What the * is UX?

Ruben Olislagers over UX Design

Ruben Olislagers

Nieuwe UX-functies schieten als paddestoelen uit de grond en het aantal vacatures stijgt explosief. Dat zien wij ook terug in de aanmeldingen voor onze UX-opleidingen. Toch doet niet iedereen hetzelfde. En kijken niet alle UX’ers hetzelfde. Zo liet Ruben een aantal award-winning websites zien die op de UX-schaal toch echt geen voldoende scoren. In een schema haalt Ruben de verschillen en overeenkomsten aan tussen UX-researchers, UX-designers, interaction designers en visual designers.

UX gaat over de eindgebruiker, de bezoeker van je website. Die zet je centraal in je design. Klinkt logisch, dus onderzoeken we de klant en maken we voor het design een goede Customer Journey Map. Pas op voor blind spots! Blijf niet alleen praten, maar ga ook echt met ze testen. Mensen doen namelijk andere dingen dan ze zeggen. Daar kwam Sony ook achter, toen ze gekleurde ghetto blasters wilden introduceren. Deelnemers aan een focusgroep vonden de roze en gele apparaten te gek, maar toen ze er één mee naar huis mochten nemen koos toch iedereen een zwarte.

Met clickable wireframes kun je sites goed testen. Toch missen veel klanten bij een wireframe het ‘gevoel’ en de ‘sfeer’ van de website. Daar kun je met Sketch invulling aan geven. Zo zette Ruben met een paar muisklikken een clickable app voor een pizzeria in elkaar. Met beelden, we kregen er trek van!

Word ook UX Expert met een van onze UX opleidingen. Prototypes maken leer je bij de cursus ‘Visual design met Sketch en Invision’.

4ad3b2ed-5963-4a06-90db-73edb7938ac1IMG_4375

Visual notes van de keynote van Ruben Olislagers

 

Boss Ross als inspiratie, are you Axure?

Eddy Boeve over User Interface Design

Inspirationfactory_preview_photosbySandervanWettum-12

Homepages, daarover alleen al kan de energieke Eddy een cursusdag volpraten met do’s, don’ts en frustraties. ‘Sliders werken niet, stop daarmee!’. Wat wel? Eddy heeft 150 heuristieken opgesteld en deelde er een aantal tijdens zijn presentatie. Heuri... watte? Dat zijn onbewuste vuistregels die iedereen gebruikt bij het maken van beslissingen of het oplossen van problemen. Vet handig dus bij het optimaliseren van de interface van je website.

Wist je trouwens dat UX’ers in de VS significant meer verdienen dan Graphic Designers? Zo’n leuk weetje van Eddy. Als dat geen trigger is om je om te scholen, of je functietitel aan te passen...

Eddy’s Bob Ross-model biedt uitkomst bij het designen van je website. De bekende tv-schilder bouwde zijn schilderijen op een vaste manier op: eerst de lucht, als laatst 'happy little trees' op een plek naar keuze. Bij het ontwikkelen van een website heb je ook een palet aan opties, waarbij een eenduidige volgorde houvast geeft. Deze 6 elementen zijn onmisbaar:

  1. Traffic
  2. Usability
  3. Klant en doelen
  4. Beslisfasen
  5. Online persuasion
  6. Beslisstijlen

Wat je verder ook van plan bent, eerst maak je wireframes waarin je het concept, de lay-out en navigatie bepaalt. Bijvoorbeeld in Axure RP, de populairste tool om prototypes mee te ontwerpen.

Ok, je website is UX-proof, uitgebreid getest maar converteert nog steeds niet volgens plan?

Met persuasive design leer je hoe je het ontwerp van je site kunt inzetten om bezoekers te motiveren en verleiden. Zodat je uiteindelijk wél je conversiedoelen haalt. Een stukje psychologie, waar Eddy meester in is. In welke richting kijken bijvoorbeeld de ogen van de mooie dame op foto? En welke tekst staat staat er op je call to action buttons?

Tijdens onze UX opleidingen kun je van Eddy leren tijdens Interaction Design, Persuasive Design en de Training Axure RP (Wireframes maken).

IMG_4369  IMG_4370

Visual notes van de keynote van Eddy Boeve

 

Plug it in baby!

John Oosterlaar over Wordpress

John Oosterlaar-18

WordPress is razend populair, vooral omdat je er zonder programmeerkennis professionele websites mee kunt bouwen. En dat doen we massaal: zo’n 33% van alle websites draait op Wordpress. Spreek je wel HTML? Dan ben je nog flexibeler in opmaak. Basiskennis opdoen van HTML raden we ook zeker aan als je met Wordpress aan de slag gaat.

Handig die standaardopties en plugins voor Wordpress, maar soms ook niet. ‘Bye Dolly!’. Kiezen uit de ruim 43.000 plugins? John maakte een voorselectie voor je.

  1. Akismet - no more spam, hallelujah!
  2. Yoast - voor SEO optimalisatie en scoren op vindbaarheid.
  3. Jet Pack - voor hogere laadsnelheid, vindt Google ook erg fijn!

Sommige designs zijn om van te smullen; met populaire thema’s als Avada, Xfold en Uncode staat je nieuwe website al binnen een dag. Liever vanaf een blanco canvas je eigen webdesign maken? Koppel dan de Oxygen builder aan je wordpress-site en laat de creative in jezelf los.  

Meer weten van Wordpress? Volg dan een van onze trainingen, bijvoorbeeld Training WordPress level I (basis) of Training WordPress - bouw je eigen thema.

IMG_4371 IMG_4372

Visual notes van de keynote van John Oosterlaar

 

De eerstvolgende Inspiration Factory plannen we weer in september 2019. Via onze nieuwsbrief ontvang je daarvoor een uitnodiging.

De visual notes zijn gemaakt door door onze trainer Fieke Sluijs. Kun je ook leren, in onze nieuwe training Zakelijk tekenen.

 

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Praktijkgerichte trainingen

Je leert het snelst door te doen. Daarom geven we geen hoorcolleges, maar zetten we je aan het werk. Aan de hand van prikkelende opdrachten en praktijkcases doe je inzichten op die je direct kunt toepassen. Ook krijg je de ruimte om je eigen vragen te stellen. Zo ga je gegarandeerd naar huis met kennis waar je echt iets aan hebt.

Inspirerende locatie

Uit welke richting je ook komt, onze trainingslocatie is makkelijk te bereiken. We zitten pal naast Utrecht Centraal, met om de hoek een parkeergarage. De trainingsruimtes zijn licht, kleurrijk en voorzien van handige faciliteiten - zoals whitewalls voor een brainstorm. Zo stimuleren we concentratie, creativiteit en samenwerking.

Voor elk budget

We willen dat iedereen goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporatie, maar ook freelancers, ondernemers en non-profit professionals. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Boek je slim (heel vroeg, of juist last minute), dan betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

CF-community

Volg je een training, dan ben je automatisch lid van de CF-community. Daarmee krijg je toegang tot mooie evenementen, zoals gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse trip naar het Google-hoofdkantoor in Dublin. Ook krijg je 50% korting op alle In a Day-events, zoals Growth hacking in a day en Design thinking in a day.

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.