Opleiding Creative copywriter (blended learning)

Je propositie, je design, je logo – als je aan een merk bouwt, moet alles kloppen. Dus ook je stem. Want hoe klínkt je merk eigenlijk? Tijdens de opleiding Creative copywriter ontdek je hoe je een brand identity doorvertaalt naar de juiste woorden. Je leert waar een overtuigende tekst aan voldoet, ontwikkelt onderscheidende verhaallijnen voor jouw organisatie en gaat aan de slag met copy voor verschillende kanalen. Na afloop kun je strategische, creatieve teksten schrijven die jouw merk versterken.

Let op: een deel van de opleiding bestaat uit ‘live’ colleges, het andere deel volg je online.

Wat doet een creative copywriter?

Als creative copywriter ben je meer dan iemand met een vlotte pen. Je schrijft altijd vanuit een strategie en gaat voor maximale impact bij je doelgroep. Dat doe je met een onderscheidende tone of voice, krachtige verhalen en originele invalshoeken. In feite creëer jij de talige kant van de brand identity, die verder bestaat uit bijvoorbeeld een propositie, huisstijl en webdesign. Dat maakt jou onmisbaar in het creatieve team achter een sterke merkbeleving.

Wat kun je na het volgen van de opleiding Creative copywriter (blended learning)

De opleiding Creative copywriter is een combinatie van drie trainingen: Schrijven voor social media, Persuasive copywriting en Online corporate storytelling. Na afloop kun je onder andere:

  • Pakkende berichten schrijven voor LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram
  • Het AIDA-model toepassen om overtuigende teksten te schrijven
  • On- en offline teksten schrijven die uitgelezen worden én converteren
  • Een corporate story uitwerken aan de hand van merkpersoonlijkheid, archetypes, symbolen en metaforen
  • Een persbericht schrijven vanuit een storytelling-perspectief
  • Verschillende verhaalgenres toepassen
  • Een verhaal vertellen via een strategische combinatie van mediakanalen

Programma van de opleiding Creative copywriter (blended learning)

Schrijven voor social media

College 1

  • Korte introductie: wat is contentmarketing en wat zijn de belangrijkste trends op dat gebied?
  • Drie schrijfformules
  • Pakkende headlines schrijven
  • Een krachtige call to action schrijven

College 2

  • Effectieve updates maken voor LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram
  • Technische aspecten: hashtags, beeld en video
  • Per platform: praktijkvoorbeelden, veelgemaakte fouten, schrijftips en checklist
  • Inhakers bedenken en publiceren
  • Tools voor contentplanning, contentcreatie en publiceren van content

Persuasive copywriting

College 1

  • Hoe gebruik je het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action) om het gesprek met je lezer aan te gaan?
  • Wie je is doelgroep en hoe zet je hen in vier eenvoudige stappen aan tot conversie?
  • Hoe maak je een goede call-to-action?
  • Hoe kun je de inzichten van Cialdini en McGovern gebruiken om je lezers te overtuigen?
  • Schrijfopdracht: gebruik de AIDA-formule om een bestaande tekst te herschrijven. Deze bespreken we klassikaal, waarna deelnemers elkaar feedback geven
  • We onderzoeken het leesgedrag van een websitebezoeker, onder andere via eyetracking

College 2

  • Beginnen met schrijven: bepaal je communicatiedoelen en structuur
  • Tips voor vloeiende zinnen, die we gebruiken op een paar voorbeeldzinnen
  • Welke woorden gebruik je wel, en welke absoluut niet?
  • Hoe gebruik je argumentatie in je voordeel?
  • Hoe zorg je voor samenhang tussen vorm en inhoud?
  • Het belang van een goede titel, intro en eerste zin
  • Hoe knoop je een gesprek aan met je lezer?

Online corporate storytelling – blended learning

Week 1 - 21 nov 2018

Wat houdt storytelling in? En waarom is storytelling zo belangrijk?

Week 2 - 28 nov 2018

We analyseren wat een verhaal krachtig maakt aan de hand van het motorisch moment.

Week 3 - 5 dec 2018

We onderzoeken twee andere elementen van storytelling: de moraal en de heilige graal. Je leert een kernboodschap schrijven en je houdt bovendien een interview.

Week 4 - 12 dec 2018

Ieder verhaal kent een held. Wie is de held in jouw corporate story? Je ontwikkelt een karakterbeschrijving.

Week 5 - 19 dec 2018

Een sterke corporate story straalt merkpersoonlijkheid uit. Je werkt voor jouw organisatie de merkpersoonlijkheid uit en enkele archetypes.

Week 6 - 2 jan 2019

We behandelen krachtige stijlfiguren als metaforen en symbolen. Je schrijft een boodschap met behulp van een metafoor.

Week 7 - 9 jan 2019

Een nieuw perspectief levert vaak en interessantere boodschap op. Je herschrijft hiertoe een persbericht vanuit een storytelling perspectief.

Week 8, 9 en 10 - 16, 23 en 30 jan 2019

Tenslotte vertel je je complete verhaal. Je schrijft een blog, een visieverhaal, een script voor een filmpje of een verhaal voor een dienst of organisatie.

Week 11 - 6 feb 2019

Live training - College 1

  • De kracht van verhalen
  • De structuur van verhalen
  • The Hero’s Journey
  • Empowerment stories
  • Verhalen in de marketingmix (praktijkcases)

Live training - College 2

  • Fanverhalen / fandoms
  • Hoe gebruik je social media voor (visual) storytelling?
  • Transmedia storytelling (definitie en praktijkvoorbeelden)
  • Virale video en vloggen
  • Praktijkoefeningen: a. Vind je verhaal; b. Vertel je verhaal

 

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Praktijkgerichte trainingen

Je leert het snelst door te doen. Daarom geven we geen hoorcolleges, maar zetten we je aan het werk. Aan de hand van prikkelende opdrachten en praktijkcases doe je inzichten op die je direct kunt toepassen. Ook krijg je de ruimte om je eigen vragen te stellen. Zo ga je gegarandeerd naar huis met kennis waar je echt iets aan hebt.

Inspirerende locatie

Uit welke richting je ook komt, onze trainingslocatie is makkelijk te bereiken. We zitten pal naast Utrecht Centraal, met om de hoek een parkeergarage. De trainingsruimtes zijn licht, kleurrijk en voorzien van handige faciliteiten - zoals whitewalls voor een brainstorm. Zo stimuleren we concentratie, creativiteit en samenwerking.

Voor elk budget

We willen dat iedereen goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporatie, maar ook freelancers, ondernemers en non-profit professionals. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Boek je slim (heel vroeg, of juist last minute), dan betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

CF-community

Volg je een training, dan ben je automatisch lid van de CF-community. Daarmee krijg je toegang tot mooie evenementen, zoals gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse trip naar het Google-hoofdkantoor in Dublin. Ook krijg je 50% korting op alle In a Day-events, zoals Growth hacking in a day en Design thinking in a day.