Niet te veel items in de hoofdnavigatie

Als eerste is het fijn als je hoofdnavigatie niet al te veel items bevat. Dat werkt namelijk nogal overweldigend. Meestal is een aantal van tussen de 5 en de 7 items ideaal. Op die manier raakt je bezoeker het overzicht niet kwijt en kan hij in korte tijd zien waar hij moet zijn. Bovendien dwingt dit je om echt alleen de allerbelangrijkste items in je menu te laten zien, waardoor je bezoeker ook sneller bij je belangrijke pagina’s uitkomt.

Overigens is dit wel heel erg afhankelijk van het type website. Kijk bijvoorbeeld eens naar dit menu van Coolblue, waarbij veel meer menu-items worden gebruikt. Toch werkt het, omdat alle menu-items even belangrijk zijn.

Het menu van Coolblue:

Image 2018-12-30 at 10.26.36 PM

Begin en einde zijn belangrijk

Uit onderzoek blijkt dat vooral de items aan het begin en aan het einde van een rij opvallen. Zet daar dus de belangrijkste items. Vaak is het handig om te beginnen met je producten en diensten en om te eindigen met je contactpagina. Vervolgens werk je van links naar rechts, van belangrijk naar minder belangrijk. Na de “kern” (je producten en diensten) volgen andere pagina’s die belangrijk zijn voor je bezoekers bij het maken van een keuze. Denk aan ‘cases’, ‘klantervaringen’, ‘service’, etc. Pagina’s als ‘over ons’, ‘vacatures’, ‘partners’, etc. zijn vaak minder belangrijk en kunnen dus meer naar het einde geplaatst worden.

Overigens stond vroeger ‘home’ vaak vooraan in het menu. Inmiddels blijkt uit onderzoek dat mensen snappen dat het logo naar de homepage leidt. Je hoeft ‘home’ dus niet persé meer los in het menu te noemen. Vergeet dan natuurlijk niet om een linkje naar de homepage achter je logo te zetten.

Laat zien waar de bezoeker zich bevindt

Laat zien waar de bezoeker zich bevindt door het actieve menu-item te highlighten. Geef dit item bijvoorbeeld een andere kleur of zet er een streepje onder. Om de bezoeker nog meer te helpen kun je gebruik maken van breadcrumbs. Hiermee kan de bezoeker direct naar bovenliggende pagina’s navigeren.

Gebruik duidelijke namen

De naamgeving van je menu-items kan een groot verschil maken in de gebruiksvriendelijkheid van je menu. Probeer in je hoofdnavigatie al te laten zien wat je te bieden hebt, door beschrijvende namen te gebruiken. In plaats van ‘producten’ zet je in het menu bijvoorbeeld ‘kleding’, ‘schoenen’, ‘accessoires’. Steeds vaker zie je dat de producten en diensten een prominente plaats krijgen in het menu en dat overige pagina’s naar boven worden geplaatst of naar de footer verhuizen.

Het menu van Booking.com:

Image 2018-12-30 at 10.29.17 PM

Het menu van H&M:

Image 2018-12-31 at 10.51.20 AM

Het menu van Tripadvisor:

Image 2018-12-31 at 10.52.48 AM

Voorkom overlap

Zorg ervoor dat mensen niet verward raken doordat verschillende menu-items met elkaar overlappen. Stel een website heeft de volgende menu-items: ‘kind’, ‘tieners’, ‘jongvolwassenen’, ‘volwassenen’, ‘ouderen’. Waar hoort iemand van 19 bij? Bij tieners, jongvolwassenen of volwassenen? En iemand van 55? Is dat een volwassene of een oudere?

Houd je aan de conventies

Heb je een simpele website? Maak het jezelf en je gebruiker niet onnodig moeilijk en houd je aan de conventies.

Een aantal conventies waar de gebruiker aan gewend is:

  • Het hoofdmenu staat bovenaan de pagina
  • Het logo leidt naar de homepage
  • ‘Contact’ staat helemaal rechts in het menu
  • Juridische zaken, zoals de privacy policy en de algemene voorwaarden staan in de footer
  • Vacatures staan onder ‘over ons’

Zoals je in de voorbeelden hierboven kunt zien zijn conventies er natuurlijk om te breken. Voor deze sites is de contactpagina bijvoorbeeld minder belangrijk (waarschijnlijk willen ze juist zo min mogelijk telefoontjes). Zij hebben deze daarom in de footer gezet en geven hun producten een centrale plek in het menu.

Test het met gebruikers

Natuurlijk kun je zelf hard nadenken over je menustructuur, maar uiteindelijk moeten de gebruikers het snappen. Dat weet je pas zeker als je dit test. Daarom is het handig om zowel vooraf als achteraf met echte gebruikers te testen.

Vooraf
Zet je belangrijkste menu-items op post-its en laat gebruikers zelf een voor hen logische menustructuur bepalen. Ook kun je vooraf een prototype van je menu maken. Maak je menu bijvoorbeeld na op papier en vraag je gebruikers om je te vertellen waar ze op zouden klikken als ze naar bepaalde informatie op zoek zijn. Zo kun je al inzichten opdoen voor je het menu daadwerkelijk hebt gebouwd.

Achteraf
Laat een groep gebruikers belangrijke informatie opzoeken op je website. Hoe lang duurt het voor ze het gevonden hebben? Hoeveel kliks waren ervoor nodig? Observeer en stel veel vragen. Waar had je verwacht dat deze informatie te vinden was? Waarom dacht je dat het daar zou staan?

Voer A/B tests uit

Vraag je jezelf af of een andere menustructuur voor meer resultaat zou zorgen? Voor je het daadwerkelijk doorvoert kun je eens een A/B test uitvoeren. Een deel van je bezoekers krijgt variant A te zien, een ander deel variant B. Zo weet je zeker dat je wijzigingen ook echt een positief effect hebben.

Leren hoe jij je website gebruiksvriendelijker maakt? Meld je aan voor onze Usability training! In 2 dagen leer jij hoe je websites toegankelijker en beter scanbaar maakt, en hoe je bezoekers verleidt om te doen wat jij wilt dat ze doen: een product bestellen, een bestand downloaden of contact opnemen.

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Praktijkgerichte trainingen

Je leert het snelst door te doen. Daarom geven we geen hoorcolleges, maar zetten we je aan het werk. Aan de hand van prikkelende opdrachten en praktijkcases doe je inzichten op die je direct kunt toepassen. Ook krijg je de ruimte om je eigen vragen te stellen. Zo ga je gegarandeerd naar huis met kennis waar je echt iets aan hebt.

Inspirerende locatie

Uit welke richting je ook komt, onze trainingslocatie is makkelijk te bereiken. We zitten pal naast Utrecht Centraal, met om de hoek een parkeergarage. De trainingsruimtes zijn licht, kleurrijk en voorzien van handige faciliteiten - zoals whitewalls voor een brainstorm. Zo stimuleren we concentratie, creativiteit en samenwerking.

Voor elk budget

We willen dat iedereen goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporatie, maar ook freelancers, ondernemers en non-profit professionals. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Boek je slim (heel vroeg, of juist last minute), dan betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

CF-community

Volg je een training, dan ben je automatisch lid van de CF-community. Daarmee krijg je toegang tot mooie evenementen, zoals gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse trip naar het Google-hoofdkantoor in Dublin. Ook krijg je 50% korting op alle In a Day-events, zoals Growth hacking in a day en Design thinking in a day.