Waarom zijn hashtags op Instagram zo belangrijk?

Er worden dagelijks miljoenen foto’s en video's op Instagram geplaatst. Hoe ga je daar de content in vinden die jij interessant vindt? Dat is waar hashtags voor in het leven geroepen zijn. De hashtags die je aan je post toevoegt vertellen iets over over je content. Andere mensen kunnen op die hashtag zoeken en krijgen dan recente posts te zien waaraan de hashtag is toegevoegd. Hashtags zorgen er dus voor dat jouw content de mensen bereikt die geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt.

Populaire vs. specifieke hashtags

Aan het begin van dit artikel somde ik al wat populaire Instagram hashtags op. Is het slim om deze hashtags aan je posts toe te voegen? Waarschijnlijk niet. Doordat ze zo populair zijn, worden ze aan enorm veel posts toegevoegd. Jouw post verdwijnt dan dus in een enorme stroom van content. Als je de hashtag specifieker maakt hoef je met veel minder andere posts te concurreren.

Bovendien zorgen specifieke hashtags ervoor dat jouw doelgroep je veel beter kan vinden. Ik ga je het verschil laten zien met een voorbeeld. Zoek eerst eens op #marketing. Je ziet hier waarschijnlijk van alles voorbij komen. Van marketingtips, tot random quotes en fitnessvideo’s. En zoek nu eens op #instagrammarketingtips. Kijk, nu kom je ineens veel interessantere dingen tegen. Zo werkt het ook voor jouw doelgroep. Zij zullen sneller vinden wat ze zoeken als ze hun zoekopdracht specifieker maken. Omdat jouw posts beter aansluiten op wat je doelgroep zoekt zullen ze ook sneller tot interactie overgaan.

Wees dus specifiek, maar overdrijf het niet. Word je té specifiek, dan is je bereik namelijk weer te laag.

Zo vind je interessante Instagram hashtags

Hoe vind je hashtags die interessant zijn voor jouw business? Dat doe je door op onderzoek uit te gaan. Kijk bijvoorbeeld eens naar de gebruikte hashtags van:

  • concurrenten (vooral de concurrenten die het goed doen op Instagram)
  • je volgers (dit zegt vaak veel over wat ze zelf interessant vinden)
  • influencers in jouw branche (deze mensen hebben vaak enorm veel volgers en doen dus iets heel goed)

Daarnaast kun je door middel van de zoekfunctie in Instagram op zoek gaan naar gerelateerde hashtags. Instagram geeft je, terwijl je typt, allerlei suggesties. De hashtags die interessant kunnen zijn voor jouw business ga je vervolgens testen.

Creëer een systeem en test

Image 2018-10-30 at 2.31.18 PM

Bron: Sprout Social

Er is helaas niet één standaard formule voor succes. Elk bedrijf en elke doelgroep is anders en dat betekent dat elk bedrijf zijn eigen hashtag strategie zal moeten ontwikkelen. Ga dus testen! Als je budget niet groot is kun je een Excel sheet aanmaken. Hierin houd je bij welke posts je hebt geplaatst, welke hashtags je gebruikt hebt en hoe succesvol de posts waren. Wissel af met je hashtags en probeer patronen te ontdekken. Om goed te kunnen testen is het slim om overige factoren (zoals het tijdstip van posten) zoveel mogelijk gelijk te houden. Behalve het type hashtags kun je ook nog testen met het aantal hashtags. De meeste grote merken gebruiken 7 of minder hashtags in hun posts, maar toch kan de magic number voor jou anders zijn.

Er bestaan ook tools die de performance van je hashtags automatisch voor je kunnen analyseren. Voorbeelden van dit soort tools zijn Iconosquare en Sprout Social.

Andere manieren om hashtags te gebruiken voor je marketingstrategie

Image 2018-10-30 at 2.38.47 PM

Je kunt hashtags ook nog op andere manieren gebruiken. Zo kun je zoeken naar je eigen hashtag (in ons geval #competencefactory) om te kijken wat er over je bedrijf gepost wordt. Ook worden er regelmatig populaire hashtags gestart door bedrijven. Dit is wel een lastige strategie, zeker voor kleinere bedrijven. Want hoe zorg je ervoor dat mensen je hashtag ook echt gaan gebruiken? Die hashtag moet grappig, slim of opvallend zijn om aan te slaan. Zo startte KLM de hashtag #MyKLMmoment. Posts die deze hashtag gebruiken maken kans om gerepost te worden op het populaire Instagram-account van KLM.

Meer leren over social media marketing? Wij hebben een uitgebreid aanbod aan social media trainingen. Onze ervaren trainers helpen je graag bij het vergroten van jouw  online succes. Meld je snel aan!

 

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Praktijkgerichte trainingen

Je leert het snelst door te doen. Daarom geven we geen hoorcolleges, maar zetten we je aan het werk. Aan de hand van prikkelende opdrachten en praktijkcases doe je inzichten op die je direct kunt toepassen. Ook krijg je de ruimte om je eigen vragen te stellen. Zo ga je gegarandeerd naar huis met kennis waar je echt iets aan hebt.

Inspirerende locatie

Uit welke richting je ook komt, onze trainingslocatie is makkelijk te bereiken. We zitten pal naast Utrecht Centraal, met om de hoek een parkeergarage. De trainingsruimtes zijn licht, kleurrijk en voorzien van handige faciliteiten - zoals whitewalls voor een brainstorm. Zo stimuleren we concentratie, creativiteit en samenwerking.

Voor elk budget

We willen dat iedereen goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporatie, maar ook freelancers, ondernemers en non-profit professionals. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Boek je slim (heel vroeg, of juist last minute), dan betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

CF-community

Volg je een training, dan ben je automatisch lid van de CF-community. Daarmee krijg je toegang tot mooie evenementen, zoals gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse trip naar het Google-hoofdkantoor in Dublin. Ook krijg je 50% korting op alle In a Day-events, zoals Growth hacking in a day en Design thinking in a day.