Training Online corporate storytelling (blended learning)

Bijna niets brengt een boodschap zo krachtig over als een goed verhaal. Niet gek dus dat merken, bedrijven en organisaties storytelling inzetten om klanten te bereiken. Maar hoe vertel je een verhaal via internet, en welke kansen bieden social media en andere platforms om je doelgroep te boeien? Tijdens dit blended learning traject krijg je de gereedschappen aangereikt voor het verzamelen, vormen en vertellen van verhalen die je helpen je communicatiedoelen te bereiken. 

 

Wat is Corporate storytelling?

Corporate storytelling is verhalende bedrijfscommunicatie. Tijdens deze opleiding leer je storytelling toepassen op belangrijke online kanalen als websites, blogs, Facebook, Twitter en YouTube. Ook komt visual storytelling voor bijvoorbeeld Instagram aan bod. En natuurlijk ga je aan de slag met het digitale verhaal van jouw organisatie.

 

Wat houdt blended learning in?

Blended learning is een combinatie van online leren en live bijeenkomsten. Dit traject start met 10 weken online leren en eindigt met een live training. Competence Factory organiseert dit blended learning traject in samenwerking met online schrijversacademie Editio.

Je krijgt tijdens dit traject wekelijks theorie en opdrachten aangeboden via een online leeromgeving. De uitwerkingen van de opdrachten uploadt je in de online leeromgeving, waarna je persoonlijke feedback krijgt van storyteller Theo. Hendriks. Het traject wordt afgesloten met de live training Online storytelling bij toptrainer Paulus Veltman.

Wat kun je na de training Online corporate storytelling?

  • Je kent de theorie achter een krachtig verhaal
  • Je kunt het belang van storytelling onderbouwen
  • Je kunt kernboodschappen formuleren
  • Je kunt interviews afnemen
  • Je kunt een storytelling uitwerken aan de hand van de held, het motorisch moment, de moraal en de heilige graal
  • Je kunt een corporate story uitwerken aan de hand van merkpersoonlijkheid, archetypes, symbolen en metaforen
  • Je kunt persberichten schrijven vanuit een storytelling-perspectief
  • Je kent voorbeelden van succesvolle storytelling-campagnes
  • Je kunt verschillende verhaalgenres toepassen
  • Je begrijpt hoe je social media inzet voor storytelling
  • Je kunt een verhaal vertellen via een strategische combinatie van mediakanalen
  • Je weet hoe je een vlog of virale video maakt

Wie is de trainer?

Theo Hendriks

Theo Hendriks is in de eerste plaats storyteller en partner bij Bex*communicatie in Amsterdam. Daarnaast schreef hij in de afgelopen jaren vele corporate stories en hielp hij ondernemers, bestuurders, leiders en starters bij het vinden van hun eigen verhaal. Een verhaal waarmee ze krachtig en authentiek kunnen vertellen over hun drijfveren, ideeën en plannen, waarmee ze verandering en vernieuwing versnellen en mensen in beweging brengen.

Paulus Veltman

Paulus Veltman is een internationale keynote speaker, trainer en consultant. Hij heeft een passie voor nieuwe technologie en online media en spreekt veel over online storytelling en de beeldexplosie. Cursisten omschrijven Paulus steevast als ervaren en enthousiast. Opvallend aan een training van Paulus is zijn persoonlijke aanpak; van iedere cursist komt de specifieke praktijksituatie aan bod komt. Leuk om te weten: Paulus is de auteur van de Twittergids (de meestgebruikte Twitterhandleiding), hij blogt voor Marketingfacts, maakt ieder jaar een verre reis (meestal naar India), is gefascineerd door biologie en fervent Instagrammer (@paulusveltman).

Programma van de training Online corporate storytelling (blended learning)

Week 1

Wat houdt storytelling in? En waarom is storytelling zo belangrijk?

Week 2

We analyseren wat een verhaal krachtig maakt aan de hand van het motorisch moment.

Week 3

We onderzoeken twee andere elementen van storytelling: de moraal en de heilige graal. Je leert een kernboodschap schrijven en je houdt bovendien een interview.

Week 4

Ieder verhaal kent een held. Wie is de held in jouw corporate story? Je ontwikkelt een karakterbeschrijving.

Week 5

Een sterke corporate story straalt merkpersoonlijkheid uit. Je werkt voor jouw organisatie de merkpersoonlijkheid uit en enkele archetypes.

Week 6

We behandelen krachtige stijlfiguren als metaforen en symbolen. Je schrijft een boodschap met behulp van een metafoor.

Week 7

Een nieuw perspectief levert vaak en interessantere boodschap op. Je herschrijft hiertoe een persbericht vanuit een storytelling perspectief.

Week 8, 9 en 10

Tenslotte vertel je je complete verhaal. Je schrijft een blog, een visieverhaal, een script voor een filmpje of een verhaal voor een dienst of organisatie.

Week 11

Live training - College 1

  • De kracht van verhalen
  • De structuur van verhalen
  • The Hero’s Journey
  • Empowerment stories
  • Verhalen in de marketingmix (praktijkcases)

Live training - College 2

  • Fanverhalen / fandoms
  • Hoe gebruik je social media voor (visual) storytelling?
  • Transmedia storytelling (definitie en praktijkvoorbeelden)
  • Virale video en vloggen
  • Praktijkoefeningen: a. Vind je verhaal; b. Vertel je verhaal

 

Voor wie is de training Online corporate storytelling (blended learning) bedoeld?

De training Online corporate storytelling is bedoeld voor iedereen die de kracht van verhalen wil gebruiken in een online omgeving. Denk aan:

  • marketing-, PR- en communicatieprofessionals
  • contentmanagers
  • redacteuren
  • journalisten
  • fondsenwervers
  • programmamakers
  • zzp'ers

Voorbeelden

 

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Misschien vind je deze artikelen interessant

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.