blur-close-up-depth-of-field-1485114

Vergroot de leesbaarheid

De leesbaarheid van de tekst op je website draagt in grote mate bij aan de usability. Op het moment dat een bezoeker veel moeite moet doen voor het lezen van jouw tekst, is de kans groot dat hij je website snel weer zal verlaten.

Lettertype, grootte en kleur
Het lettertype van je tekst kan een grote invloed hebben op de leesbaarheid. Een strak, simpel lettertype is vaak de beste keuze. We zien tegenwoordig dat tekst op websites steeds groter wordt. Een grootte van 16px is heel gewoon. Zeker op mobiel is het fijn als de tekst niet te klein is. Maak het natuurlijk ook niet al te groot, dan wordt het weer schreeuwerig. Ook de kleur van je tekst is belangrijk. Zorg er vooral voor dat het goed contrasteert met de achtergrond. De meest gebruikte combinatie is een witte achtergrond met zwarte of donkergrijze tekst. Dat is natuurlijk niet voor niks, dat leest het fijnst.

Scannen
Mensen nemen niet meer de tijd om een tekst te lezen, in plaats daarvan scannen ze een pagina. Het bevorderen van de ‘scanbaarheid’ van je teksten verhoogt de usability. Dit doe je bijvoorbeeld door het toevoegen van tussenkoppen en alinea’s. Het werken met bullets helpt hier ook goed bij. Mensen zijn over het algemeen ongeduldig en willen in één oogopslag zien wat ze aan jouw website hebben. Probeer met de opvallende elementen op je pagina al een deel van het verhaal te vertellen. Na het scannen moet de gebruiker getriggerd zijn om verder te lezen of om actie te ondernemen.

Klikbaar
Plaats je een link onder een woord (hyperlink), zorg dan dat dit opvalt. Wanneer iemand een tekst scant wil hij of zij direct weten wat klikbaar is. Vergroot dus de gebruiksvriendelijkheid door het woord te laten opvallen of te onderstrepen.

Blijf op iedere pagina consistent

Ga eens langs de verschillende pagina’s v  an je website. Wat zie je? Zijn alle pagina’s hetzelfde opgemaakt of zie je verschillen? Consistentie zorgt voor herkenning bij jouw bezoekers. Op het moment dat ze in het menu iets aanklikken en naar een andere pagina gaan, moet die qua stijl en lay-out gelijk zijn aan de vorige pagina. Kies je huisstijl daarom goed uit op:

  • Kleur
  • Lettertype
  • Vormen

Wanneer je huisstijl consistent is, zorgt dit voor vertrouwen bij je bezoeker. Vertrouwen in je dienst, je website en misschien nog wel het belangrijkste: vertrouwen in jou.

nasa-43569-unsplash

Investeer in de navigatie

Standaarden
Denk goed na over de route die de bezoeker van je website ‘bewandelt’ om bij zijn doel uit te komen. Je hoeft hierbij echt niet het wiel opnieuw uit te vinden. Er zijn veel standaarden op het gebied van navigatie. Zo staat de menubalk vrijwel altijd bovenaan, linkt het logo naar de homepage en staat de pagina ‘contact’ helemaal rechts in het menu. Bij webshops is het winkelmandje over het algemeen rechts bovenaan te vinden. Door je aan dit soort standaarden te houden kan je bezoeker gemakkelijk vinden wat hij zoekt.

Zorg voor heldere menu-items
Zorg ervoor dat je menu-items duidelijk zijn. Creatieve benamingen zijn leuk, maar ze kunnen ook erg verwarrend werken. Houd de items in het menu kort en krachtig, zodat bezoekers direct zien waar ze op moeten klikken. Voorkom keuzestress door het aantal menu-items in het hoofdmenu beperkt te houden. Om je klant te helpen bij het vinden van jouw product of dienst kun je (sub)categorieën gebruiken.

Breadcrumbs
Voorkom dat een bezoeker verdwaalt op je website. Met een ‘kruimelpad’ ziet iemand direct waar hij of zij zich op jouw website bevindt. Bovendien navigeer je eenvoudig weer terug naar een eerdere pagina of de homepage. Wellicht heb je de breadcrumbs al eens voorbij zien komen bij een grote website zoals Coolblue.

coolblue

Test!
Jouw navigatiemogelijkheden zijn voor jou waarschijnlijk heel duidelijk, je hebt er immers zelf over nagedacht. Voor de gebruiker kan dat helemaal anders zijn. Het is daarom heel belangrijk om de navigatie op je website goed te testen met mensen uit je doelgroep. Geef een testpersoon een aantal taken om te voltooien en kijk hoe gemakkelijk hij kan vinden wat hij zoekt. Hoeveel kliks heeft hij nodig om zijn taak te voltooien? Hoe lang doet hij erover? Loopt hij ergens vast? Dit kan je waardevolle inzichten geven.

Je kunt de navigatie en structuur van je website ook testen door middel van card sorting. Je laat gebruikers dan zelf aangeven hoe ze de structuur van je website graag zouden willen zien. Zij krijgen kaartjes met alle menu-items en leggen deze op een voor hen logische manier neer. Dit kan met fysieke kaartjes, maar er zijn ook handige online tools voor. Optimal Sort is bijvoorbeeld zo’n tool.

Test je website goed door

Jouw bezoekers gebruiken allerlei apparaten, waardoor je website aan steeds meer eisen moet voldoen. Hij moet zich kunnen aanpassen aan meerdere formaten en goed werken in diverse browsers en op meerdere besturingssystemen. Het is daarom belangrijk dat je jouw website goed test. In Google Analytics kun je terugvinden welke apparaten, browsers en besturingssystemen jouw bezoekers het meeste gebruiken. Kijk welke het meest belangrijk zijn en test je website goed door op alle mogelijke combinaties.

Werkt de navigatie overal fijn? Vallen er geen elementen buiten beeld? Kan een bestelling soepel worden afgerond? Is alles leesbaar? Zijn knoppen en menu-items groot genoeg om er zonder problemen op te kunnen klikken? Je kunt dit soort zaken virtueel testen, via Browserstack bijvoorbeeld, maar het is beter om dit fysiek te doen. Veel internetbureaus hebben daarom meerdere testapparaten.

Daarnaast is het belangrijk dat je website overal snel genoeg laadt. Je kunt dit testen met tools zoals Google PageSpeed Insights of Pingdom. Vooral voor mobiel is dit erg belangrijk, omdat de verbinding onderweg niet altijd even sterk is.

Wil jij het gebruikersgemak van je website vergroten? Meld je aan voor de training Usability.

Tijdens de training doorloop je jouw website samen met de andere cursisten op usability punten. Op deze manier krijg je veel tips en verbeterpunten die je direct op jouw website kunt implementeren. Daarnaast maak je een gebruikerstest die je medecursisten gaan uitvoeren.

 

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Praktijkgerichte trainingen

Je leert het snelst door te doen. Daarom geven we geen hoorcolleges, maar zetten we je aan het werk. Aan de hand van prikkelende opdrachten en praktijkcases doe je inzichten op die je direct kunt toepassen. Ook krijg je de ruimte om je eigen vragen te stellen. Zo ga je gegarandeerd naar huis met kennis waar je echt iets aan hebt.

Inspirerende locatie

Uit welke richting je ook komt, onze trainingslocatie is makkelijk te bereiken. We zitten pal naast Utrecht Centraal, met om de hoek een parkeergarage. De trainingsruimtes zijn licht, kleurrijk en voorzien van handige faciliteiten - zoals whitewalls voor een brainstorm. Zo stimuleren we concentratie, creativiteit en samenwerking.

Voor elk budget

We willen dat iedereen goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporatie, maar ook freelancers, ondernemers en non-profit professionals. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Boek je slim (heel vroeg, of juist last minute), dan betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

CF-community

Volg je een training, dan ben je automatisch lid van de CF-community. Daarmee krijg je toegang tot mooie evenementen, zoals gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse trip naar het Google-hoofdkantoor in Dublin. Ook krijg je 50% korting op alle In a Day-events, zoals Growth hacking in a day en Design thinking in a day.

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.