De basis van een verhaal

Bij het vertellen van een verhaal is de opbouw het belangrijkste. Er is een duidelijk begin, midden en een eind, verbonden met een rode draad die alles bij elkaar houdt. De hoofdpersoon, vaak de held, neemt jou mee in het verhaal. Je maakt kennis met verschillende karakters die samenkomen door conflict, dilemma of worsteling.

Denk bijvoorbeeld aan het verhaal van Roodkapje (de held). Zij wordt door haar moeder op pad gestuurd om eten naar haar zieke grootmoeder te brengen. Moeder zegt dat Roodkapje absoluut niet van het pad af mag. Tijdens haar wandeling ziet Roodkapje een hoop mooie bloemen die van het pad af liggen. Ze twijfelt of ze de bloemen gaat plukken (dilemma). Ze doet het toch. Vervolgens komt ze in aanraking met de wolf (de slechterik). Hij vraagt Roodkapje wat ze gaat doen. Zij antwoordt: “Eten brengen naar mijn zieke grootmoeder”. De wolf weet genoeg en gaat op pad naar het huis van grootmoeder.

Dit bekende verhaal laat een sterke opbouw zien. Je maakt kennis met de hoofdpersoon, leert over de situatie en leeft mee gedurende het verhaal: stapt ze wel of niet van het pad af, eet de wolf haar op of laat hij haar met rust? Deze spanning zorgt ervoor dat je aandachtig blijft lezen.

Dit kun jij ook toepassen om het verhaal van jouw merk of bedrijf over te brengen op je doelgroep. Hiermee maak je jouw merk persoonlijk en authentiek. Het verhaal prikkelt je, maakt je emotioneel, zet je aan het denken of laat je lachen. Dat zorgt voor een gevoel van verbinding.

sky

Wat is de waarde van online storytelling?

Met het gebruik van online storytelling zet jij in een korte, strategische manier neer wie jij bent en waar je voor staat. Dit kun je doen met het schrijven van een verhaal, maar gebruik ook zeker beeld en video. Laat jouw klanten zien wat voor bedrijf jij bent en geef verschillende perspectieven op het verhaal. Dit doe je bijvoorbeeld door leveranciers of klanten aan het woord te laten. Creëer een loyale following en een sterke band met je klanten.

Bekijk deze voorbeelden van online storytelling van Lego en Telfort eens. Probeer daarbij te ontdekken hoe de opbouw is neergezet. Wat valt je op als je het vergelijkt met het verhaal van Roodkapje? Welke elementen komen terug?

Zet online storytelling zelf in

Nu wordt het tijd om zelf aan de slag te gaan. Er zijn een aantal zaken waar je goed over na moet denken:

  1. Onderscheidend en uniek
    Wat is het dat jouw bedrijf of product onderscheidt van concurrenten? Laat zien waar jij voor staat en wat je uniek maakt. Maar denk ook eens terug aan de start van je bedrijf of product. Wat was het moment dat het allemaal begon? Of je de focus legt op de meerwaarde van je bedrijf of meer vertelt over het ontstaan is aan jou. In het voorbeeld van Lego is duidelijk de geschiedenis van het bedrijf te zien. Bij Telfort gaat het juist om het feit dat zij goedkoper zijn dan de concurrent. Denk dus goed na over wat bij jou past.
  2. Verdeel de rollen
    Wat zijn de belangrijkste personen geweest bij het ontwikkelen van jouw bedrijf of merk? Met welke karakters zet jij jouw unieke boodschap neer? Met deze mensen creëer je de bouwstenen van het verhaal. En vergeet vooral jezelf niet.
  3. Blijf altijd eerlijk
    Mensen prikken direct door een verzonnen verhaal heen. Maak het transparant en eerlijk. Hiermee zorg je dat jouw klanten zich verbonden voelen met de boodschap.
  4. Zorg voor consistentie
    Dit is misschien wel het belangrijkste punt. Bij online storytelling moet het verhaal overeenkomen met jouw missie en de cultuur van je bedrijf. Als het niet correspondeert met waar jij voor staat dan is het verhaal niet geloofwaardig en mist het de verbinding tussen jouw bedrijf en de doelgroep.

Wil jij meer leren over het inzetten van online storytelling? Schrijf je dan in voor de Training Online storytelling!

 

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Praktijkgerichte trainingen

Je leert het snelst door te doen. Daarom geven we geen hoorcolleges, maar zetten we je aan het werk. Aan de hand van prikkelende opdrachten en praktijkcases doe je inzichten op die je direct kunt toepassen. Ook krijg je de ruimte om je eigen vragen te stellen. Zo ga je gegarandeerd naar huis met kennis waar je echt iets aan hebt.

Inspirerende locatie

Uit welke richting je ook komt, onze trainingslocatie is makkelijk te bereiken. We zitten pal naast Utrecht Centraal, met om de hoek een parkeergarage. De trainingsruimtes zijn licht, kleurrijk en voorzien van handige faciliteiten - zoals whitewalls voor een brainstorm. Zo stimuleren we concentratie, creativiteit en samenwerking.

Voor elk budget

We willen dat iedereen goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporatie, maar ook freelancers, ondernemers en non-profit professionals. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Boek je slim (heel vroeg, of juist last minute), dan betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

CF-community

Volg je een training, dan ben je automatisch lid van de CF-community. Daarmee krijg je toegang tot mooie evenementen, zoals gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse trip naar het Google-hoofdkantoor in Dublin. Ook krijg je 50% korting op alle In a Day-events, zoals Growth hacking in a day en Design thinking in a day.

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.