Opleiding Webredacteur

Verleidelijke SEO-proof copy schrijven, een doordachte contentstrategie opzetten, populaire social posts plaatsen, de gebruiksvriendelijkheid van je site bewaken: tijdens de opleiding Webredacteur leer je alle specialismen kennen die je nodig hebt om in het vak succesvol te zijn. Je wordt begeleid door enthousiaste docenten met jaren praktijkervaring. Zij nemen je mee door de theorie en zetten je aan het werk. Zo ben je na afloop klaar voor een volgende stap in je carrière.

Wat doet een webredacteur?

Als webredacteur ben je verantwoordelijk voor het redactiewerk aan een website. Je houdt ‘m up-to-date, bepaalt welke content erop staat en zorgt voor aantrekkelijke teksten die goed scoren in zoekmachines. Ook bewaak je de huisstijl en zorg je dat bezoekers snel hun weg vinden. Zo lever je een belangrijke bijdrage aan het succes van je organisatie en de kracht van je merk. Want een sterke site levert uiteindelijk leads en (trouwe) klanten op.

Wat kun je na het volgen van de opleiding Webredacteur

De opleiding is een combinatie van drie trainingen: Webredactie, Persuasive Copywriting en SEO-Copywriting. Na afloop kun je onder andere:

  • De doelgroepen en doelstellingen van je website bepalen;
  • Contentformats ontwikkelen die passen bij je merk en doelgroep;
  • Een SEO-strategie opzetten en uitvoeren;
  • Teksten schrijven die prettig lezen én voor conversie zorgen;
  • Advies geven over visuele content – zoals fotografie, infographics en vlogs;
  • Een overzichtelijk usability-onderzoek uitvoeren.

Programma van de opleiding Webredacteur

Persuasive copywriting

College 1

  • Hoe gebruik je het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action) om het gesprek met je lezer aan te gaan?
  • Wie je is doelgroep en hoe zet je hen in vier eenvoudige stappen aan tot conversie?
  • Hoe maak je een goede call-to-action?
  • Hoe kun je de inzichten van Cialdini en McGovern gebruiken om je lezers te overtuigen?
  • Schrijfopdracht: gebruik de AIDA-formule om een bestaande tekst te herschrijven. Deze bespreken we klassikaal, waarna deelnemers elkaar feedback geven
  • We onderzoeken het leesgedrag van een websitebezoeker, onder andere via eyetracking

College 2

  • Beginnen met schrijven: bepaal je communicatiedoelen en structuur
  • Tips voor vloeiende zinnen, die we gebruiken op een paar voorbeeldzinnen
  • Welke woorden gebruik je wel, en welke absoluut niet?
  • Hoe gebruik je argumentatie in je voordeel?
  • Hoe zorg je voor samenhang tussen vorm en inhoud?
  • Het belang van een goede titel, intro en eerste zin
  • Hoe knoop je een gesprek aan met je lezer?

SEO-copywriting

College 1

  • Hoe werkt Google?
  • Wat betekent 'relevantie'?
  • Linkbuilding nieuwe stijl: dit is het, en daarom is het belangrijk
  • Tools die je kunt gebruiken om je tekst beter vindbaar te maken
  • Zo zet je een SEO-strategie op
  • Cases: waarom zijn bepaalde sites zo verschrikkelijk goed vindbaar?

College 2

  • Zo maak je een keyword-analyse
  • Oké, en waar laat je die woorden op je pagina?
  • Schrijfopdracht: optimaliseer een bestaande tekst voor Google
  • De balans tussen leesbaarheid en vindbaarheid
  • Welke keyword-density moet je gebruiken?
  • Redigeertips: zo maak je een bestaande tekst snel SEO-proof
  • Afronding, vragen en evaluatie: laat je eigen teksten beoordelen door de groep of je docent

Webredactie

Dag 1

College 1

  • Wie is je doelgroep? In welke persona’s kun je deze onderverdelen?
  • Waarom heeft je organisatie eigenlijk een website: om producten te verkopen, een merkbeleving over te brengen of bezoekers te informeren?
  • Toptaken: wat doen de meeste bezoekers van je website?
  • Hoe gebruiksvriendelijk is je website? Je voert een simpel usability-onderzoek uit, waarbij andere deelnemers je testpanel zijn

College 2

  • Welke schrijfstijl gebruik je? Denk aan: informerend, activerend, conversie- of servicegericht
  • SEO: hoe zorg je dat je webteksten goed geïndexeerd worden door zoekmachines?

Dag 2

College 3

  • Je leert verschillende contentformats uitwerken
  • Hoe brief je beeldmakers als fotografen, videomakers, grafisch vormgevers en illustratoren?

College 4

  • Hoe maak je een goede contentplanning om ervoor te zorgen dat je contentplan wordt uitgevoerd?
  • Hoe bewaak je de tone of voice in tekst en beeld op je website met een stijlgids?

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Misschien vind je deze artikelen interessant

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.