Opleiding Google Analytics Expert

Google Analytics is een geweldige tool om in kaart te brengen hoe effectief je website is – en vooral: hoe je ‘m kunt verbeteren. Alleen al de basisfuncties van de software leveren een hoop nuttige inzichten op. Maar in de opleiding Google Analytics Expert ga je verder. Je duikt in de geavanceerde functies en leert hoe je je account 100% afstemt op je doelen. Je sluit af met het officiële Google Analytics IQ-examen.

Ieder jaar reist Competence Factory met een aantal cursisten en partners naar Google HQ in Dublin. Wil je mee? Check deze pagina

Wat is Google Analytics?

Met Google Analytics kun je analyseren wat er op je website gebeurt. Je ontdekt hoe je bezoekers zich op je site gedragen, waar ze vandaan komen, hoe ze zoeken en waar ze converteren (of juist afhaken). Met die informatie kun je je website verbeteren en gerichte advertentiecampagnes opstarten. Het enige wat je nodig hebt om met Google Analytics aan de slag te gaan, is een account dat gekoppeld is aan je website.

Wat kun je na het volgen van de opleiding Google Analytics Expert

De opleiding Google Analytics Expert is een combinatie van twee trainingen: Google Analytics I en Google Analytics II. Na afloop kun je onder andere:

  • Gerichte meetdoelen opstellen en beoordelen in hoeverre je deze haalt met je huidige site;
  • Aanbevelingen doen voor websiteverbeteringen, bijvoorbeeld om je conversie te verhogen en bouncerates te verlagen;
  • Je database en rapportages op verschillende manieren aanpassen, zodat je er gericht specifieke inzichten uit kunt halen;
  • Je Analytics- en Adwords-rapportages aan elkaar koppelen;
  • A/B-tests uitvoeren via Google Analytics, en conclusies trekken uit de resultaten;
  • Inzicht creëren in de manier waarop bezoekers reageren op de producten in een webshop;
  • Het Google Analytics IQ-examen afleggen.

Programma van de opleiding Google Analytics Expert

Google Analytics I

College 1

  • Inleiding in Google Analytics: wat gebeurt er op je site, waar komen je bezoekers vandaan, welke pagina's bezoeken ze, en waarom?
  • Basisfuncties van Google Analytics: tracking codes, data report, accountstructuur, properties, dataweergave, filters, bouncerate, uitstappercentage en statistiekgroepen.
  • Google Analytics installeren en inloggen in je account.
  • Acquisitie: je customer journey onder de loep. Via welke verkeersbronnen komen bezoekers op je site: organisch, betaald of display?
  • Gedrag: hoe navigeren bezoekers over je site? Rapporteer instappunten, uitstappunten en zoekgedrag.

College 2

  • Doelgroep: maak een bezoekersoverzicht. Waar komen ze vandaan, en hoeveel terugkerende bezoekers heb je?
  • Conversies: bepaal wat je wilt meten en wat de doelen van je website zijn. Hoe vaak haal je ze?
  • Dashboard: mogelijkheden, e-commerce, SEO/SEA, social media, IT/techniek, interne zoekmachine. Je dashboard inrichten, snelkoppelingen gebruiken, rapportages aanpassen én exporteren.
  • Tips & what's next: usability, A/B-testen en tagmanagementsysteem.

Google Analytics II

Dag 1

College 1

  • Introductie en inleiding, werken met het testaccount
  • Recap basistraining: nog even kort door de stof van Google Analytics I
  • Admin-omgeving en instellingen: cookieregels, accountstructuur, journey vastleggen, Adwords koppelen
  • Hoe gebruik je reguliere expressies?
  • Een aangepast dashboard instellen en je rapportinstellingen wijzigen. Annotaties: wie deed wat, en wanneer?

College 2

  • Segmentatie: webgedrag van verschillende groepen, standaardsegmenten, engagementrapport, segmentatie versus conversieratio
  • Aangepaste dimensies en statistieken: met extra code kun je nóg meer segmentatie toepassen.
  • Aangepaste statistieken: leadwaarde, scrollingtijd, temperatuur
  • Contentgroepen: hoe presteren de verschillende onderdelen van je site? Tracking, page views, regels, landingspagina's, analyses
  • Je rapporten aanpassen via de customization tab, rapporteren versus analyseren
  • Adwords en remarketing: welke Adwords-rapportages zijn beschikbaar in Google Analytics, en hoe koppel je ze aan elkaar?

Dag 2

College 3

  • A/B testen: content experiments, performance vergelijken, doelen optimaliseren, resultaten beoordelen
  • Multi Channel Funnels; werken met een ongefilterd (backup) profiel, de anatomie van een conversiepad, assisting interactions analysis, settings
  • Conversie-attributie, wat is dat? Conversie op verschillende kanalen, toeschrijvingsmodellen en beperkingen
  • Enhanced E-commerce: basisstatistieken, basisfunnel, implementatie, bedankpagina, bestelproces, productdetails, add to cart, productlijsten, GTM Support, inzichten, winkelgedrag, betaalgedrag, productprestaties
  • Data import, import dataset, refunds CSV, CSV uploaden, productgegevens importeren
  • Measurement plan: doelen bepalen, meetpunten, micro- en macroconversies, stappenplan

College 4

  • Custom data import: scope, schema key, imported data. Data typen, dimensies/metrics, data key
  • Debugging: dieper kijken naar metingen op een pagina, GTM debug mode, tools
  • Voorbereiden Google Analytics IQ-examen
  • Examen! 90 minuten, 70 vragen

 

Opleidingsdata

Amsterdam
Rotterdam
Utrecht
30
sep
Ma 30 september 2019 Ma 30 september 2019
Utrecht
1.720,-
Neem optie
21
okt
Ma 21 oktober 2019 Ma 21 oktober 2019
Utrecht
1.720,-
Neem optie
25
nov
Ma 25 november 2019 Ma 25 november 2019
Utrecht
1.720,-
Neem optie
16
dec
Ma 16 december 2019 Ma 16 december 2019
Utrecht
1.720,-
Neem optie
17
jan
Vr 17 januari 2020 Vr 17 januari 2020
Utrecht
1.720,-
Neem optie
25
feb
Di 25 februari 2020 Di 25 februari 2020
Utrecht
1.720,-
Neem optie
24
mrt
Di 24 maart 2020 Di 24 maart 2020
Utrecht
1.720,-
Neem optie
21
apr
Di 21 april 2020 Di 21 april 2020
Utrecht
1.720,-
Neem optie
22
mei
Vr 22 mei 2020 Vr 22 mei 2020
Utrecht
1.720,-
Neem optie
22
jun
Ma 22 juni 2020 Ma 22 juni 2020
Utrecht
1.720,-
Neem optie
13
jul
Ma 13 juli 2020 Ma 13 juli 2020
Utrecht
1.720,-
Neem optie
21
aug
Vr 21 augustus 2020 Vr 21 augustus 2020
Utrecht
1.720,-
Neem optie
10
sep
Do 10 september 2020 Do 10 september 2020
Utrecht
1.720,-
Neem optie
12
okt
Ma 12 oktober 2020 Ma 12 oktober 2020
Utrecht
1.720,-
Neem optie
12
nov
Do 12 november 2020 Do 12 november 2020
Utrecht
1.720,-
Neem optie
17
dec
Do 17 december 2020 Do 17 december 2020
Utrecht
1.720,-
Neem optie
19
jan
Di 19 januari 2021 Di 19 januari 2021
Utrecht
1.720,-
Neem optie

Op de hoogte blijven van nieuwe trainingen en events?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Misschien vind je deze artikelen interessant

20 augustusus 2019 | Noor Trommelen

Alle kennis compleet voor de stap naar ondernemerschap

Maak kennis met Daan Boekhoorn, founder van Converseon: een onlinemarketingbureau gevestigd in Weesp. Zelfstandig ondernemer …

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.