Mogelijke zoekintenties

De intenties die een gebruiker kan hebben met een zoekopdracht zijn eindeloos. Kleine aanvullingen op één onderwerp kunnen een groot verschil maken. Zo is iemand die “schmink voorbeelden” intikt waarschijnlijk op zoek naar afbeeldingen. Iemand die zoekt op “hoe schminken” is waarschijnlijk op zoek naar how-to’s. En iemand die de zoekterm “schmink kopen” gebruikt is waarschijnlijk op zoek naar producten.

Zoekintentie en SEO

Google wil gebruikers de resultaten laten zien die hen het beste helpen. Zoekintentie is dus superbelangrijk bij het bepalen van de rankings. Google’s algoritme gebruikt allerlei indicatoren om te bepalen welke resultaten het beste bij de zoekintentie van de gebruikers passen. Bijvoorbeeld door te kijken naar het aantal mensen dat doorklikt op een resultaat (click through rate) en het aantal mensen dat heel snel weer terugkomt naar de resultatenpagina (bounce rate).

Als jij graag hoog wilt ranken zul jij dus rekening moeten houden met de zoekintentie van de gebruikers van Google. Je optimaliseert je content niet alleen op een zoekopdracht, maar ook op de zoekintentie die daarachter zit. Zo kan het zijn dat een goed geoptimaliseerd, lang, waardevol artikel lager scoort dan een pagina met producten en nauwelijks tekst. Gebruikers zijn dan blijkbaar op zoek naar producten, in plaats van naar informatie.

Hoe achterhaal je de zoekintentie?

Je kunt raden naar de zoekintentie, maar geloof ons, je zult er vaak naast zitten. Beter is het om de huidige resultaten in Google eens goed te bekijken en te analyseren.

In deze video van Moz legt Rand Fishkin het mooi uit:

Kijk maar eens naar deze resultaten:

Zie je het verschil? Kijk vooral ook naar wat er boven en naast de standaard resultaten getoond wordt:

  • bij “schmink voorbeelden” zie je bovenin afbeeldingen
  • bij “schmink kopen” worden er producten en lokale winkels getoond
  • bij “hoe schminken” zie je in het midden how-to video’s terugkomen

Dit zegt enorm veel over de zoekintentie van gebruikers én biedt extra optimalisatiekansen. Misschien moet je jouw afbeeldingen of video’s beter gaan optimaliseren. Ook de suggesties onderin kunnen je inzicht geven.

Meer leren over SEO? Volg dan eens één van onze SEO-trainingen.

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Praktijkgerichte trainingen

Je leert het snelst door te doen. Daarom geven we geen hoorcolleges, maar zetten we je aan het werk. Aan de hand van prikkelende opdrachten en praktijkcases doe je inzichten op die je direct kunt toepassen. Ook krijg je de ruimte om je eigen vragen te stellen. Zo ga je gegarandeerd naar huis met kennis waar je echt iets aan hebt.

Inspirerende locatie

Uit welke richting je ook komt, onze trainingslocatie is makkelijk te bereiken. We zitten pal naast Utrecht Centraal, met om de hoek een parkeergarage. De trainingsruimtes zijn licht, kleurrijk en voorzien van handige faciliteiten - zoals whitewalls voor een brainstorm. Zo stimuleren we concentratie, creativiteit en samenwerking.

Voor elk budget

We willen dat iedereen goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporatie, maar ook freelancers, ondernemers en non-profit professionals. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Boek je slim (heel vroeg, of juist last minute), dan betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

CF-community

Volg je een training, dan ben je automatisch lid van de CF-community. Daarmee krijg je toegang tot mooie evenementen, zoals gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse trip naar het Google-hoofdkantoor in Dublin. Ook krijg je 50% korting op alle In a Day-events, zoals Growth hacking in a day en Design thinking in a day.

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.