Hoe filters werken

Je data wordt door de filter gehaald vóór deze in Google Analytics terecht komt. De data die door een filter wordt uitgesloten komt dus niet in Google Analytics terecht. Dat betekent dat je deze data met geen mogelijkheid meer kunt terughalen als er iets fout gaat. En we beloven je: er gaan regelmatig dingen fout met filters. Daarom is het heel belangrijk dat je voorzichtig omgaat met je filters en dat je áltijd een backup hebt.

Google Analytics filters

De oplossing: meerdere dataweergaven

Wil je schone data, maar geen belangrijke data kwijtraken? Dan is het slim om meerdere dataweergaven aan te maken. Je kunt elke dataweergave zijn eigen doelen en filters geven. Ons advies is om een filtered-, test- en unfiltered-dataweergave aan te maken.

Filtered
Dit wordt je hoofdweergave, dus hierin wil je altijd schone data hebben. In deze weergave wijzig je niet zomaar iets waardoor resultaten verloren kunnen gaan. Alle doelen en filters in deze weergave zijn eerst uitgebreid getest. Met annotaties kun je aangeven wanneer je iets gewijzigd hebt, waardoor je gemakkelijk kunt onderzoeken waar veranderingen in de data vandaan komen..

Test
De testweergave is een soort speeltuin. Hier kun je alles zonder grote consequenties uitproberen. Het is handig om de meeste instellingen hetzelfde te houden als in de gefilterde weergave, zodat je verschillen in de data gemakkelijk kunt analyseren. Wil je zelf tests uit te voeren op de website en de data hiervan bekijken? Vergeet dan de filters die intern verkeer uitsluiten niet uit te schakelen.

Unfiltered
De unfiltered weergave is je backup. Hierin stel je geen filters in. Als er toch iets misgaat met de filters kun je hierin altijd de ongefilterde data terugvinden. Je doelen kun je hier wel instellen, want die vullen alleen aan. Hetzelfde geldt voor site search.

Nieuwe dataweergave aanmaken

Je kunt een nieuwe dataweergave aanmaken door onder ‘admin’ op ‘create view’ te klikken. Heb je al veel filters en doelen in je huidige dataweergave staan? Dan is het waarschijnlijk handiger om die te kopiëren. Het is trouwens goed om te weten dat een dataweergave opnieuw begint met data verzamelen. Hij laat dus geen historische data zien, maar alleen data vanaf het moment dat je hem aanmaakt. Gooi dus geen bestaande dataweergaven weg, want dan kun je historische data permanent kwijtraken.

Filters testen in de testview

Het idee achter deze aanpak is dat je filters altijd eerst in de test-dataweergave aanmaakt. Vervolgens laat je deze wijziging een tijd lopen en kijk je hoe de data binnenkomt. Zie je gekke dingen? Wat is het verschil met de filtered-weergave? Om zo goed mogelijk te kunnen vergelijken is het slim om één wijziging per keer te testen. Dan weet je precies waar het mis gaat. Gaat alles goed? Dan kun je de filter met een gerust hart toevoegen aan de filtered-weergave.

Google Analytics geeft je inzicht in het succes van jouw bedrijf en helpt je kansen en knelpunten op te sporen. Het helpt je groeien! Meer leren over Google Analytics? Volg dan één van onze trainingen. Onze ervaren experts laten je graag nog veel meer handige mogelijkheden zien!

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Praktijkgerichte trainingen

Je leert het snelst door te doen. Daarom geven we geen hoorcolleges, maar zetten we je aan het werk. Aan de hand van prikkelende opdrachten en praktijkcases doe je inzichten op die je direct kunt toepassen. Ook krijg je de ruimte om je eigen vragen te stellen. Zo ga je gegarandeerd naar huis met kennis waar je echt iets aan hebt.

Inspirerende locatie

Uit welke richting je ook komt, onze trainingslocatie is makkelijk te bereiken. We zitten pal naast Utrecht Centraal, met om de hoek een parkeergarage. De trainingsruimtes zijn licht, kleurrijk en voorzien van handige faciliteiten - zoals whitewalls voor een brainstorm. Zo stimuleren we concentratie, creativiteit en samenwerking.

Voor elk budget

We willen dat iedereen goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporatie, maar ook freelancers, ondernemers en non-profit professionals. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Boek je slim (heel vroeg, of juist last minute), dan betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

CF-community

Volg je een training, dan ben je automatisch lid van de CF-community. Daarmee krijg je toegang tot mooie evenementen, zoals gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse trip naar het Google-hoofdkantoor in Dublin. Ook krijg je 50% korting op alle In a Day-events, zoals Growth hacking in a day en Design thinking in a day.

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.