Stap 1. Start met de doelgroep

Wie zijn de bezoekers van jouw website? Het is belangrijk dat je dit weet voordat je verder aan de slag gaat met je persuasive design. Zij zijn namelijk de doelgroep van deze ‘verleidingen’. Verdiep je goed in de doelgroep en achterhaal welke behoeften, problemen en angsten ze hebben. Daar kun jij op je website slim op inspelen. Een handige methode om een goed beeld van je doelgroep te krijgen is het maken van een persona. Je maakt dan een beschrijving van een fictief persoon die je ideale klant voorstelt (dit kunnen er ook meerdere zijn). Je geeft de persona een naam, een leeftijd, een woonplaats en allerlei andere eigenschappen. Deze fictieve persoon houd je in gedachten als je met je design aan de slag gaat.

persona

Stap 2. Beïnvloed het pad van je bezoeker

Heb je een duidelijk beeld van je bezoeker? Ga dan eens na welke ‘route’ zij volgen om bij een doel uit te komen. Welke stappen zet een bezoeker bijvoorbeeld als hij een product wil aanschaffen? Waar begint hij? En waar moet hij vervolgens klikken?

Het doel van persuasive design is om je bezoekers te helpen tijdens het volgen van de ‘route’. Dit wordt ook wel ‘nudging’ genoemd, een duwtje in de rug. Geef je bezoeker een trigger of een element van motivatie om door te gaan naar de volgende stap. In de afbeelding hieronder zie je een duidelijk voorbeeld van nudging.

 

Zalando

Stap 3. Het spel der verleiding

Er zijn verschillende manieren om het gedrag en de houding van jouw websitebezoekers te veranderen. De bekendste manieren zijn de 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini:

1. Wederkerigheid
Het fenomeen van geven en nemen. Mensen zijn geneigd om, als ze iets krijgen, ook iets terug te willen geven. Denk bijvoorbeeld aan het krijgen van een gratis krant op straat. Jij neemt hem aan waardoor je je verplicht voelt om even met de verkoper te praten.

fitforfree


2. Consistentie en commitment

Mensen houden van consistentie. Als ze “A” hebben gezegd, zijn ze eerder geneigd om ook “B” te zeggen. Het is daarom slim om je bezoekers eerst een kleine stap te laten zetten. Het aanmelden voor een nieuwsbrief of het liken van je Facebookpagina zijn bijvoorbeeld goede eerste stappen. Die commitment kun je nog verder versterken door je trouwe fans iets extra’s te bieden. . Als jij veel boekingen doet via Booking.com dan wordt je een ‘Frequent traveller’ of zelfs een ‘Genius’ en daar zitten allerlei exclusieve acties en kortingen aan verbonden.

dsBuffer

3. Sociale bewijskracht
De mening van anderen vinden we belangrijk en beïnvloedt ons beslissingsproces. Het werkt dus als je bezoekers laat zien dat anderen hen al voor gingen of iets ook leuk vonden. Reviews, testimonials, gemiddelde cijfers… ze hebben vaak grote invloed op je conversie. Ook kreten als “… mensen gingen je voor” of “… van de gebruikers zou het product aanraden” doen het goed.

4. Sympathie
Mensen zeggen sneller “ja” tegen iemand die ze kennen en vertrouwen. Een slimme manier om hier gebruik van te maken is het inzetten van een ‘vertel het een vriend’-knop of optie. Je maakt zo gebruik van de vertrouwensband die twee vrienden met elkaar hebben. Die vriend zou niet zomaar iets slechts aanraden.

5. Autoriteit
Als mensen geven we vaak gehoor aan autoriteit. We hebben nu eenmaal vertrouwen in een expert of iemand van een bepaalde rang. Dit beïnvloed je bijvoorbeeld door het logo van een keurmerk te tonen of door een foto van een arts te laten zien bij je product. Dit hangt natuurlijk af van het product of de dienst die je verkoopt.

coolblue


6. Schaarste

Wek de indruk dat een service niet altijd beschikbaar is, maak het exclusief. Laat de voorraad zien of geef aan dat het product ‘beperkt beschikbaar is’. Websites als Booking.com en Coolblue zijn hier koning in. Op het moment dat jij aan het kijken bent voor een hotel staat er hoeveel kamers er nog beschikbaar zijn.

gewild

Uiteraard gebruik je deze technieken niet allemaal tegelijk. Met behulp van A/B tests onderzoek je welke het beste werken voor jouw bezoekers. Bij deze tests ontwikkel je twee varianten van hetzelfde element of dezelfde pagina, die je vervolgens elk aan de helft van je bezoekers laat zien. Zo ontdek je wat het beste resultaat heeft.

Stap 4. Zorg voor de optimale experience

Om optimaal resultaat te behalen zul je moeten blijven testen, analyseren en optimaliseren. Pas je design dus niet eenmalig aan, maar maak er een continu proces van.

Meer leren over het verleiden van je bezoekers? Bekijk de training Persuasive Design hier.

 

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Daarom kies je Competence Factory

What you see is what you pay

Je betaalt gewoon de prijs die je op de website ziet. Nooit bijkomende kosten.

Transparant over locatie

Trainingen zijn altijd in Utrecht, pal naast het Centraal Station.

Les in creatieve spaces

Voel je thuis en leef je uit. Teken je ideeën gerust uit op de white walls.

Top 20-trainingen gaan altijd door

Lekker snel starten, en je wordt nooit omgeboekt naar een andere dag.

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.