Training Design Thinking

Design thinking: de meest innovatieve merken ter wereld (Apple, Google en Tesla) gebruiken het, en de meest toonaangevende universiteiten (Stanford, Harvard en MIT) doceren het. Maar wat is Design Thinking? En hoe zet je het in als organisatie, merk, ondernemer of ZZP'er? Tijdens deze vierdaagse opleiding leer je precies wat Design Thinking inhoudt, en werk je aan de hand van deze methode een eigen concept uit van A tot Z.

Wat is Design Thinking?

Design Thinking is een methode die door ontwerpers wordt gebruikt om op een creatieve manier problemen op te lossen en innovatieve oplossingen voor klanten te vinden. Ontwerpdenken is gebaseerd op logica, verbeeldingskracht en intuïtie. Met Design thinking verken je mogelijkheden om resultaten te creëren waarmee je eindgebruiker of klant écht geholpen is.

 

Wat kun je na het volgen van de opleiding Design Thinking?

Tijdens deze vierdaagse opleiding ontwikkel je aan de hand van de Design thinking-methode een concept van A tot Z.  Je leert de methode toepassen aan de hand van inspirerende praktijkvoorbeelden, maar je gaat vooral zelf flink aan de slag. Na het afronden van de opleiding kun je onder andere:

  • Een stappenplan voor Design thinking uitwerken
  • Interviewtechnieken toepassen om klantbehoeften beter te begrijpen
  • Brainstormtechnieken toepassen om nieuwe ideeën te genereren
  • Methodes gebruiken om goede ideeën te identificeren en tegelijkertijd draagvlak te creeëren voor de uitvoering
  • Een (simpele) website bouwen
  • Een prototype app ontwikkelen
  • Een promo-video maken
  • Een concept presenteren

 

Wat leer je tijdens de Training Design Thinking

College 1

  • Innovatie en het innovatieparadox: wat bepaalt het duurzame succes van een organisatie? Het antwoord ligt in een balans van behoud en durf, ratio en emotie, logica en intuïtie, tekst en beeld. Kortom: left brain, right brain.
  • Iedereen is een designer. Jij ook, ook al zegt je LinkedIn-profiel misschien iets anders. Design Thinking is geen exclusieve eigenschap van ontwerpers—alle grote vernieuwers op het gebied van literatuur, kunst, muziek, wetenschap, techniek en bedrijfsleven hebben het toegepast.
  • Design thinking stappenplan: je ontdekt de volgorde in de Design Thinking-methode.

College 2

  • Empathie: de eerste stap in het Design Thinking-proces is om je klant of eindgebruiker werkelijk te begrijpen. Je oefent interviewtechnieken om de ambities en pijnpunten van mensen te achterhalen.
  • Probleemdefinitie: je vertaalt de pains en gains van eenklant of eindgebruiker naar een concrete probleemdefinitie die voldoende creatieve ruimte overlaat.
  • Ideeëngeneratie: je past nieuwe brainstorm-methodes toe en leert handige manieren om  de beste ideeën te identificeren.

College 3

  • Start with WHY: aan de hand van de Golden circle van Simon Sinek formuleer je jouw mission statement, wat aan de basis ligt van het te ontwikkelen concept.
  • Visual thinking: je leert technieken waarmee je een concept snel en duidelijk kunt uitleggen.

College 4

  • Minimum viable product: we bespreken het belang van een prototype
  • Prototyping met een website: je maakt een simpele website bij wijze van prototype

College 5

  • Prototyping met video: je ontdekt verschillende video-formats en maakt ter plekke een eigen video waarin je je concept uitlegt.
  • Storytelling: hoe vertel je een boeiend verhaal?

College 6

  • Prototyping met een app: je ontwikkelt een eenvoudige app ter ondersteuning van je concept.
  • Business model canvas: je werkt een bedrijfsmodel uit om de stap naar de markt in kaart te brengen.

College 7

  • Elevator pitch: je leert een concept te verwoorden in één zin.
  • Public speaking: in voorbereiding op je conceptpresentatie ontdek je technieken om op een ontspannen manier een publiek toe te spreken.

College 8

  • Presentatie: je pitcht je concept aan je medecursisten en docent.
  • Feedback: je ontvangt feedback op je presentatie en geeft feedback aan je medecursisten.

 

Over de trainer

Minke Havelaar werkt als conceptontwikkelaar voor organisaties als Kuyichi, UTZ Certified en Nationaal Comité 4 en 5 mei. Ze is een ervaren trainer en gecertificeerd Innovation Games™ instructor. Minke daagt je uit om je creativiteit te ontgrendelen en te gebruiken om snel en met plezier te innoveren.

 

Fieke Sluijs

Fieke werkt al 25 jaar als grafisch ontwerper en heeft meer dan 10 jaar ervaring als docent Imagineering en Mediaskills. Daarnaast is ze als Learning Experience Designer en projectleider onderwijsinnovatie betrokken bij het domein Creative Business van Hogeschool Inholland en het Amsterdams Creative Industries Network. Ze omschrijft zichzelf als een "gedreven en enthousiaste vakidioot". Ze daagt cursisten uit om mijlenver buiten hun comfort zone creatieve doorbraken te forceren.

Fieke - Fieke Sluijs

Voor wie is de Training Design Thinking bedoeld?

Design thinking richt zich op iedereen die behoefte heeft om op een creatieve manier te innoveren. Mensen die minder willen vergaderen en meer willen doen. Dit zijn bijvoorbeeld marketeers, grafisch ontwerpers, art directors, project managers, contentmanagers en social mediastrategen. Maar ook managers en CEO's zullen deze training als bijzonder nuttig (en plezierig) ervaren!

Het niveau van je medecursisten is hoog. Je netwerk breidt zicht uit met een aantal specialisten die ook uit de marketing- of creatieve sector.

Lees de evaluaties van deze opleiding op Springest.

Na het volgen van de training ontvang je het certificaat Marketing Business School -  Design thinking.

Hoe bereid ik me voor?

Deze opleiding vergt thuiswerk. Reserveer tussen de trainingsdagen minimaal twee dagdelen om je concept steeds verder uit te werken.

Voorbeelden

Waarom Design Thinking?

We leven in een fantastische tijd. Een digitaal tijdperk waarin het dagelijks leven steeds comfortabeler wordt. Ook onze werkomgeving verbetert; we hebben meer zeggenschap over hoe we ons werk inrichten, en creativiteit en plezier op de werkvloer zijn tegenwoordig serieuze onderwerpen. Tegelijkertijd wordt onze omgeving steeds complexer. We hebben te maken met continue communicatie, snelle veranderingen, kritische klanten en slimme concurrenten.

When we embraced the internet we not just networked ourselves, we inadvertently also networked our problems.

Kees Dorst, Professor Design & Innovation, University of Technology Sydney

Voorheen konden we volstaan met 'engineer thinking'; bekende problemen oplossen met bestaande middelen. Een hogere omzet? Meer leads verzamelen en bestoken met emailaanbiedingen. Deze aanpak volstaat niet meer. Oude middelen leiden niet meer tot dezelfde resultaten. Daarbij zien we nieuwe, onbekende problemen en mogelijkheden. Daarom vraagt deze tijd om een nieuwe manier van denken. Denken als een designer, in plaats van als een ingenieur.

There is no more business as usual. Everything has changed, is changing and will continue to change.

Idris Mootee, auteur 'Design thinking for strategic innovation'

 

Hoe werkt Design Thinking?

Design thinking is een continu proces van klantwensen analyseren, problemen definiëren, ideeën genereren, prototypes ontwikkelen en aannames testen. Op deze manier werkt de Design thinker een concept uit waar écht behoefte aan is.

Design thinking kent vijf stappen:

  1. Empathie. Wat zijn de angsten, frustraties, wensen en dromen van mijn klant of eindgebruiker
  2. Definitie. Wat is nu werkelijk het probleem of de uitdaging?
  3. Ideeën. Op welke manieren kunnen we het probleem oplossen?
  4. Prototype. Hoe komt de oplossing eruit te zien?
  5. Testen. Werkt de oplossing ook echt voor de eindgebruiker?

Afbeelding: De vijf stappen in het Design thinking-proces

 

Testimonials

Dit is de meest complete cursus die ik ooit heb gevolgd. In vier dagen ga je van het bedenken van een concept of product dat waarde heeft, naar het maken van een website, promotiefilm en een prototype voor een app. Klinkt veel en voor de leek misschien intimiderend, maar docent Minke Havelaar heeft stapsgewijs laten zien dat het heel goed mogelijk is. De opbouw was helder en behapbaar. De invulling was een goede balans van theorie en inspirerende voorbeelden van campagnes en sprekers. En de methode was met interactieve lessen en veel met elkaar meekijken perfect omdat alles wat je leert blijft hangen, en anderen opbouwende kritiek geven heel zinvol is voor je eigen creatieve proces. De sfeer waarbinnen dit alles plaats vond was prettig en dat is toe te schrijven aan de positief ingestelde docent. Haar ervaring en creativiteit maakte wat mij betreft het verschil bij deze cursus.

Tahirah Salomon, Graphic Designer bij de Volkskrant, via Springest

 

Video testimonials

Waar kan ik de Training Design Thinking volgen?

U kunt op diverse momenten van start op regionale traininglocaties in heel Nederland: Regio Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Rotterdam, Utrecht of Zwolle.

Cursusdata

Amsterdam
Rotterdam
Utrecht
11
feb
Ma 11 feb, ma 4 mrt, ma 25 mrt & ma 8 apr 2019 Ma 11, ma  4 mrt, ma 25, ma  8 apr
Amsterdam
1.699,-
Neem optie
10
mei
Vr 10 mei, vr 24 mei, vr 7 jun & vr 21 jun 2019 Nu met 15% Early Bird korting Vr 10, vr 24, vr  7 jun, vr 21 jun
Amsterdam
Nu met 15% Early Bird korting
1.445,-
Neem optie
9
sep
Ma 9 sep, ma 23 sep, ma 14 okt & ma 4 nov 2019 Nu met 15% Early Bird korting Ma  9, ma 23, ma 14 okt, ma  4 nov
Amsterdam
Nu met 15% Early Bird korting
1.445,-
Neem optie
20
jan
Ma 20 jan, ma 3 feb, ma 17 feb & ma 2 mrt 2020 Nu met 15% Early Bird korting Ma 20, ma  3 feb, ma 17, ma  2 mrt
Amsterdam
Nu met 15% Early Bird korting
1.445,-
Neem optie

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Inspirerende, centraal gelegen locaties

Trainingslocaties van Competence Factory liggen altijd lekker centraal; in hartje Amsterdam en pal naast station Utrecht Centraal. De ruimtes stimuleren concentratie, creativiteit en samenwerking. We willen ook graag dat je je thuis voelt, en hebben ze daarom kleurrijk ingericht en mooi verlicht. In onze ruimtes vind je bovendien grote white walls voor brainstorms.

Trainingen voor ieder budget

We willen dat iederéén goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporate met een flink opleidingsbudget, maar ook de freelance ontwerper, de zelfstandig adviseur, de ondernemer en de non-profit professional. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Wanneer je slim (heel vroeg, of juist last minute) boekt, betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

Bekijk onze aanbiedingen

CF community

Wanneer je een training bijwoont, ben je automatisch lid van de CF community. We organiseren mooie evenementen voor onze leden, waaronder gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse reis naar het Google hoofdkantoor. Ook krijgen CF communityleden 50% korting op de 'In a Day' events, waaronder Growth Hacking in a day en Design Thinking in a day.

Ga naar de events