Toen vs nu

Waar je vroeger een uitzendbureau inschakelde voor het vinden van nieuwe medewerkers, lijken de mogelijkheden nu oneindig. Met de opkomst van social media is het veel makkelijker geworden om je doelgroep te bereiken. Daarom maken steeds meer bedrijven gebruik van social media recruitment. Een van de grootste voordelen van deze manier van recruitment is dat je niet alleen werkzoekenden bereikt. Ook mensen die niet per se op zoek zijn, maar die wel open staan voor een nieuwe uitdaging, zien jouw vacature voorbij komen.

Het begint met employer branding

Social media biedt een mooie manier om jouw unieke bedrijfscultuur een podium te geven. Wat maakt jouw organisatie aantrekkelijk ten opzichte van andere werkgevers? Door dat te laten zien maak je mensen fan van je organisatie en wordt het veel gemakkelijker om vacatures te vervullen. Op het moment dat een bedrijf als Coolblue een vacature online zet stromen de reacties binnen. Puur doordat zij hun (leuke) bedrijfscultuur zo prominent laten zien op hun social media kanalen. Wanneer jij aan de slag gaat met employer branding is het belangrijk dat je consistent bent. Zo laat je jouw verhaal tot de verbeelding spreken, zonder geloofwaardigheid te verliezen. Denk dus goed na over de boodschap van jouw bedrijf. Google is nog zo’n bedrijf waar ze veel tijd besteden aan employer branding. Ze gaan zelfs zo ver dat er een bioscoopfilm over is gemaakt: ‘The Internship’. Na het kijken van deze film ben je gegarandeerd fan van Google.

Sneller de juiste werknemers gevonden

Solliciteren via social media gaat een stuk sneller dan wanneer iemand een formulier moet invullen op de website. Binnen een aantal klikken is de sollicitatie ingediend, wat de drempel om te solliciteren een stuk lager maakt. Dit kan bijvoorbeeld door middel van de ingebouwde opties om te solliciteren binnen Facebook en LinkedIn. Zo heb jij binnen no time de juiste persoon gevonden voor de openstaande positie! Daarnaast is het werven van personeel via social media recruitment een stuk persoonlijker. Je laat namelijk eenvoudig vacatures zien die getarget zijn op de ervaring en interesses van de potentiële werknemer. Kennis over je doelgroep en de social platforms waarop die zich bevindt is hierbij van groot belang.

Gebruik verschillende kanalen

Op welke social media kanalen is jouw bedrijf al actief? Niet elk kanaal zal even effectief zijn. Het is belangrijk om te weten welk kanaal het beste werkt voor jouw boodschap. Zo is Instagram perfect om een kijkje achter de schermen van jouw organisatie te geven, omdat het heel visueel is. Op LinkedIn kun je juist inhoudelijk laten zien waar je voor staat. Ook bieden alle platformen andere functionaliteiten voor recruitment. Het is dus goed om je daarin te verdiepen en om goed te kijken naar wat jij belangrijk vindt. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat je weet op welk platform de doelgroep zich bevindt. Zo kun je jouw effort zo slim mogelijk inzetten.

LinkedIn
LinkedIn is een zakelijk netwerk. Mensen gebruiken het om hun netwerk uit te breiden en om te laten zien waar ze op professioneel gebied mee bezig zijn. Op hun profiel geven ze aan wat voor ervaring en skills zij hebben. Doordat die data beschikbaar is wordt het gemakkelijk om gericht te werk te gaan. Zo kun je personeelsadvertenties heel gericht targeten om jouw openstaande vacature bij de juiste doelgroep onder de aandacht te brengen. Wil je een stap verder gaan? Schakel dan LinkedIn Recruiter in. Deze wervingstool biedt extra mogelijkheden voor het vinden van nieuwe medewerkers. Je kunt dan bijvoorbeeld gebruik maken van geavanceerde filters om proactief naar kandidaten op zoek te gaan. Je kunt deze potentiële kandidaten vervolgens direct een persoonlijke InMail sturen.

Linkedin

Instagram
Het bereik van dit medium is enorm. Niet gek dus dat het ook steeds meer voor recruitment wordt gebruikt. Bedrijven als Coolbue, Google en Albert Heijn steken hier al jaren veel tijd in. Toch spant Defensie hierin wel echt de kroon. Met meer dan 44.000 volgers heeft het account een groot bereik. Het geeft prachtige weer hoe het is om te @werkenbijdefensie. Instagram is erg visueel en het is dus vooral geschikt om mooie, indrukwekkende, grappige en leuke foto’s op te delen. Veel bedrijven gebruiken dit medium om hun bedrijfscultuur te laten zien.

Werkenbijdifensie

Facebook
Steeds vaker maken bedrijven een Facebookpagina aan voor recruitment. Een traditionele recruitmentsite is dus niet meer nodig. Dit scheelt je een hoop geld en energie, want een Facebookpagina is zonder al te veel moeite op te zetten. Geïnteresseerden kunnen direct vanaf jouw pagina solliciteren. Bovendien kun je op de Facebookpagina leuke updates delen, zodat mensen een beeld krijgen bij jullie bedrijf en bedrijfscultuur.

Facebook1

YouTube
Naast de opkomst van social media, is de internetsnelheid enorm gegroeid. Video’s kijken is daardoor overal mogelijk, ook als je geen toegang tot WiFi hebt. Video wordt hierdoor steeds meer geconsumeerd en dat is te zien in de explosieve groei van videocontent. De kracht van een videocampagne in combinatie met recruitment is dat gemakkelijk een beeld krijgen van hoe het is om bij jouw organisatie te werken. Bovendien voegt het ook toe aan de employer branding van je bedrijf. Een mooi voorbeeld is de campagne waarmee de politie IT-ers werft.

Wil jij de geschikte werknemers vinden die perfect bij jouw bedrijf passen? Meld je dan aan voor de training Social media recruitment.

 

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Praktijkgerichte trainingen

Je leert het snelst door te doen. Daarom geven we geen hoorcolleges, maar zetten we je aan het werk. Aan de hand van prikkelende opdrachten en praktijkcases doe je inzichten op die je direct kunt toepassen. Ook krijg je de ruimte om je eigen vragen te stellen. Zo ga je gegarandeerd naar huis met kennis waar je echt iets aan hebt.

Inspirerende locatie

Uit welke richting je ook komt, onze trainingslocatie is makkelijk te bereiken. We zitten pal naast Utrecht Centraal, met om de hoek een parkeergarage. De trainingsruimtes zijn licht, kleurrijk en voorzien van handige faciliteiten - zoals whitewalls voor een brainstorm. Zo stimuleren we concentratie, creativiteit en samenwerking.

Voor elk budget

We willen dat iedereen goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporatie, maar ook freelancers, ondernemers en non-profit professionals. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Boek je slim (heel vroeg, of juist last minute), dan betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

CF-community

Volg je een training, dan ben je automatisch lid van de CF-community. Daarmee krijg je toegang tot mooie evenementen, zoals gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse trip naar het Google-hoofdkantoor in Dublin. Ook krijg je 50% korting op alle In a Day-events, zoals Growth hacking in a day en Design thinking in a day.

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.