Opleiding Google Analytics Expert

Google Analytics is een geweldige tool om in kaart te brengen hoe effectief je website is – en vooral: hoe je ‘m kunt verbeteren. Alleen al de basisfuncties van de software leveren een hoop nuttige inzichten op. Maar in de opleiding Google Analytics Expert ga je verder. Je duikt in de geavanceerde functies en leert hoe je je account 100% afstemt op je doelen. Je sluit af met het officiële Google Analytics IQ-examen.

Wat is Google Analytics?

Met Google Analytics kun je analyseren wat er op je website gebeurt. Je ontdekt hoe je bezoekers zich op je site gedragen, waar ze vandaan komen, hoe ze zoeken en waar ze converteren (of juist afhaken). Met die informatie kun je je website verbeteren en gerichte advertentiecampagnes opstarten. Het enige wat je nodig hebt om met Google Analytics aan de slag te gaan, is een account dat gekoppeld is aan je website.

Wat kun je na het volgen van de opleiding Google Analytics Expert

De opleiding Google Analytics Expert is een combinatie van twee trainingen: Google Analytics I en Google Analytics II. Na afloop kun je onder andere:

  • Gerichte meetdoelen opstellen en beoordelen in hoeverre je deze haalt met je huidige site;
  • Aanbevelingen doen voor websiteverbeteringen, bijvoorbeeld om je conversie te verhogen en bouncerates te verlagen;
  • Je database en rapportages op verschillende manieren aanpassen, zodat je er gericht specifieke inzichten uit kunt halen;
  • Je Analytics- en Adwords-rapportages aan elkaar koppelen;
  • A/B-tests uitvoeren via Google Analytics, en conclusies trekken uit de resultaten;
  • Inzicht creëren in de manier waarop bezoekers reageren op de producten in een webshop;
  • Het Google Analytics IQ-examen afleggen.

Programma van de opleiding Google Analytics Expert

Google Analytics I

College 1

  • Inleiding in Google Analytics: wat gebeurt er op je site, waar komen je bezoekers vandaan, welke pagina's bezoeken ze, en waarom?
  • Basisfuncties van Google Analytics: tracking codes, data report, accountstructuur, properties, dataweergave, filters, bouncerate, uitstappercentage en statistiekgroepen.
  • Google Analytics installeren en inloggen in je account.
  • Acquisitie: je customer journey onder de loep. Via welke verkeersbronnen komen bezoekers op je site: organisch, betaald of display?
  • Gedrag: hoe navigeren bezoekers over je site? Rapporteer instappunten, uitstappunten en zoekgedrag.

College 2

  • Doelgroep: maak een bezoekersoverzicht. Waar komen ze vandaan, en hoeveel terugkerende bezoekers heb je?
  • Conversies: bepaal wat je wilt meten en wat de doelen van je website zijn. Hoe vaak haal je ze?
  • Dashboard: mogelijkheden, e-commerce, SEO/SEA, social media, IT/techniek, interne zoekmachine. Je dashboard inrichten, snelkoppelingen gebruiken, rapportages aanpassen én exporteren.
  • Tips & what's next: usability, A/B-testen en tagmanagementsysteem.

Google Analytics II

College 1

  • Introductie en inleiding, werken met het testaccount
  • Recap basistraining: nog even kort door de stof van Google Analytics I
  • Admin-omgeving en instellingen: cookieregels, accountstructuur, journey vastleggen, Adwords koppelen
  • Hoe gebruik je reguliere expressies?
  • Een aangepast dashboard instellen en je rapportinstellingen wijzigen. Annotaties: wie deed wat, en wanneer?

College 2

  • Segmentatie: webgedrag van verschillende groepen, standaardsegmenten, engagementrapport, segmentatie versus conversieratio
  • Aangepaste dimensies en statistieken: met extra code kun je nóg meer segmentatie toepassen.
  • Aangepaste statistieken: leadwaarde, scrollingtijd, temperatuur
  • Contentgroepen: hoe presteren de verschillende onderdelen van je site? Tracking, page views, regels, landingspagina's, analyses
  • Je rapporten aanpassen via de customization tab, rapporteren versus analyseren
  • Adwords en remarketing: welke Adwords-rapportages zijn beschikbaar in Google Analytics, en hoe koppel je ze aan elkaar?

College 3

  • A/B testen: content experiments, performance vergelijken, doelen optimaliseren, resultaten beoordelen
  • Multi Channel Funnels; werken met een ongefilterd (backup) profiel, de anatomie van een conversiepad, assisting interactions analysis, settings
  • Conversie-attributie, wat is dat? Conversie op verschillende kanalen, toeschrijvingsmodellen en beperkingen
  • Enhanced E-commerce: basisstatistieken, basisfunnel, implementatie, bedankpagina, bestelproces, productdetails, add to cart, productlijsten, GTM Support, inzichten, winkelgedrag, betaalgedrag, productprestaties
  • Data import, import dataset, refunds CSV, CSV uploaden, productgegevens importeren
  • Measurement plan: doelen bepalen, meetpunten, micro- en macroconversies, stappenplan

College 4

  • Custom data import: scope, schema key, imported data. Data typen, dimensies/metrics, data key
  • Debugging: dieper kijken naar metingen op een pagina, GTM debug mode, tools
  • Voorbereiden Google Analytics IQ-examen
  • Examen! 90 minuten, 70 vragen

Natuurlijk is er na het examen gelegenheid om een klein feestje te vieren!

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Praktijkgerichte trainingen

Je leert het snelst door te doen. Daarom geven we geen hoorcolleges, maar zetten we je aan het werk. Aan de hand van prikkelende opdrachten en praktijkcases doe je inzichten op die je direct kunt toepassen. Ook krijg je de ruimte om je eigen vragen te stellen. Zo ga je gegarandeerd naar huis met kennis waar je echt iets aan hebt.

Inspirerende locatie

Uit welke richting je ook komt, onze trainingslocatie is makkelijk te bereiken. We zitten pal naast Utrecht Centraal, met om de hoek een parkeergarage. De trainingsruimtes zijn licht, kleurrijk en voorzien van handige faciliteiten - zoals whitewalls voor een brainstorm. Zo stimuleren we concentratie, creativiteit en samenwerking.

Voor elk budget

We willen dat iedereen goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporatie, maar ook freelancers, ondernemers en non-profit professionals. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Boek je slim (heel vroeg, of juist last minute), dan betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

CF-community

Volg je een training, dan ben je automatisch lid van de CF-community. Daarmee krijg je toegang tot mooie evenementen, zoals gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse trip naar het Google-hoofdkantoor in Dublin. Ook krijg je 50% korting op alle In a Day-events, zoals Growth hacking in a day en Design thinking in a day.