om voor het starten of aanpassen van je huidige site genoeg informatie te winnen alvorens aan de slag te gaan. Wil je zelf een website maken? Begin dan niet met het zoeken van een Wordpress template maar zorg voor een gedegen onderzoek alvorens te starten met je ontwerp.

Zonder een goede internet strategie kun je ook geen goed ontwerp maken. Maak een uitgebreide beschrijving van wat er met de website bereikt moet worden en welke stappen daarvoor nodig zijn. Ook als je van plan bent om dit door iemand anders te laten doen, raad ik je aan om eerst meer kennis te vergaren over het internet in het algemeen en wat je met jouw website wil bereiken.

Usability

Naast een professioneel webdesign moet je site gebruiksvriendelijk (usability) zijn. Web usability is de mate waarin een website kan worden benut door gebruikers om doelen effectief, efficiënt en naar tevredenheid te bereiken. Tijdens de cursus webdesign overview behandel ik de belangrijkste tips.

Persuasive design

Wanneer je website gebruiksvriendelijk is, wil het nog niet zeggen dat de bezoekers tot actie overgaan. Waarom bestel je bij de ene website wel en bij de andere niet. Hierbij komt een stukje psychologie bij.

Je moet mensen verleiden tot het aanzetten tot een call to action. Dit doe je door o.a. de zes verleidingsprincipes te integreren in je website die al eeuwen toegepast worden door verkopers. Ook kijken we in de cursus naar verschillende type bezoekers. Niet iedereen laat zich op dezelfde manier overtuigen.

SEO

Uiteraard willen we ook dat de informatie op de site goed vindbaar is in zoekmachines. Zoek uit welke zoekwoorden door je klanten worden gebruikt. Ook hier geven we tijdens de cursus oplossingen voor.

Een goede vindbaarheid van content begint al bij het structuurschema. Daarnaast is de content van de site uiteraard ontzettend belangrijk maar ook tijdens het bouwend van de website zijn er veel belangrijke aspecten waar je aan moet denken om de site goed indexeerbaar te maken voor o.a. Google.

structuurschema

Wireframes

Na een schematische weergave van de structuur is het raadzaam om visuele voorstellingen (wireframes) van de belangrijkste pagina's van de website te maken. Test de wireframes op gebruiksvriendelijkheid door ze aan andere mensen te laten zien.

Stel eenvoudige vragen als waar zou je op klikken als je bijvoorbeeld de adresgegevens zoekt etc. Bekijk ook sites van collega's / concurrenten. Als iets goed werkt, probeer dan het wiel niet opnieuw uit te zoeken.

wireframes

Responsive design

Steeds meer mensen gebruiken een tablet of mobiel om een website te bezoeken. Vooral het scherm voor een mobiel is veel kleiner als dat van je desktop. Omdat er minder informatie getoond kan worden op je mobiel, is het raadzaam om niet alleen schetsen van je website op desktop formaat te maken, maar zeker ook voor mobiel.

Bepaal al in vroeg stadium wat zichtbaar moet zijn op je mobiel en wat niet. Tegenwoordig is het niet meer nodig om twee site te ontwikkelen. Met behulp van een responsive design schaalt de afmetingen van een scherm mee zonder in te leveren op leesbaarheid van tekst of bruikbaarheid van de gebruikersinterface.

responsive-design

Webdesign en development

Nadat het concept van de site naar wens is, wordt de website ontworpen. Na testen van het design kan de website technisch gebouwd worden.

CMS

Met een contentmanagementsysteem (CMS) kun je zelf de site bijhouden met content zoals beeldmateriaal en tekst. Er zijn echter zeer veel verschillende CMS systemen. Tijdens de cursus worden de belangrijkste toegelicht.

Testen testen

Een site is nooit helemaal af. Door gebruik van statistieken zoals Google Analytics en gebruikerstesten blijkt vaak dat de site nog beter kan. Als je verbeteringen doorvoert let dan op dat je ook dit weer laat testen. Dit en nog veel meer leg ik allemaal uit tijdens de ééndaagse cursus webdesign overview.

Heb je dan de smaak te pakken, bekijk dan ook onze meerdaagse cursus webdesign.

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Inspirerende, centraal gelegen locaties

Trainingslocaties van Competence Factory liggen altijd lekker centraal; in hartje Amsterdam en pal naast station Utrecht Centraal. De ruimtes stimuleren concentratie, creativiteit en samenwerking. We willen ook graag dat je je thuis voelt, en hebben ze daarom kleurrijk ingericht en mooi verlicht. In onze ruimtes vind je bovendien grote white walls voor brainstorms.

Trainingen voor ieder budget

We willen dat iederéén goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporate met een flink opleidingsbudget, maar ook de freelance ontwerper, de zelfstandig adviseur, de ondernemer en de non-profit professional. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Wanneer je slim (heel vroeg, of juist last minute) boekt, betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

Bekijk onze aanbiedingen

CF community

Wanneer je een training bijwoont, ben je automatisch lid van de CF community. We organiseren mooie evenementen voor onze leden, waaronder gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse reis naar het Google hoofdkantoor. Ook krijgen CF communityleden 50% korting op de 'In a Day' events, waaronder Growth Hacking in a day en Design Thinking in a day.

Ga naar de events