Opleiding Contentmarketeer

Een strategie ontwikkelen, krachtige verhaallijnen uitdenken, sterke content neerzetten, de juiste kanalen kiezen en vindbaar blijven in zoekmachines: als contentmarketeer moet je in een hoop specialismen thuis zijn. Tijdens de opleiding Contentmarketing verdiep je je in alle expertises die je in het vak nodig hebt. Onder begeleiding van professionele docenten duik je in de theorie, maar ga je vooral zelf aan de slag. Na afloop ben je klaar voor de volgende stap in je contentcarrière.

Wat doet een contentmarketeer?

Als contentmarketeer gebruik je content om een merk, product of dienst online sterk in de markt te zetten. Denk bij ‘content’ niet alleen aan blogs en artikelen, maar ook aan tutorialvideo’s, whitepapers en infographics. Je doet dus veel meer dan leuke stukjes plaatsen: jij bepaalt in welke vorm je een boodschap verpakt en welke kanalen je inzet om je publiek te bereiken. Met als ultieme doel dat je zo dicht mogelijk bij je doelgroep komt. Je analyseert constant de resultaten van je inspanningen, zodat je je strategie kunt verfijnen. Zo creëer je effectieve acties, die ook nog eens winst opleveren.

Wat kun je na het volgen van de opleiding Contentmarketeer

De opleiding Contentmarketing is een combinatie van vijf trainingen: Storytelling, Contentmarketing, Customer journey marketing, E-mailmarketing en Zoekmachineoptimalisatie (SEO). Na afloop kun je onder andere:

  • Impactvolle verhaallijnen uitdenken, uitwerken en verspreiden via verschillende kanalen;
  • Een sterke contentstrategie opstellen die aansluit bij de (informatie)behoeften van je doelgroepen;
  • Het succes van je strategie meten;
  • Customer journey's optimaliseren aan de hand van verschillende overtuigingsstrategieën;
  • Converterende e-mails opstellen die je contentstrategie versterken;
  • Content creëren die veel verkeer uit zoekmachines genereert.

Programma van de opleiding Contentmarketeer

Online storytelling

College 1

  • De kracht van verhalen
  • De structuur van verhalen
  • The Hero’s Journey
  • Empowerment stories
  • Verhalen in de marketingmix (praktijkcases)

College 2

  • Fanverhalen / fandoms
  • Hoe gebruik je social media voor (visual) storytelling?
  • Transmedia storytelling (definitie en praktijkvoorbeelden)
  • Virale video en vloggen
  • Praktijkoefeningen: (a.) Vind je verhaal; (b.) Vertel je verhaal

Contentmarketing

Tijdens de training behandel je contentmarketing van A tot Z, van strategie tot uitvoer. Je leert bijzondere verhalen vertellen die ook nog eens converteren. Je gaat aan de slag met een roadmap, waarmee je content ontwikkelt die past bij de customer journey van je publiek. Ook ontwikkel je een contentvisie voor je organisatie, waarmee je de basis legt voor onderscheidende content.

Dag 1

College 1 

  • Wat zijn de laatste ontwikkelingen in de wereld van contentmarketing?
  • Welke succesvolle contentstrategieën inspireren jou om je contentmarketing naar een hoger niveau te brengen?
  • Voor welk doel ga jij content gebruiken? Denk aan naamsbekendheid, branding, leadgeneratie, lead-nurturing en relatiemanagement.

College 2 

  • Welke persona’s gebruik je om jouw doelgroep te categoriseren? En welke informatiebehoeften hebben ze
  • Welke contentsoorten (tekst, beeld, video, audio) gebruik je voor welke doelgroep en fase in de customer journey?

Dag 2

College 3

  • Waar in je organisatie ligt de expertise, wat is jullie niche en welke thema’s kun je daaraan koppelen?
  • Met welke creatieve contentformats en -invalshoeken houd je jouw doelgroepen geboeid?

College 4

  • Via welke kanalen zorg je dat je content bij de juiste personen terechtkomt? Denk aan social media-, e-mail- en influencer-marketing.
  • Hoe meet je de effectiviteit van je contentmarketing? Welke KPI’s gebruik je, en naar welke Google Analytics-statistieken kijk je?
  • Hoe ga je binnen je organisatie met contentmarketing om en hoe creëer je draagvlak? Hoe zorg je dat het een team-effort wordt? En hoe zet je tools als contentkalenders en -audits in?

Customer journey marketing

College 1

  • De mentale journey die een potentiële klant aflegt vanaf het eerste contactmoment tot het moment van aankoop.
  • Van welke factoren is de lengte en opbouw van een succesvolle customer journey afhankelijk?
  • Customer journey's in de praktijk: voorbeelden van succesvolle en minder succesvolle customer journey's.
  • Acquisitie: hoe laat je zoveel mogelijk potentiële klanten jouw customer journey afleggen?

College 2

  • Uit hoeveel fases bestaat jouw ideale customer journey?
  • Welke kanalen zijn geschikt voor welke fase van de customer journey?
  • Hoe en wat moet je communiceren tijdens de verschillende fases van jouw customer journey?
  • Hoe zorg je ervoor dat mensen niet te lang blijven hangen in de customer journey en zo snel mogelijk klant worden?
  • Hoe zorg je ervoor dat je klanten niet alleen informeert tijdens de customer journey, maar ook aan je bindt?

E-mailmarketing

College 1: trends en ontwikkelingen

  • E-mailmarketing binnen de marketingmix
  • Recente ontwikkelingen en cijfers
  • Vormen en toepassingsmogelijkheden van e-mailmarketing

College 2: e-mailmarketingstrategie

  • Een e-mailmarketingstrategie opstellen
  • Doelstellingen formuleren
  • KPI's voor e-mailmarketing
  • E-mailadressen werven (lead generation)

College 3: uitvoering

  • Concept en creatie: de inhoud van goede e-mails
  • Conversieoptimalisatie: converterende e-mails opstellen
  • Wet- en regelgeving rond e-mailmarketing: hoe ga ik om met de AVG?

College 4: management en meten

  • Database-management
  • Doelgroepen en segmentatie
  • Testen, analyseren, meten en bijsturen

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

College 1

  • Wat is zoekmachineoptimalisatie (SEO) en wat is zoekmachine-adverteren (SEA)?
  • Hoe werken Google en Bing en welke SEO-tips gelden specifiek voor deze zoekmachines?
  • Wat zijn backlinks en wat is een goede linkbuildingstrategie?
  • Welke technieken en tips zijn niet meer actueel en leveren direct gevaar op voor je huidige ranking?
  • Welke technieken zijn juist wel actueel en kunnen je een voorsprong op je concurrent geven?
  • Hoe zoekt je doelgroep en hoe verwerk je dat in je zoekmachineoptimalisatie?

College 2

  • Met welke tips kom je boven in de zoekresultaten van je doelgroep?
  • Welke componenten op een website bepalen het zoekresultaat en waar moet je op letten?
  • Hoe optimaliseer je een bestaande site, en wat doe je op een nieuwe? 
  • Hoe zorg je dat je doelgroep op jouw resultaat klikt en niet op die van de concurrent?
  • Hoe meet je de resultaten van je inspanningen?
  • Hoe zet je een effectieve contentstrategie op die veel verkeer uit zoekmachines oplevert?
  • Hoe zorg je voor een aantrekkelijke vertoning die veel clicks oplevert in de zoekresultaten?

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Praktijkgerichte trainingen

Je leert het snelst door te doen. Daarom geven we geen hoorcolleges, maar zetten we je aan het werk. Aan de hand van prikkelende opdrachten en praktijkcases doe je inzichten op die je direct kunt toepassen. Ook krijg je de ruimte om je eigen vragen te stellen. Zo ga je gegarandeerd naar huis met kennis waar je echt iets aan hebt.

Inspirerende locatie

Uit welke richting je ook komt, onze trainingslocatie is makkelijk te bereiken. We zitten pal naast Utrecht Centraal, met om de hoek een parkeergarage. De trainingsruimtes zijn licht, kleurrijk en voorzien van handige faciliteiten - zoals whitewalls voor een brainstorm. Zo stimuleren we concentratie, creativiteit en samenwerking.

Voor elk budget

We willen dat iedereen goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporatie, maar ook freelancers, ondernemers en non-profit professionals. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Boek je slim (heel vroeg, of juist last minute), dan betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

CF-community

Volg je een training, dan ben je automatisch lid van de CF-community. Daarmee krijg je toegang tot mooie evenementen, zoals gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse trip naar het Google-hoofdkantoor in Dublin. Ook krijg je 50% korting op alle In a Day-events, zoals Growth hacking in a day en Design thinking in a day.