Hoe werkt deze checkout-functie?

De checkout-tag
Het is al langer mogelijk om product-tags toe te voegen aan je posts, waardoor mensen direct kunnen doorklikken naar de productpagina op je website. Die stap wordt met deze nieuwe functie dus overgeslagen. In plaats van een knop met ‘Visit website’ krijg je een knop met ‘Checkout on Instagram’ te zien. De checkout-tag kan worden toegevoegd aan organische posts, Stories en Explore content. De functie kan nog niet aan advertenties worden gekoppeld.

Checkout_Banner

Het bestelproces
Wanneer je doorklikt op ‘Checkout on Instagram’ kom je op een nieuw scherm terecht waar je onder andere de maat en kleur van het artikel kunt selecteren. In de volgende stap wordt om je gegevens voor verzending en betaling gevraagd. Deze informatie wordt daarna veilig door Instagram opgeslagen. Zo kun je de volgende keer binnen een paar klikken een nieuwe bestelling plaatsen en betalen. Instagram houdt je binnen de app op de hoogte van je bestelling, door middel van notificaties.

De nieuwe ‘orders’ sectie
In een nieuwe sectie genaamd ‘orders’ kunnen gebruikers de status van hun bestelling checken. Ook kunnen ze hier hun bestelling annuleren, een retouraanvraag doen en contact opnemen met de verkoper.

Betaalmogelijkheden
Op dit moment kunnen gebruikers betalen met PayPal, Visa, Mastercard, American Express en Discovered. Hoe dat in de toekomst in Nederland zal zijn is nog niet bekend.

Integraties met e-commerce platformen
Instagram heeft aangegeven dat ze het in de toekomst mogelijk willen maken om de checkout functie te integreren met e-commerce platformen als Shopify en CommerceHub.

Data en GDPR
Verkopers krijgen misschien wat minder data vanuit Checkout with Instagram dan ze gewend zijn. Alleen informatie die nodig is voor het verzenden van de bestelling wordt met hen gedeeld. Ook krijgen gebruikers de optie om hun e-mailadres voor marketingdoeleinden met de verkoper te delen, helemaal volgens de GDPR.

Checkout

Selling fee

Om deze functie te kunnen gebruiken zul je als verkoper een kleine selling fee moeten betalen. Met de opbrengsten zal Instagram de checkout-functie gaan verbeteren. Ook zullen fees van bijvoorbeeld PayPal hiervan betaald worden. De koper wordt hier dus niet mee belast. Voor veel bedrijven zal het de investering waard zijn, omdat het aantal aankopen waarschijnlijk zal stijgen. Hoe gemakkelijker het is om iets te bestellen, hoe minder kans dat mensen tussendoor zullen afhaken.

De toekomst

Het grote gemak waarmee gebruikers producten kunnen bestellen gaat waarschijnlijk voor hogere conversieratio’s en een betere ROI leiden. Als je deze functie kunt gaan combineren met advertenties, waardoor je gericht kunt targeten en retargeten wordt het nog interessanter. Wij zijn erg benieuwd wat deze nieuwe ontwikkeling teweeg gaat brengen!

Meer uit jouw social advertising halen en op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Meld je aan voor één onze trainingen over social advertising!

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Daarom kies je Competence Factory

What you see is what you pay

Je betaalt gewoon de prijs die je op de website ziet. Nooit bijkomende kosten.

Transparant over locatie

Trainingen zijn altijd in Utrecht, pal naast het Centraal Station.

Les in creatieve spaces

Voel je thuis en leef je uit. Teken je ideeën gerust uit op de white walls.

Top 20-trainingen gaan altijd door

Lekker snel starten, en je wordt nooit omgeboekt naar een andere dag.

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.