar je onder andere de maat en kleur van het artikel kunt selecteren. In de volgende stap wordt om je gegevens voor verzending en betaling gevraagd. Deze informatie wordt daarna veilig door Instagram opgeslagen. Zo kun je de volgende keer binnen een paar klikken een nieuwe bestelling plaatsen en betalen. Instagram houdt je binnen de app op de hoogte van je bestelling, door middel van notificaties.
De nieuwe ‘orders’ sectie
In een nieuwe sectie genaamd ‘orders’ kunnen gebruikers de status van hun bestelling checken. Ook kunnen ze hier hun bestelling annuleren, een retouraanvraag doen en contact opnemen met de verkoper.
Betaalmogelijkheden
Op dit moment kunnen gebruikers betalen met PayPal, Visa, Mastercard, American Express en Discovered. Hoe dat in de toekomst in Nederland zal zijn is nog niet bekend.
Integraties met e-commerce platformen
Instagram heeft aangegeven dat ze het in de toekomst mogelijk willen maken om de checkout functie te integreren met e-commerce platformen als Shopify en CommerceHub.
Data en GDPR
Verkopers krijgen misschien wat minder data vanuit Checkout with Instagram dan ze gewend zijn. Alleen informatie die nodig is voor het verzenden van de bestelling wordt met hen gedeeld. Ook krijgen gebruikers de optie om hun e-mailadres voor marketingdoeleinden met de verkoper te delen, helemaal volgens de GDPR.
Selling fee
Om deze functie te kunnen gebruiken zul je als verkoper een kleine selling fee moeten betalen. Met de opbrengsten zal Instagram de checkout-functie gaan verbeteren. Ook zullen fees van bijvoorbeeld PayPal hiervan betaald worden. De koper wordt hier dus niet mee belast. Voor veel bedrijven zal het de investering waard zijn, omdat het aantal aankopen waarschijnlijk zal stijgen. Hoe gemakkelijker het is om iets te bestellen, hoe minder kans dat mensen tussendoor zullen afhaken.
De toekomst
Het grote gemak waarmee gebruikers producten kunnen bestellen gaat waarschijnlijk voor hogere conversieratio’s en een betere ROI leiden. Als je deze functie kunt gaan combineren met advertenties, waardoor je gericht kunt targeten en retargeten wordt het nog interessanter. Wij zijn erg benieuwd wat deze nieuwe ontwikkeling teweeg gaat brengen!
Meer uit jouw social advertising halen en op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Meld je aan voor één onze trainingen over social advertising!