Opleiding NIMA A - Online Marketeer

16 PE punten

Droom je van een carrière als online marketeer? Of wil je je competenties in het vak aanvullen en verzilveren met een NIMA A-diploma? Dan is de opleiding NIMA A - Online marketeer iets voor jou. In 8 dagen neemt een ervaren docent je mee door de theorie en de praktijk van het onlinemarketingvak. Na afloop ben je goed voorbereid op het NIMA A-examen en kun je professioneel met online marketing aan de slag. 

Wat is het NIMA A-diploma Online Marketing?

Het NIMA A-diploma Online Marketing bevestigt dat je de kennis en ervaring hebt om als online marketeer aan de slag te gaan. Om het diploma te halen, moet je examen doen bij het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA), de beroepsvereniging voor professionals in marketing, communicatie en sales. In het examen komen onder andere online advertising, social media, zoekmachinemarketing, e-mailmarketing, contentmarketing en analytics aan bod. Het niveau NIMA A Online Marketing staat gelijk aan minimaal mbo-niveau 4 met werkervaring op hbo-propedeuseniveau.

Wat kun je na de opleiding NIMA A - Online marketeer?

  • Je bent goed voorbereid voor het NIMA A-examen Online Marketing.
  • Je kent de verschillende vormen van online marketing en de verdienmodellen die daarbij horen.
  • Je bent op de hoogte van innovaties als virtual, augmented en mixed reality.
  • Je weet uit welke elementen een contentstrategie bestaat en hoe je deze uitvoert.
  • Je begrijpt welke rol data kan spelen binnen een onlinemarketingstrategie.
  • Je kent de do's en don'ts van SEO / zoekmachinemarketing op Google.
  • Je kent de basis van Google Analytics en kunt hiermee aan de slag.

Belangrijk

  • De examenkosten bij NIMA zitten niet in de opleidingsprijs inbegrepen.
  • Voor alle onderdelen van deze opleiding krijg je PE-punten die aan jouw NIMA My Career-profiel worden toegevoegd.
  • Liever persoonlijke begeleiding? Voor €250,- extra kun je een persoonlijk begeleidingstraject bij Competence Factory boeken. Je hebt dan 4 contactmomenten met een docent die je begeleidt bij je examenopdrachten. Meer hierover lees je bij coaching.

Wat leer je tijdens de Opleiding NIMA A - Online Marketeer

Cursus Online Marketing Strategie

Dag 1

  • De belangrijkste trends en ontwikkelingen in online marketing. Bijvoorbeeld: inbound vs. outbound, technologie, social selling
  • Maak een situatie-analyse
  • Welke vormen van online marketing zijn er? Bijvoorbeeld: contentmarketing, SEO/SEA, e-mail
  • Doelen stellen: onlinemarketingdoelstellingen en KPI's
  • Strategie: hoe werkt de onlinemarketingfunnel en hoe bepaal je je strategie?
  • Welke onlinemarketingkanalen zijn er, en welke voordelen hebben ze?
  • Je doelgroep, propositie en brand bepalen
  • De stappen in je onlinemarketingplan bespreken, huiswerk

Dag 2

  • Vervolg: welke vormen en kanalen van online marketing zijn er?
  • Je onlinemarketingstrategie verder uitwerken
  • Tactics: welke onlinemarketingtactieken zijn er?
  • Leads afvangen: hoe zorg je voor een effectieve follow-up en aansluiting bij sales?
  • Acties bepalen
  • Controleren, beheren en bijsturen, bijvoorbeeld met meettools als Google Analytics

Cursus Google Analytics I

College 1

  • Inleiding in Google Analytics en wat gebeurt er op mijn site, waar komen bezoekers vandaan, welke pagina's worden bezocht, waarom gebeurt dat op mijn site etc
  • Techniek en structuur: tracking codes, data report, Google Analytics. Installeren en inloggen op je account, accountstructuur, properties en dataweergave, gebruik van filters, bouncerate, uitstappercentage en statistiekgroepen
  • Werken met Google Analytics, inloggen op het Google demo-account, uitleg van het startscherm van het dashboard, inrichten van rapportages, filters instellen.
  • Acquisitie: analyse van de customer journey, hoe komen gebruikers op de website? Verkeersbronnen: organisch, betaald en display
  • Gedrag: hoe navigeren bezoekers over mijn site? Rapporteer instappunten, uitstappunten en zoekgedrag binnen de site.

College 2

  • Doelgroep: maak een bezoekersoverzicht, kaart overlay, nieuwe versus terugkerende bezoekers
  • Conversies: bepaal vooraf wat je wilt meten, wat zijn de doelen van je website? Hoe vaak worden mijn doelen voltooid? Weergave van de funnel en het configureren van de doelen
  • Dashboard: mogelijkheden, e-commerce, SEO/SEA, social media, IT/techniek, interne zokemachine. Inrichten van het dashboard, gebruik van snelkoppelingen, aangepaste rapportages en rapportages exporteren
  • Tips & What's next: tips, usability, A/B testen en tag management systeem

Cursus Google Ads I

College 1

  • Inleiding in Google Ads: wat is het eigenlijk? En wat is het verschil met organisch zoeken (SEO)?
  • Hoe maak je een Ads-account aan, en hoe bepaal je het budget voor je campagne?
  • Vanuit een concept een campagne én afzonderlijke advertenties opzetten: zo doe je dat.
  • Hoe gebruik je de Ads Editor om je campagnes te structureren?
  • Hoe zorg je dat jouw advertenties door de juiste Google-zoekers gezien worden?
  • Google Shopping: zo maak je een goede productfeed.

College 2

  • Lesje zoekwoorden: verschillende soorten, uitsluitingswoorden en zo doe je zoekwoord-inspiratie op.
  • Welke soorten advertenties biedt Google allemaal?
  • De veiling: waar je op moet letten als je gaat bieden.
  • Display advertenties: tekst- en beeldadvertenties binnen het Google Display Network. Hoe zet je ze effectief in, en wat levert het op?

Cursus Zoekmachineoptimalisatie/ SEO

College 1

  • Wat is zoekmachineoptimalisatie (SEO) en wat is zoekmachine-adverteren (SEA)?
  • Hoe werken Google en Bing en welke SEO-tips gelden specifiek voor deze zoekmachines?
  • Wat zijn backlinks en wat is een goede linkbuildingstrategie?
  • Welke technieken en tips zijn niet meer actueel en leveren direct gevaar op voor je huidige ranking?
  • Welke technieken zijn juist wel actueel en kunnen je een voorsprong op je concurrent geven?
  • Hoe zoekt je doelgroep en hoe verwerk je dat in je zoekmachineoptimalisatie?

College 2

  • Met welke tips kom je boven in de zoekresultaten van je doelgroep?
  • Welke componenten op een website bepalen het zoekresultaat en waar moet je op letten?
  • Hoe optimaliseer je een bestaande site, en wat doe je op een nieuwe? 
  • Hoe zorg je dat je doelgroep op jouw resultaat klikt en niet op die van de concurrent?
  • Hoe meet je de resultaten van je inspanningen?
  • Hoe zet je een effectieve contentstrategie op die veel verkeer uit zoekmachines oplevert?
  • Hoe zorg je voor een aantrekkelijke vertoning die veel clicks oplevert in de zoekresultaten?

Cursus Social Media - van strategie naar uitvoering

College 1

  • Je stelt resultaatgerichte social media-doelen op. Verkoop, leadgeneratie, mond-tot-mondreclame, klanttevredenheid: er zijn allerlei doelen waarvoor je social media kunt inzetten. In de training beslis je welke doelen jij precies wilt nastreven.
  • Je definieert je doelgroepen. Aan de hand van de customer journey en persona’s ontdek je wat de informatiebehoefte van je doelgroep is, en hoe je hen effectief kunt bereiken.
  • Je kiest je social media-kanalen. Je leert de ins & outs van o.a. Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube en Pinterest. Per platform bespreken we gebruikersgroepen, zakelijke mogelijkheden en praktische toepassingen.

College 2

  • Je start met market sensing. Social media kunnen je helpen om je markt en de reputatie van je organisatie in kaart te brengen. We laten je zien hoe je een concurrentie-analyse uitvoert aan de hand van benchmarking tools.
  • Je ontdekt op welke manieren je via social media kunt communiceren. Social media zijn meer dan marketingplatforms. Tijdens dit onderdeel ontdek je hoe je social media kunt inzetten om je klanten beter te begrijpen, je producten verder te ontwikkelen of diensten te verbeteren, je doelgroep te activeren en te organiseren.

College 3

  • Je verkent content voor social media. We laten je voorbeelden zien van prikkelende contentformats waarmee je doelgroepen activeert. Natuurlijk krijg je de gelegenheid om hierover te brainstormen. Ook krijg je een aantal praktische tips om goede content te creëren.
  • Je plant en organiseert. Je begrijpt wat er komt kijken bij de uitvoer van een social mediastrategie en stelt een contentkalender op. Ook krijg je tips om draagvlak te creëren binnen jouw organisatie.

College 4

  • Je leert hoe je je acties kunt monitoren. Je ontdekt met welke tools je online conversaties rondom jouw organisatie kunt monitoren.
  • Je meet en optimaliseert. Aan bod komen KPI’s, vanity metrics, Net Promoter Score en ROI. Je stelt KPI’s op waaraan je het succes van je social mediastrategie kunt aflezen. Dat gaat verder dan het aantal volgers! Ook bespreken we tools om resultaten te meten.

Cursus Facebook Advertising level I

College 1

  • We bespreken de belangrijkste trends en ontwikkelingen binnen Facebook en Instagram
  • Je maakt kennis met basisprincipes: algoritme, biedingen, kosten
  • Je formuleert een eigen case waarvoor je een Facebook advertising-campagne gaat uitwerken
  • Advertentie-account instellen
  • Verschillende plaatsen en typen ads
  • Doelen en doelgroepen bepalen
  • Budget bepalen: hoe bereken je wat een klik of view waard is?
  • Conversie meten: wat bepaalt het succes van jouw advertenties?

College 2

  • We bekijken een aantal succesvolle praktijkcases
  • Je ontdekt hoe neuromarketing en de 'koopknop' tot een effectievere campagne leiden
  • Low-budget en slimme campagnetips voor killer Facebook Ads
  • Je werkt je Facebook advertising-campagne verder uit en stelt een advertentie op
  • Je krijgt de ruimte om vragen te stellen over jouw Facebook advertising-campagne

Wie is de trainer?

Tjerk Rintjema

Tjerk Rintjema is een duizendpoot met bergen ervaring op het gebied van online marketing en ondernemen. Hij runt het bedrijf First Aid Marketing dat zowel websites bouwt en optimaliseert, als content en campagnes verzorgt voor ondernemers.

Tjerk is een  geduldige trainer. Hij neemt de tijd voor zijn deelnemers en zorgt ervoor dat iedereen mee kan komen. De trainingen van Tjerk zijn altijd praktisch ingestoken; hij daagt je uit om de kennis direct toe te passen op je eigen organisatie.

Tjerk is ongeveer even nerdy als trendy; hij houdt van alles wat met computers of techniek te maken heeft, maar is ook gefascineerd door hippe marketingconcepten en consumententrends. Als ware globetrotter heeft hij een voorliefde voor Zuid-Amerika en je kan hem wakker maken voor Braziliaans eten.

Voor wie is de Opleiding NIMA A - Online Marketeer bedoeld?

Je bent leergierig, staat open voor nieuwe ontwikkelingen en hebt enige werkervaring. Ervaring in het marketingvak is een pre, maar geen vereiste.

Lesmateriaal bij Opleiding NIMA A - Online Marketeer

Wanneer je opgaat voor het NIMA examen dien je de genoemde literatuur te beheersen. Het boek Basisboek Online Marketing is bij de opleidingsprijs inbegrepen en ontvang je na inschrijving thuis. Het boek Online Marketing Expert in een week en de meest recente versie van het Marketingfacts Jaarboek dien je zelf aan te schaffen.

Waar kan ik de Opleiding NIMA A - Online Marketeer volgen?

U kunt op diverse momenten van start op regionale traininglocaties in heel Nederland: Regio Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Rotterdam, Utrecht of Zwolle.

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Inspirerende, centraal gelegen locaties

Trainingslocaties van Competence Factory liggen altijd lekker centraal; in hartje Amsterdam en pal naast station Utrecht Centraal. De ruimtes stimuleren concentratie, creativiteit en samenwerking. We willen ook graag dat je je thuis voelt, en hebben ze daarom kleurrijk ingericht en mooi verlicht. In onze ruimtes vind je bovendien grote white walls voor brainstorms.

Trainingen voor ieder budget

We willen dat iederéén goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporate met een flink opleidingsbudget, maar ook de freelance ontwerper, de zelfstandig adviseur, de ondernemer en de non-profit professional. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Wanneer je slim (heel vroeg, of juist last minute) boekt, betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

Bekijk onze aanbiedingen

CF community

Wanneer je een training bijwoont, ben je automatisch lid van de CF community. We organiseren mooie evenementen voor onze leden, waaronder gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse reis naar het Google hoofdkantoor. Ook krijgen CF communityleden 50% korting op de 'In a Day' events, waaronder Growth Hacking in a day en Design Thinking in a day.

Ga naar de events