1. Eerst beeld, dan tekst

Je klanten checken hun email met hun wijsvinger op de delete-knop. Dat weet je, want je doet het zelf ook. Zorg dus dat je direct hun aandacht grijpt met één goeie foto en verder een minimale hoeveelheid tekst. Softwareplatform Squarespace heeft dit begrepen, want ook emails over apps en andere technische snufjes voorzien ze van een aantrekkelijk beeld.

squarespace

2. Slogans, geen uitleg

Schrijf korte, pakkende copy voor de onderwerp-regel, de preview-regel en de body van de e-mail. Ik zeg copy, omdat je het echt moet aanpakken als een copywriter bij een reclamebureau. Geen poëtisch gezever of letterlijke uitleg dus, maar iets ertussen in waar mensen nieuwsgierig van worden. De emails van modeketen & Other Stories slagen daar goed in. In hun teksten maken ze gebruik van visuele taal en simpele stijlfiguren als alliteratie.

other-stories

3. Stuur info die je subscriber anders zou googelen

Tips, tools, of trends in jouw vakgebied bijvoorbeeld. The New York Times heeft een ‘Smarter Living’ nieuwsbrief met slimme tips voor een leuker leven. Vlak voor Thanksgiving sturen ze bijvoorbeeld alternatieven voor de standaard Out of officereply. Wat meer tekst in email mag best, als het maar nuttige info is voor de lezer.

nyt-smarter-living

 

4. Geef je nieuwsbrief een format

Om te voorkomen dat je je abonnees toch gaat lastigvallen met saai organisatienieuws, kun je je nieuwsbrief een inhoudelijk concept geven. Growthhacking-bedrijf Rockboost stuurt z’n abonnees bijvoorbeeld iedere dag één hack.

rockboost

 

5. Bij twijfel, stuur een listicle

Een listicle is een lijstje in de vorm van een artikel, of andersom. Het is per definitie scanable, wat de kans groter maakt dat je subscriber je email even gaat checken. Hier een voorbeeld van CMS-platform wix.com.

wix-com

 

6. Maak het persoonlijk

Maak duidelijk dat je emails worden opgesteld door echte mensen en niet door robots. De afzender heeft dus een naam, en het liefst een gepersonaliseerd emailadres. App-platform Justinmind verstuurt emails namens ‘Cassie from Justinmind’, met als mailadres [email protected] Geen [email protected] als afzender dus, en al helemaal niet ondertekend met "Met vriendelijke groet, Afdeling communicatie Justinmind."

just-in-mind

 

7. Doe eens gek met gif

Het oorspronkelijk Amsterdamse brillenmerk Ace & Tate doet slim aan content repurposing en laat haar Insta-stories terugkomen in hun emails. Op giphy.com vind je duizenden kant-en-klare gifjes die het goed doen in email.

ace-tate

 

8. Less is more

Laat zien dat je je subscribers serieus neemt door ze te prikkelen, te inspireren en vooral niet alles uit te spellen. Kijk hoe kledingmerk J-Crew dat doet. Een sale kondigen ze aan met alleen een avocado in beeld.

j-crew

Interessant? Bekijk onze trainingen omtrent dit onderwerp: Emailmarketing, Online marketingstrategie, Persuasive copywriting.

 

Geschreven door:

 

2


Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Daarom kies je Competence Factory

What you see is what you pay

What you see is
what you pay

Je betaalt gewoon de prijs die je op de website ziet. Nooit bijkomende kosten.

Transparant over locatie

Transparant over locatie

Trainingen zijn altijd in Utrecht, pal naast het Centraal Station.

Les in creatieve spaces

Les in creatieve spaces

Voel je thuis en leef je uit. Teken je ideeën gerust uit op de white walls.

Top 10-trainingen gaan altijd door

Top 10-trainingen gaan altijd door

Lekker snel starten, en je wordt nooit omgeboekt naar een andere dag.



Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

    Wachtwoord vergeten?