Wat is content first design?

De term content first zegt het eigenlijk al: je bepaalt eerst wat je wilt vertellen en kijkt vervolgens hoe je dat met design kunt versterken. De teksten hoeven nog niet perfect, maar de grote lijnen moeten bekend zijn voor de start van het designproces. De tekst is het uitgangspunt en fungeert als inspiratie voor het design.

Waarom content first?

Voor bijna elke website is de inhoud het belangrijkste. Het verhaal, de boodschap: daar gaat het om. Het is daarom logisch dat de inhoud het startpunt vormt bij de ontwikkeling van een website. Wanneer er te laat wordt nagedacht over de content ontstaan er problemen:
Blokken moeten aan het einde worden aangepast, omdat de tekst er niet in past. Dit zorgt vervolgens weer voor frustratie bij designers, omdat hun design hierdoor soms niet meer “klopt”.
Er missen complete paginadesigns, omdat er geen rekening is gehouden met een deel van de content.
Er worden concessies gedaan in het overbrengen van de boodschap. Tekstschrijvers moeten rekening houden met het design en daardoor soms suboptimale keuzes maken.
Content marketeers en designers overleggen niet, waardoor mooie kansen gemist worden.

Deze content kun je gebruiken

Storylines
Een storyline is een globale uitwerking van het verhaal dat je wilt vertellen. Deze storyline fungeert als inspiratie voor het design. Uiteindelijk kunnen tekst en beeld samenwerken om dit verhaal zo goed mogelijk over te brengen.

Proto text
Proto text is een ruwe opzet van de teksten. Je kunt hiervoor een draft versie van de webteksten, teksten van de oude website of zelfs teksten van een concurrent gebruiken. Op die manier kan een betere inschatting gemaakt worden van de benodigde blokken en pagina’s.

Definitieve teksten
Natuurlijk kun je ook al definitieve webteksten maken voordat je begint met designen. Ik ben echter van mening dat er nog voldoende speling moet zitten in de teksten. Uiteindelijk is het de combinatie van tekst en beeld die je verhaal het sterkst overbrengt. Maak dus gebruik van beide expertises.

Samenwerking tussen designers en content marketeers

Mooi is dat op deze manier een veel nauwere samenwerking kan ontstaan tussen content marketeers en designers. Zij gaan samen het verhaal vertellen. Zorg er dus voor dat er regelmatig tussen deze partijen overlegd wordt. Designers kunnen meedenken over de content, en de content marketeers over het design. 1 plus 1 is meer dan 2.

Meer leren over dit onderwerp? Meld je aan voor één van onze trainingen op het gebied van content!

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Praktijkgerichte trainingen

Je leert het snelst door te doen. Daarom geven we geen hoorcolleges, maar zetten we je aan het werk. Aan de hand van prikkelende opdrachten en praktijkcases doe je inzichten op die je direct kunt toepassen. Ook krijg je de ruimte om je eigen vragen te stellen. Zo ga je gegarandeerd naar huis met kennis waar je echt iets aan hebt.

Inspirerende locatie

Uit welke richting je ook komt, onze trainingslocatie is makkelijk te bereiken. We zitten pal naast Utrecht Centraal, met om de hoek een parkeergarage. De trainingsruimtes zijn licht, kleurrijk en voorzien van handige faciliteiten - zoals whitewalls voor een brainstorm. Zo stimuleren we concentratie, creativiteit en samenwerking.

Voor elk budget

We willen dat iedereen goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporatie, maar ook freelancers, ondernemers en non-profit professionals. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Boek je slim (heel vroeg, of juist last minute), dan betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

CF-community

Volg je een training, dan ben je automatisch lid van de CF-community. Daarmee krijg je toegang tot mooie evenementen, zoals gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse trip naar het Google-hoofdkantoor in Dublin. Ook krijg je 50% korting op alle In a Day-events, zoals Growth hacking in a day en Design thinking in a day.

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.