Training Social marketing consultant

Social media zijn een uitstekend middel om dichter bij je doelgroep te komen. Maar voordat je een effectieve social media-strategie hebt, moet je cruciale beslissingen nemen. Wie wil je precies bereiken bijvoorbeeld, welke kanalen zet je in en wat voor content ga je delen? In de opleiding Social media expert komen alle aspecten van social media-marketing aan bod: van strategie tot creatie. Na afloop ben je een specialist op het gebied van social media en in staat om zelf een strategie te ontwikkelen en uit te voeren. 

Wat is social media marketing?

Simpel: social media-marketing bestaat uit alle marketingactiviteiten waarvoor je social media inzet. Denk aan een Facebookpagina om evenementen en acties aan te kondigen, Instagram stories om advertenties te laden en Pinterest om nieuwe producten te laten zien. Het voordeel van social media is dat ze een enorm bereik hebben, waarbinnen je tegen relatief lage kosten heel gericht kunt targeten. Dat maakt ze buitengewoon effectief.

Wat kun je na het volgen van de Training Social marketing consultant

  • Je kent de verschillende doelen waarvoor je social media kunt inzetten: van sales tot klanttevredenheid.
  • Je weet hoe je resultaatgerichte social media-doelen opstelt, hoe je doelgroepen definieert en welke kanalen hierbij passen.
  • Je kunt passende contentformats ontwikkelen en een contentplanning opstellen.
  • Je kent de marketing- en advertentiemogelijkheden van Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, YouTube, Pinterest en Snapchat. En dat niet alleen: je weet ook hoe je ze benut.
  • Je kent de geheimen achter succesvolle blogs en beelden, en kunt deze trucs en technieken toepassen.
  • Je weet hoe je de resultaten van campagnes meet. Vallen ze tegen? Dan stuur je adequaat bij.

Programma van de training Social marketing consultant

Programma dag 1 (college 1 en 2)

  • Je stelt resultaatgerichte social media-doelen op. Verkoop, leadgeneratie, mond-tot-mondreclame, klanttevredenheid: er zijn allerlei doelen waarvoor je social media kunt inzetten. In de training beslis je welke doelen jij precies wilt nastreven.
  • Je definieert je doelgroepen. Aan de hand van de customer journey en persona’s ontdek je wat de informatiebehoefte van je doelgroep is, en hoe je hen effectief kunt bereiken.
  • Je kiest je social media-kanalen. Je leert de ins & outs van o.a. Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube en Pinterest. Per platform bespreken we gebruikersgroepen, zakelijke mogelijkheden en praktische toepassingen.
  • Je start met market sensing. Social media kunnen je helpen om je markt en de reputatie van je organisatie in kaart te brengen. We laten je zien hoe je een concurrentie-analyse uitvoert aan de hand van benchmarking tools.
  • Je ontdekt op welke manieren je via social media kunt communiceren. Social media zijn meer dan marketingplatforms. Tijdens dit onderdeel ontdek je hoe je social media kunt inzetten om je klanten beter te begrijpen, je producten verder te ontwikkelen of diensten te verbeteren, je doelgroep te activeren en te organiseren.

Programma dag 2 (college 3 en 4)

  • Je verkent content voor social media. We laten je voorbeelden zien van prikkelende contentformats waarmee je doelgroepen activeert. Natuurlijk krijg je de gelegenheid om hierover te brainstormen. Ook krijg je een aantal praktische tips om goede content te creëren.
  • Je plant en organiseert. Je begrijpt wat er komt kijken bij de uitvoer van een social mediastrategie en stelt een contentkalender op. Ook krijg je tips om draagvlak te creëren binnen jouw organisatie.
  • Je leert hoe je je acties kunt monitoren. Je ontdekt met welke tools je online conversaties rondom jouw organisatie kunt monitoren.
  • Je meet en optimaliseert. Aan bod komen KPI’s, vanity metrics, Net Promoter Score en ROI. Je stelt KPI’s op waaraan je het succes van je social mediastrategie kunt aflezen. Dat gaat verder dan het aantal volgers! Ook bespreken we tools om resultaten te meten.

Programma dag 3 - Facebook en Instagram advertising I (college 5 en 6)

  • Je optimaliseert een Facebook-bedrijfspagina op basis van een concept dat je zelf hebt opgesteld.
  • Je onderzoekt verschillende strategieën om likes en fans te krijgen, en leert de do's en don'ts op Facebook en Instagram kennen.
  • Je ontdekt hoe je op Instagram en Facebook kunt scoren met content.
  • Je leert wat Facebook-groepen zijn en hoe je ze gebruikt.

Programma dag 4 -Facebook en Instagram advertising II (college 7 en 8)

  • Je krijgt uitleg over de verschillende advertentietypes en targetingopties op Facebook, en leert hoe je een advertentie-account aanmaakt.
  • Je leert alles over de structuur van een advertentie en definieert je doelstellingen aan de hand van de 'Ads Create Tool'.
  • Je ontdekt hoe je je bedrijfspagina promoot, hoe je updates boost en bestaande advertenties en campagnes aanpast.
  • Je verfijnt je doelgroep aan de hand van interest en behavior targeting.
  • Je stelt een budget op en maakt je campagne definitief.
  • Je krijgt handige tips om succesvolle advertenties te schrijven en aansprekend beeldmateriaal te kiezen.

Programma dag 5 - Schrijven voor social media (college 9 en 10)

  • Weet voor wie je schrijft: je leert de regels van Facebook, Twitter en Linkedin kennen.
  • Je definieert waarover je communiceert via social media, waarover beter niet, en hoe vaak je iets gaat posten.
  • Je leert de regels van online copy kennen en hoe je beeld, hashtags en links gebruikt.
  • Je creëert creatieve content door te variëren met berichttypen te variëren, verrassende invalshoeken te verzinnen en slim gebruik te maken van de actualiteit.
  • Je ontdekt hoe je relevante content voor je doelgroep verzamelt, welke contentplanningtools je kunt gebruiken en hoe je updates monitort.
  • Je leert de best practices van merken op social media kennen, maar ook de veelgemaakte fouten op social media.

Hoe bereid ik me voor?

Download hier alvast de whitepaper Social Media Strategy.

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Blog

donderdag 13 juni

Volgend jaar écht aan de slag met WhatsApp Advertising

Marketeers opgelet! WhatsApp Advertising komt eraan. Vanaf 2020 kun je door middel van advertenties in de WhatsApp status ee…

vrijdag 31 mei

Hoe meet je de resultaten van je social media strategie?

Stel strategische doelen op, maak ze SMART en meet je resultaten. Met deze combinatie maak jij jouw strategie tot een succes.

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.