Hoe filters werken

Je data wordt door de filter gehaald vóór deze in Google Analytics terecht komt. De data die door een filter wordt uitgesloten komt dus niet in Google Analytics terecht. Dat betekent dat je deze data met geen mogelijkheid meer kunt terughalen als er iets fout gaat. En we beloven je: er gaan regelmatig dingen fout met filters. Daarom is het heel belangrijk dat je voorzichtig omgaat met je filters en dat je áltijd een backup hebt.

Google Analytics filters

De oplossing: meerdere dataweergaven

Wil je schone data, maar geen belangrijke data kwijtraken? Dan is het slim om meerdere dataweergaven aan te maken. Je kunt elke dataweergave zijn eigen doelen en filters geven. Ons advies is om een filtered-, test- en unfiltered-dataweergave aan te maken.

Filtered
Dit wordt je hoofdweergave, dus hierin wil je altijd schone data hebben. In deze weergave wijzig je niet zomaar iets waardoor resultaten verloren kunnen gaan. Alle doelen en filters in deze weergave zijn eerst uitgebreid getest. Met annotaties kun je aangeven wanneer je iets gewijzigd hebt, waardoor je gemakkelijk kunt onderzoeken waar veranderingen in de data vandaan komen..

Test
De testweergave is een soort speeltuin. Hier kun je alles zonder grote consequenties uitproberen. Het is handig om de meeste instellingen hetzelfde te houden als in de gefilterde weergave, zodat je verschillen in de data gemakkelijk kunt analyseren. Wil je zelf tests uit te voeren op de website en de data hiervan bekijken? Vergeet dan de filters die intern verkeer uitsluiten niet uit te schakelen.

Unfiltered
De unfiltered weergave is je backup. Hierin stel je geen filters in. Als er toch iets misgaat met de filters kun je hierin altijd de ongefilterde data terugvinden. Je doelen kun je hier wel instellen, want die vullen alleen aan. Hetzelfde geldt voor site search.

Nieuwe dataweergave aanmaken

Je kunt een nieuwe dataweergave aanmaken door onder ‘admin’ op ‘create view’ te klikken. Heb je al veel filters en doelen in je huidige dataweergave staan? Dan is het waarschijnlijk handiger om die te kopiëren. Het is trouwens goed om te weten dat een dataweergave opnieuw begint met data verzamelen. Hij laat dus geen historische data zien, maar alleen data vanaf het moment dat je hem aanmaakt. Gooi dus geen bestaande dataweergaven weg, want dan kun je historische data permanent kwijtraken.

Filters testen in de testview

Het idee achter deze aanpak is dat je filters altijd eerst in de test-dataweergave aanmaakt. Vervolgens laat je deze wijziging een tijd lopen en kijk je hoe de data binnenkomt. Zie je gekke dingen? Wat is het verschil met de filtered-weergave? Om zo goed mogelijk te kunnen vergelijken is het slim om één wijziging per keer te testen. Dan weet je precies waar het mis gaat. Gaat alles goed? Dan kun je de filter met een gerust hart toevoegen aan de filtered-weergave.

Google Analytics geeft je inzicht in het succes van jouw bedrijf en helpt je kansen en knelpunten op te sporen. Het helpt je groeien! Meer leren over Google Analytics? Start dan met de training Google Analytics I of volg één van onze andere trainingen omtrent Analytics. Onze ervaren experts laten je graag nog veel meer handige mogelijkheden zien!

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Daarom kies je Competence Factory

What you see is what you pay

Je betaalt gewoon de prijs die je op de website ziet. Nooit bijkomende kosten.

Transparant over locatie

Trainingen zijn altijd in Utrecht, pal naast het Centraal Station.

Les in creatieve spaces

Voel je thuis en leef je uit. Teken je ideeën gerust uit op de white walls.

Top 20-trainingen gaan altijd door

Lekker snel starten, en je wordt nooit omgeboekt naar een andere dag.

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.