Wat is content first design?

De term content first zegt het eigenlijk al: je bepaalt eerst wat je wilt vertellen en kijkt vervolgens hoe je dat met design kunt versterken. De teksten hoeven nog niet perfect, maar de grote lijnen moeten bekend zijn voor de start van het designproces. De tekst is het uitgangspunt en fungeert als inspiratie voor het design.

Waarom content first?

Voor bijna elke website is de inhoud het belangrijkste. Het verhaal, de boodschap: daar gaat het om. Het is daarom logisch dat de inhoud het startpunt vormt bij de ontwikkeling van een website. Wanneer er te laat wordt nagedacht over de content ontstaan er problemen:
Blokken moeten aan het einde worden aangepast, omdat de tekst er niet in past. Dit zorgt vervolgens weer voor frustratie bij designers, omdat hun design hierdoor soms niet meer “klopt”.
Er missen complete paginadesigns, omdat er geen rekening is gehouden met een deel van de content.
Er worden concessies gedaan in het overbrengen van de boodschap. Tekstschrijvers moeten rekening houden met het design en daardoor soms suboptimale keuzes maken.
Content marketeers en designers overleggen niet, waardoor mooie kansen gemist worden.

Deze content kun je gebruiken

Storylines
Een storyline is een globale uitwerking van het verhaal dat je wilt vertellen. Deze storyline fungeert als inspiratie voor het design. Uiteindelijk kunnen tekst en beeld samenwerken om dit verhaal zo goed mogelijk over te brengen.

Proto text
Proto text is een ruwe opzet van de teksten. Je kunt hiervoor een draft versie van de webteksten, teksten van de oude website of zelfs teksten van een concurrent gebruiken. Op die manier kan een betere inschatting gemaakt worden van de benodigde blokken en pagina’s.

Definitieve teksten
Natuurlijk kun je ook al definitieve webteksten maken voordat je begint met designen. Ik ben echter van mening dat er nog voldoende speling moet zitten in de teksten. Uiteindelijk is het de combinatie van tekst en beeld die je verhaal het sterkst overbrengt. Maak dus gebruik van beide expertises.

Samenwerking tussen designers en content marketeers

Mooi is dat op deze manier een veel nauwere samenwerking kan ontstaan tussen content marketeers en designers. Zij gaan samen het verhaal vertellen. Zorg er dus voor dat er regelmatig tussen deze partijen overlegd wordt. Designers kunnen meedenken over de content, en de content marketeers over het design. 1 plus 1 is meer dan 2.

Meer leren over dit onderwerp? Meld je aan voor één van onze trainingen op het gebied van content!

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Inspirerende, centraal gelegen locaties

Trainingslocaties van Competence Factory liggen altijd lekker centraal; in hartje Amsterdam en pal naast station Utrecht Centraal. De ruimtes stimuleren concentratie, creativiteit en samenwerking. We willen ook graag dat je je thuis voelt, en hebben ze daarom kleurrijk ingericht en mooi verlicht. In onze ruimtes vind je bovendien grote white walls voor brainstorms.

Trainingen voor ieder budget

We willen dat iederéén goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporate met een flink opleidingsbudget, maar ook de freelance ontwerper, de zelfstandig adviseur, de ondernemer en de non-profit professional. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Wanneer je slim (heel vroeg, of juist last minute) boekt, betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

Bekijk onze aanbiedingen

CF community

Wanneer je een training bijwoont, ben je automatisch lid van de CF community. We organiseren mooie evenementen voor onze leden, waaronder gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse reis naar het Google hoofdkantoor. Ook krijgen CF communityleden 50% korting op de 'In a Day' events, waaronder Growth Hacking in a day en Design Thinking in a day.

Ga naar de events