Afleiding of hulpmiddel?

Elke docent zal beamen dat smartphones te pas en te onpas gebruikt worden om mail te checken, te whatsappen en spelletjes te spelen… ook tijdens de les. Geen wonder dat soms een streng regime wordt gehanteerd en gebruik van smartphones tijdens de les wordt verboden. Maar op enkele scholen wordt in specifieke situaties de smartphone verwelkomd, bijvoorbeeld bij klassikale overhoringen of discussies.

Via hun smartphone (maar ook tablet of laptop) kunnen de leerlingen antwoorden of meningen geven op stellingen die de docent op een groot scherm heeft laten zien. Dat gebeurt met gratis online services als Kahoot, Poll Everywhere of Socrative.

Socrative website

Terugkoppeling

Het grote voordeel van deze methode is dat de antwoorden van de leerlingen direkt naar de docent (en eventueel naar de medeleerlingen) worden teruggekoppeld. Zo kan hij snel schakelen en bijvoorbeeld slecht begrepen onderwerpen opnieuw onder de aandacht brengen. Ook examens en proefwerken kunnen via Kahoot of Socrative worden afgenomen. Geen nachtenlange nakijkuren meer en de resultaten zijn digitaal verwerkbaar.

Gamification

Er is nog een ander belangrijk aspect van deze services: Gamification. Er zijn studies gedaan naar hoe leerlingen lesstof tot zich nemen. Het blijkt dat lesstof, die in de vorm van een spel is gegoten, bijzonder goed door leerlingen wordt opgenomen. Vandaar de poging om steeds meer spel (game) in de lessen toe te passen.

Zo is het met Kahoot bijvoorbeeld mogelijk dat de leerlingen voor elk goed antwoord punten scoren. Na elk antwoord zien ze hun totaalscore en wie er aan kop gaat. Dit concurreren verhoogt vrijwel altijd de aandacht, betrokkenheid en prestaties.

Flipping the Classroom

Een onderwerp waarover al langer wordt gediscussieerd en waarmee men experimenteert heet: Flipping the Classroom. Een hippe term waarmee niet per se wordt bedoeld dat de leerlingen de docent worden en de docent zich als leerling opstelt. Wel is het zo dat de manier en het moment van lesgeven verandert.

Bij Flipping the Classroom neemt de leerling gewoonlijk al thuis de lesstof tot zich, bijvoorbeeld door screencasts te bekijken die de docent vooraf heeft opgenomen of de video’s die door hem over het onderwerp zijn verzameld. Daardoor is er tijdens de les meer ruimte om op vragen van de leerlingen in te gaan en het huiswerk juist in de klas te doen.

De rol van de docent tijdens de les verschuift naar die van begeleider. Een ander voordeel voor de studenten zelf is dat ze op een zelf gekozen moment thuis de les kunnen volgen.
Ook bij Flipping the Classroom spelen nieuwe technische ontwikkelingen en services een rol.

Via Skype of Google+ kunnen videosessies op afstand worden gehouden. En in de vooraf opgenomen screencasts of verzamelde video’s kunnen stopmomenten worden opgenomen met vragen over het onderwerp. Dit kan met een service als Zaption.

website Poll Everywhere

Presentaties

Veel van de genoemde technieken en services kunnen ook buiten het klaslokaal van nut zijn. Als u een presentatie moet geven, denk dan eens aan de mogelijkheden die Kahoot, Poll Everywhere of Socrative u biedt. Door live aan uw publiek vragen te stellen en direkte terugkoppeling te ontvangen, zal uw presentatie nauwkeuriger, persoonlijker en interessanter overkomen.

Poll tijdens presentatieEr is al een gratis App voor Powerpoint en Keynote op de markt (PollEv Presenter App) zodat antwoorden of meningen van uw publiek grafisch in uw presentatie kunnen worden opgenomen. Als Apple zich niet de kaas van het brood wil laten eten, integreert het zelf deze nieuwe interactieve features in keynote. En voor Microsoft en Powerpoint geldt natuurlijk hetzelfde.

Conclusie

Voor docenten en presentatoren die met hun tijd mee willen gaan, staan op dit moment nieuwe technische ontwikkelingen en services ter beschikking. Nog niet alles is algemeen gangbaar en uitgekristalliseerd, maar dat schoollessen en presentaties de komende jaren interactiever zullen worden, staat als een huis boven water. Het is een innovatieve en spannende tijd voor docenten en presentatoren!

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Inspirerende, centraal gelegen locaties

Trainingslocaties van Competence Factory liggen altijd lekker centraal; in hartje Amsterdam en pal naast station Utrecht Centraal. De ruimtes stimuleren concentratie, creativiteit en samenwerking. We willen ook graag dat je je thuis voelt, en hebben ze daarom kleurrijk ingericht en mooi verlicht. In onze ruimtes vind je bovendien grote white walls voor brainstorms.

Trainingen voor ieder budget

We willen dat iederéén goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporate met een flink opleidingsbudget, maar ook de freelance ontwerper, de zelfstandig adviseur, de ondernemer en de non-profit professional. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Wanneer je slim (heel vroeg, of juist last minute) boekt, betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

Bekijk onze aanbiedingen

CF community

Wanneer je een training bijwoont, ben je automatisch lid van de CF community. We organiseren mooie evenementen voor onze leden, waaronder gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse reis naar het Google hoofdkantoor. Ook krijgen CF communityleden 50% korting op de 'In a Day' events, waaronder Growth Hacking in a day en Design Thinking in a day.

Ga naar de events