Wanneer gebruik je een infographic?

De combinatie van data, tekst en beeld zorgt ervoor dat infographics gemakkelijk te verwerken zijn door onze hersenen.

- Ruben Olislagers

Infographics kunnen voor veel doeleinden ingezet worden. De combinatie van data, tekst en beeld zorgt ervoor dat infographics gemakkelijk te verwerken zijn door onze hersenen. Daardoor vormen ze een perfecte manier om:

  • processen te verduidelijken
  • “saaie data” op een boeiende manier weer te geven
  • een verhaal te vertellen
  • een grote hoeveelheid informatie scanbaar te maken

Een effectieve infographic

Infographics kunnen heel krachtig zijn, maar dat geldt zeker niet voor elke infographic. Het gaat namelijk ook vaak mis. Op deze manier wordt je infographic zo effectief mogelijk:

Houd rekening met de context
Als je denkt aan een infographic zie je waarschijnlijk direct een langwerpige versie op een website voor je. Doordat dat idee van een infographic zo in ons hoofd zit gaat het nog wel eens mis als een infographic binnen een andere context gebruikt wordt. Bijvoorbeeld in een presentatie of in een boek.

Dat lange formaat is in een presentatie of boek natuurlijk helemaal niet handig. Alles wordt dan fijngedrukt en moeilijk leesbaar. Ook is in een presentatie of boek vaak minder informatie nodig. Tijdens een presentatie kan de presentator een deel van de boodschap vertellen en de infographic inleiden. In een boek staat een deel van het verhaal vaak al in de tekst

Kijk voordat je met je infographic aan de slag gaat dus altijd goed naar de context waarin de infographic bekeken wordt.

Let op je design
Ook in het design gaat nogal eens wat mis. Eén van de grote voordelen van een infographic is de scanbaarheid. Daarom zijn de volgende zaken belangrijk:

  • Belangrijke informatie moet de aandacht grijpen. Als een infographic te druk is wordt dat moeilijk. Houd hem dus rustig, zodat de belangrijke informatie er écht uitspringt.
  • Tekst moet goed leesbaar zijn. Zorg dus voor een fijn lettertype en voorkom dat tekst wegvalt in de achtergrond.

Zorg voor een heldere boodschap
Het volgende kun je doen om je boodschap te versterken:

  • Voordat iemand je infographic gaat bekijken wil hij weten waar hij over gaat. Zorg dus voor een goede titel, die direct de aandacht grijpt.
  • Gebruik niet te veel tekst. Dat maakt de infographic minder scanbaar.
  • Maak data interessanter door er een conclusie aan te verbinden. Wat moeten we met deze informatie?
  • Zorg voor een goede bronvermelding. Niet iedereen gelooft direct wat je in jouw infographic vertelt.

Test, test, test!
Jij en je team hebben goed over de infographic nagedacht en zijn er misschien dagen mee bezig geweest. Voor jou is het 100% duidelijk wat je met de infographic wilt vertellen. Maar is dat voor anderen ook zo? Voordat je jouw infographic gaat gebruiken is het belangrijk dat je hem goed test. Laat hem daarom eens zien aan een aantal mensen zonder voorkennis. Snappen zij waar het over gaat? En wat jij met de infographic wilt bereiken?

Hoe maak je een infographic?

Je hoeft geen designer te zijn om een infographic te maken (al helpt het natuurlijk wel). Er zijn tegenwoordig hele toegankelijke tools waarmee je ook zonder design ervaring een mooi ontwerp kunt maken.

Tools voor leken
Er zijn veel tools waarmee je als leek redelijk makkelijk én gratis infographics kunt maken. Als je wilt kan dat zelfs met het oude, vertrouwde PowerPoint. De cursisten van onze training ‘Infographics maken’ creëren soms verrassend mooie dingen met een combinatie van PowerPoint en gratis iconen van Freepik.com. Andere favorieten zijn Canva en Piktochart. Beide zijn (beperkt) gratis te gebruiken en bieden handige templates en vrij te gebruiken iconen.

Tools voor designers
Ben je wat meer ervaren in ontwerpen en wil je jouw eigen iconen en illustraties maken? Dan is het gratis Adobe XD een aanrader. Met dit programma kun je de infographic helemaal from scratch creëren.

Wil je professioneel aan de slag met het creëren van infographics? Dan is Adobe Illustrator onze favoriet. Dit programma heeft heel veel mogelijkheden en je kunt er een eigen beeldbank in aanleggen.

Leren hoe je met deze tools aan de slag gaat? We bespreken het tijdens de training 'Infographics maken'.

Voorbeelden van goede en minder goede infographics

De volgende infographics zien er beide goed uit. Toch is de ene veel sterker dan de andere. Onder de infographics vertelt Ruben Olislagers waarom.

wp-contentuploads201404Earth-Day-2014-Infographic.jpgfit-in__1200x9600

Dit is een goede infographic. Naast dat hij er mooi uitziet is het ook direct duidelijk wat de boodschap is.

  • Duidelijke boodschap: papierverspilling en hoeveel bomen dit kost
  • Tekst en beeld is goed te verwerken door de rustige vormgeving en het duidelijke contrast
  • Sterke vergelijkingen die direct tot de verbeelding spreken
  • Duidelijke conclusie: verander je gewoonte en gebruik minder papier

turning-water-and-energy-into-wine_51a660d6d2257_w587

Dit is ook een hele mooie infographic, maar hij is veel minder sterk dan de vorige. Het grootste probleem is dat de hoofdboodschap niet direct duidelijk wordt.

  • De titel 'Turning water and energy into wine’ zegt niet direct waar de infographic over gaat. Als je verder leest blijkt dat de hoofdboodschap eigenlijk is: duurzame oplossing voor minder water en energieverbruik bij het maken van wijn.
  • Deze belangrijke info staat links net onder de titel, maar is te wollig geschreven en daardoor niet direct duidelijk
  • Deze tekst is te klein en te lang waardoor mensen de hoofdboodschap missen en daardoor afhaken
  • De tekst en ook de meeste andere uitleg staat in kapitalen waardoor het voor de lezer lastiger wordt om de tekst te scannen. Daarnaast neemt het meer ruimte in beslag waardoor de tekst langer lijkt. Lange teksten worden vaak niet gelezen.
  • Verder staan sommige teksten gedeeltelijk over de illustratie heen, zoals de tekst linksboven bij het riviertje. Deze tekst wordt hierdoor nog slechter leesbaar.
  • Onderaan bij de conclusie staan veel getallen, maar doordat die niet met iets vergeleken worden krijgen we geen gevoel bij deze hoeveelheden.

Ontdekken hoe je een goede infographic maakt? Meld je aan voor onze training Infographics maken!

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Praktijkgerichte trainingen

Je leert het snelst door te doen. Daarom geven we geen hoorcolleges, maar zetten we je aan het werk. Aan de hand van prikkelende opdrachten en praktijkcases doe je inzichten op die je direct kunt toepassen. Ook krijg je de ruimte om je eigen vragen te stellen. Zo ga je gegarandeerd naar huis met kennis waar je echt iets aan hebt.

Inspirerende locatie

Uit welke richting je ook komt, onze trainingslocatie is makkelijk te bereiken. We zitten pal naast Utrecht Centraal, met om de hoek een parkeergarage. De trainingsruimtes zijn licht, kleurrijk en voorzien van handige faciliteiten - zoals whitewalls voor een brainstorm. Zo stimuleren we concentratie, creativiteit en samenwerking.

Voor elk budget

We willen dat iedereen goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporatie, maar ook freelancers, ondernemers en non-profit professionals. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Boek je slim (heel vroeg, of juist last minute), dan betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

CF-community

Volg je een training, dan ben je automatisch lid van de CF-community. Daarmee krijg je toegang tot mooie evenementen, zoals gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse trip naar het Google-hoofdkantoor in Dublin. Ook krijg je 50% korting op alle In a Day-events, zoals Growth hacking in a day en Design thinking in a day.

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.