Tip 1: Laat zien wie je bent en wat je doet!
Als mensen op je site komen, hebben ze weinig tijd. Ze gaan je site niet onderzoeken, als ze niet direct het gevoel krijgen dat ze op de juiste plek zijn, zijn ze weg.

Plaat een tagline onder je logo zodat de bezoeker direct weet wat voor site het is.

schermafbeelding-2017-12-08-om-16-19-26

Laat ook in je navigatie zien wat je doet. Als jouw navigatie balk alleen onderstaande aangeeft, dan kan deze navigatiebalk van vrijwel elk bedrijf zijn.homebalk

Bij onderstaand voorbeeld krijg je als bezoeker van de website meteen een beeld van wat je op deze website kan vinden. Er is hier direct duidelijk wat dit bedrijf aanbiedt, namelijk boeken. Ook de soorten boeken worden hierdoor inzichtelijk.

balk-2

Tip 2: Laat zien waar de bezoekers zich bevinden

Je kan via Google op elke pagina van je website terecht komen, de bezoeker wil dan weten op welke pagina hij of zij zich bevindt. Zorg ervoor dat het voor de bezoeker duidelijk is en maak gebruik van andere kleuren en laat een navigatie overzicht zien.

Bij onderstaand voorbeeld is er gebruik gemaakt van een zogenoemd tabblad systeem. Daaruit kan je direct uit opmaken dat ‘huisstijl ontwerpen’ een onderdeel is van ‘grafisch ontwerp’.

rbn

 

Bij onderstaand voorbeeld kan je ook zien waar je bent, door middel van het omcirkelde gedeelte. Je ziet dat je bij ‘Cadeaubonnen’ bent, wat qua kleur ook verschilt, in plaats van roze is de kleur zwart gemaakt om te laten weten dat de bezoeker zich hier bevindt.

Wel was het beter geweest als het woord ‘INFORMATIE’ bovenin de menubalk ook gehighlight was.

2 3

 

Tip 3: Plaats op elke pagina een ‘banaan’. 

Wat bedoel ik met een banaan plaatsen?

Een banaan is:

  • een opvallende button
  • De belangrijkste call to action
  • Groter dan de overige buttons
  • Afwijkende kleur
  • Mag niet op reclame lijken. Plaats op iedere pagina een banaan!

Bij Competence Factory doen wij dit ook. De banaan is hier erg herkenbaar, de buttons zijn niet te missen en de banaan heeft een duidelijk taak; meer lezen of inschrijven.

 

cf

cf2

 

Tip 4: Help de bezoeker met scannen

Niemand bezoekt een website omdat die zo mooi, hip of fancy is!

  • Bezoekers komen voor de content
  • Ze hebben haast en scannen de site
  • Zijn tevreden als ze snel hun taak hebben volbracht

De website www.acme-world.com heeft een award gekregen, omdat ze een mooie website hebben. Maar wat doen zij nou eigenlijk?

 

acme

New Timer Valve Range? Zegt mij niets?

Als ik vervolgens door de website heen ga weet ik eigenlijk nog steeds niet wat ze nou doen. Uiteindelijk beland ik bij de ‘About Us’ pagina en zelfs dan weet ik het nog niet. Aan de rechterkant is een zoek balk te vinden, handig, maar ik weet niet waar ik op moet zoeken.Het is prachtige website voor het oog van de bezoekers, maar als zij niet weten wat ze moeten doen, zullen ze de website ook snel weer verlaten. Zonde!

Help je bezoeker met scannen:

  • Maak de titel en leestekst groot
  • Maak korte alinea’s
  • Plaats boven elke alinea grote tussenkoppen
  • Gebruik opsommingen

Tip 5: Gebruik overtuigingsprincipes

Als je vaker iets weggeeft wordt de gunfactor van mensen groter

Verwen je doelgroep met interessant, praktische of vermakelijke content

Sociale bewijskracht

  • Mensen willen sociale bevestiging
  • Zij zoeken bevestiging in hun keuzes
  • Je helpt ze door een goede review van een klant te plaatsen

Zoals bij een hotel boeken, dan kijk je bijna altijd naar de recensies.
Bij deze reviews zal je altijd kijken naar mensen waarmee jezelf vergeleken kan worden. Ouders met kinderen zullen dan ook kijken naar reviews van andere gezinnen met kinderen en niet naar jongeren die graag willen stappen.

Je hebt dus ook reviews nodig van verschillende doelgroepen, maar ook iets simpels als ‘Meest gekocht’ en ‘Meest populair’ werkt al.

Autoriteit 

Autoriteit wekt vertrouwen, zoals een klantenlijst of een expert die vertelt over het product.

Bonustip:

Investeer in je conversieoptimalisatie voordat je een Facebook of Google Adwords campagne begint.

Conversie is het omzetten van een bezoeker die niets doet, in een bezoeker die wel iets gaat doen. Bijvoorbeeld contact opnemen of het kopen van een artikel.

Dus als je de 5 tips uit dit artikel opvolgt, optimaliseer je jouw conversie!

Uiteraard heb je hiernaast ook bezoekers nodig! Dus zodra jouw conversieoptimalisatie in orde is, kan je een Facebook Advertentie of Google Adwords Campagne aanzetten.

In de cursus Conversieoptimalisatie ga je dieper op dit onderwerp in.

 

Geschreven door: 

 

10

Een training volgen van Ruben? Schrijf je in voor Adobe Photoshop level I, Interaction Design of Usability.


Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Daarom kies je Competence Factory

What you see is what you pay

What you see is
what you pay

Je betaalt gewoon de prijs die je op de website ziet. Nooit bijkomende kosten.

Transparant over locatie

Transparant over locatie

Trainingen zijn altijd in Utrecht, pal naast het Centraal Station.

Les in creatieve spaces

Les in creatieve spaces

Voel je thuis en leef je uit. Teken je ideeën gerust uit op de white walls.

Top 10-trainingen gaan altijd door

Top 10-trainingen gaan altijd door

Lekker snel starten, en je wordt nooit omgeboekt naar een andere dag.



Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

    Wachtwoord vergeten?